Pane, ať vidím! (Lk 18,41) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Knihovna

Michal Němeček

4. den: Duch proti tělu a tělo proti Duchu (21. května 2012)

z knihy Svatodušní novéna

Body k modlitbě 

Bůh ve svém nitru tepe životem. Tato síla života je důvodem, proč z Boží lásky tryská Duch svatý. Jeho moc, jeho síla, jeho „světlo ve tmách“ pramení z nitra Boha. Tento živoucí pramen světla máme přijmout. Ale jak může vstoupit, pokud v místnosti našeho nitra není žádné okno. Ezechiel mluví o srdci z masa (Ez 36,26), které bude schopno tento pramen světla přijmout a opětovat. Prosme dnes o toto oživené srdce.

 

Můžeme postupovat podle těchto kroků:

1. Přečtěme si nejprve text Písma Ř 8,1-6.

2. Procházejme text znovu, ale pomalu a označme místa, která nás oslovují.

3. Zkusme si představit rozdíl mezi kamenným srdcem a místem oživeným Duchem.

4. Projděme verše ještě jednou, tentokrát s pomocí poznámek, a u toho, co se nás dotýká, zůstaňme.

5. Nyní zkusme opustit text a pokusme se nechat na sebe tiše působit to, o čem jsme přemýšleli.

6. Můžeme i připojit prosby. Zakončeme modlitbou Otče náš.

 

Tipy, jak se soustředit a využít připravené rozjímání

 

1. Přečtěme si text Písma Ř 8,1-6.

1Nyní však není žádného odsouzení pro ty, kteří jsou v Kristu Ježíši, 2neboť zákon Ducha, který vede k životu v Kristu Ježíši, osvobodil tě od zákona hříchu a smrti. 3Bůh učinil to, co bylo zákonu nemožné pro lidskou slabost: Jako oběť za hřích poslal svého vlastního Syna v těle, jako má hříšný člověk, aby na lidském těle odsoudil hřích, 4a aby tak spravedlnost požadovaná zákonem byla naplněna v nás, kteří se neřídíme svou vůlí, nýbrž vůlí Ducha. 5Ti, kdo dělají jen to, co sami chtějí, tíhnou k tomu, co je tělesné; ale ti, kdo se dají vést Duchem, tíhnou k tomu, co je duchovní. 6Dát se vést sobectvím znamená smrt, dát se vést Duchem je život a pokoj.

 

2. Procházejme text znovu, ale pomalu a označme místa, která nás oslovují.

 

3. Zkusme si představit rozdíl mezi kamenným srdcem a místem oživeným Duchem.

 Foto Michal Němeček

 

4. Projděme verše ještě jednou, tentokrát s pomocí poznámek, a u toho, co se nás dotýká, zůstaňme. 

 

Text k rozjímání Ř 8,1-6
Komentář k rozjímání
1 Nyní však není žádného odsouzení pro ty, kteří jsou v Kristu Ježíši,
List Římanům je asi nejpreciznější dílo svatého Pavla v Novém zákoně. Velice pečlivě připravoval v předchozích kapitolách prostor k tomu, aby vysvětlil, co je „zákon Ducha“. Základní problém byl v otázce plnění Zákona, tedy židovské Tóry. Žádný příkaz nedokážeme splnit absolutně. Jsme ztraceni? Kdo přijal Krista (vírou), nepodléhá žádnému odsouzení. Jsme v Kristu Ježíši?
2 neboť zákon Ducha, který vede k životu v Kristu Ježíši, osvobodil tě od zákona hříchu a smrti.
Zákon hříchu je ve své podstatě odcizení, a to především ve vztahu. Hřích je zpochybnění skutečnosti, že Bůh je dobrý, věrný... Zákon Ducha je krokem do opětovné důvěry jak z naší strany, tak ale i ze strany Boží! Duch není technická věc! Duch je živý! On je projevem obnovené důvěry.
3 Bůh učinil to, co bylo zákonu nemožné pro lidskou slabost: Jako oběť za hřích poslal svého vlastního Syna v těle, jako má hříšný člověk, aby na lidském těle odsoudil hřích,
Zákon – plnění příkazů, není dostačující nástroj pro obnovení vztahu. Ale Kristus sám bere náš hřích na sebe! On odsoudí neposlušnost na svém vlastním těle. Bůh sám!
4 a aby tak spravedlnost požadovaná zákonem byla naplněna v nás, kteří se neřídíme svou vůlí, nýbrž vůlí Ducha.
„Spravedlnost“ ve Starém zákoně nebylo slovo označující, že dáváme každému to, co mu náleží. Označovalo stav, ve kterém máme volný přístup k Bohu. Tento stav fakticky nezaručí nějaké skutky, ale postoj mého nitra. Ezechiel to nazval srdcem z masa. My dnes prosíme o proměňující sílu, která vše „kamenné“ promění v živé, tlukoucí srdce.
5 Ti, kdo dělají jen to, co sami chtějí, tíhnou k tomu, co je tělesné; ale ti, kdo se dají vést Duchem, tíhnou k tomu, co je duchovní.
A zde Pavel předkládá „nový zákon“, nový princip: Dát se vést Duchem. Není to ztráta svobody, není to nová spoutanost? Ale Duch přeci nezotročuje! On vede něžným, jemným způsobem. Nenutí, vede. Hřích nás strhává, ale Duch osvobozuje. Co to znamená konkrétně? Uvěřit Bohu, že v našem životě mluví, a pak skutečně naslouchat.
6 Dát se vést sobectvím znamená smrt, dát se vést Duchem je život a pokoj.
Rozhodněme se dnes pro vedení Duchem. Zřekněme se žití svého života v čistě vlastní režii. Dovolme Duchu, aby s námi pracoval.

 

5. Nyní zkusme opustit text a pokusme se nechat na sebe tiše působit to, o čem jsme přemýšleli.

 

6. Můžeme i připojit prosby. Zakončeme modlitbou Otče náš.

           

Prosme o sílu Ducha, která promění naše sobectví.

Prosme za ty, kteří rozhodují v církvi, aby byli se nechali vést Duchem. 

Prosme za naše blízké, aby jejich srdce bylo naplněno silou Ducha.

Prosme o dar pravdivosti pro nás i pro naše blízké.

Otče náš...


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(16. 11. 2019) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří listopadové dny roku 1989. (odkaz na kna.cz)

Ohlédnutí na dobu po roce 1989

(15. 11. 2019) Radikálním zločinem komunismu nebylo zabíjení...

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?
(14. 11. 2019) Jaké jsou největší nemoci české politiky?

Autentická vzpomínka na svatořečení Anežky České v r. 1989

(12. 11. 2019) Z bolševického Československa - za dříve neprostupnou železnou oponou - začínaly do Říma přijíždět zvláštní vlaky...

13. 11. si připomínáme sv. Anežku českou - materiály pro děti

(12. 11. 2019) Obrázkové čtení sv. Anežce. Pracovní list s obrázky a základními informacemi o životě svaté Anežky. Šablona na sklo,…

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2019) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se voják Martin před branami města Amiens rozdělil se…