Pane, ať vidím! (Lk 18,41) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Knihovna

Michal Němeček

9. den: Biřmování – Duch volá: „Přijď!“ (Zj 22,17) (26. května 2012)

z knihy Svatodušní novéna

Body k modlitbě 

Dnes nahlédneme do Apokalypsy, tedy knihy Zjevení apoštola Jana. Jde o text, který volí jiný literární druh, než je prosté líčení historických událostí či poučný dopis. Jde o způsob líčení vizí, které nešetří obrazy, symboly, velkolepými scénami. Čtenář je často fascinován barvitými obrazy. Za emotivními vyjádřeními je touha sdělit cosi, co není prostými slovy sdělitelné. Mnohokrát v textu jako by se rozehrávaly obrazy či paralely s různými místy Starého zákona. V samém závěru knihy Zjevení se autor zmiňuje o „vodě života“ a „Duchu“. I zde se odráží celá řada míst Starého i Nového zákona (Iz 55; Jr 2,13; Ž 23,2; Jan 4,10nn; Jan 7,37nn...). Nevěsta je zásadní pojem Starého zákona, který jím označoval Izrael, a církev záhy pochopila, že toto označení platí ještě mnohem více o ní. Biřmováním nejen dostáváme pomoc od Pána, my se stáváme milovanou nevěstou, součástí lidu nové smlouvy, který má zvláštní výsady. Biřmováním si „nás Bůh v Kristu pomazal, a tak nám vložil do srdce Ducha jako záruku“ (srov. Katechismus katolické církve 1296).

http://www.katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=1296&x=0&y=0

 

Můžeme postupovat podle těchto kroků:

1. Přečtěme si nejprve text Zj 21,6-7; 22,17.

2. Procházejme text znovu, ale pomalu a označme místa, která nás oslovují.

3. Zkusme si představit pramen či řeku se skvělou vodou.

4. Projděme verše ještě jednou, tentokrát s pomocí poznámek, a u toho, co se nás dotýká, zůstaňme.

5. Nyní zkusme opustit text a pokusme se nechat na sebe tiše působit to, o čem jsme přemýšleli.

6. Dnes nepřipojujme prosby, ale chválu. Zakončeme modlitbou Otče náš.

 

Tipy, jak se soustředit a využít připravené rozjímání

 

1. Přečtěme si text Písma Zj 21,6-7; 22,17.

(Ten, který seděl na trůnu...) 21,6dodal: „...Já jsem Alfa i Omega, počátek i konec. Tomu, kdo žízní, dám napít zadarmo z pramene vody živé. 7Kdo zvítězí, dostane toto vše; já mu budu Bohem a on mi bude synem...“

22,17A Duch i nevěsta praví: „Přijď!“ A kdokoli to slyší, ať řekne: „Přijď!“ Kdo žízní, ať přistoupí; kdo touží, ať zadarmo nabere vody života.

 

2. Procházejme text znovu, ale pomalu a označme místa, která nás oslovují.

 

3. Zkusme si představit pramen či řeku se skvělou vodou.

 Foto Michal Němeček

4. Projděme verše ještě jednou, tentokrát s pomocí poznámek, a u toho, co se nás dotýká, zůstaňme. 

 

Jednotlivé verše Zj 21,6-7; 22,17
Komentář k veršům
Ten, který seděl na trůnu... 21,6dodal: „...Já jsem Alfa i Omega, počátek i konec. Tomu, kdo žízní, dám napít zadarmo z pramene vody živé.
Bůh – první i poslední, všechno ve všem... On nám říká, že nám dá pít. On nám dá pít! Co je živou vodou uvnitř Božího tajemství? Jediné, co vytváří prostor Božího přebývání – Duch svatý. Bůh nám dává vodu živou (Jan 4). Prosme o tuto vodu. Ale zkusme si nyní představit, jak nám Pán podává tuto „vodu“. Zkusme ji přijmout (!) a pít.
7 Kdo zvítězí, dostane toto vše; já mu budu Bohem a on mi bude synem...“
Jistě, pokud zvítězíme... Proč právě dnes neříci své: „Já chci zvítězit! Pomoz mi, prosím!“ Jak nesmírná blízkost, kterou Bůh zaslibuje! Není to okamžik, kdy má člověk odpovědět: „Já chci být tvým synem, dcerou“?
22,17 A Duch i nevěsta praví: „Přijď!“
Nevěsta – symbol církve (Zj 21,2). To proto, že po ní – po nás – Bůh touží. Nevěsta, protože ji učinil Bůh krásnou svým vykoupením. On je ženichem ve smyslu zachránce, ale tento termín mluví také o určité něžné intimitě. Ne nadarmo je v této souvislosti často jmenována Maria. Ona je vzorem, ale i symbolem snoubenky. Avšak ona je jedna z nás, a tak je také symbolem každého, kdo přijal Ducha svatého do svého nitra (Lk 1,35).
A kdokoli to slyší, ať řekne: „Přijď!“ Kdo žízní, ať přistoupí; kdo touží, ať zadarmo nabere vody života.
Přijď! Tak po Bohu volá nejen „nevěsta“, ale také Duch! On spolu s námi, v našich srdcích volá (Ř 8,26). Připojme se k tomuto volání: „Přijď!“ Prvotní církev to vyjadřovala aramejským souslovím Maranatha, tedy: „Přijď, Pane!“ Naberme z pramene, který nám Bůh nabízí!

 

5. Nyní zkusme opustit text a pokusme se nechat na sebe tiše působit to, o čem jsme přemýšleli.          

           

6. Dnes nepřipojujme prosby, ale chválu. Zakončeme modlitbou Otče náš.    

Bože, ty jsi:     

veliký, krásný, silný, jemný, tichý ...      

Otče náš...      


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(16. 11. 2019) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří listopadové dny roku 1989. (odkaz na kna.cz)

Ohlédnutí na dobu po roce 1989

(15. 11. 2019) Radikálním zločinem komunismu nebylo zabíjení...

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?
(14. 11. 2019) Jaké jsou největší nemoci české politiky?

Autentická vzpomínka na svatořečení Anežky České v r. 1989

(12. 11. 2019) Z bolševického Československa - za dříve neprostupnou železnou oponou - začínaly do Říma přijíždět zvláštní vlaky...

13. 11. si připomínáme sv. Anežku českou - materiály pro děti

(12. 11. 2019) Obrázkové čtení sv. Anežce. Pracovní list s obrázky a základními informacemi o životě svaté Anežky. Šablona na sklo,…

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2019) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se voják Martin před branami města Amiens rozdělil se…