Hospodinu náleží vláda. (Ž 22,29) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Knihovna

Anselm Grün

Maska

Zastavení růstu

z knihy V půli cesty , vydal(o): Karmelitánské nakladatelství

Dalším typem reakce na krizi středního věku je ustrnutí, zaostávání za požadavkem učinit další pokrok v osobním vývoji - lpění na dosavadním způsobu života. Psychologové to nazývají principiálností: dotyčný se zaštituje zásadami, aby zakryl svůj vnitřní strach /…/

Lpěním na svých náboženských zásadách a své náboženské praxi chce dotyčný ošálit vnitřní krizi a zakrýt strach, který krize vyvolává. Koneckonců jde o obavu, že by mi sám Bůh mohl vytrhnout z rukou všechny mé obrazy, které si o něm i sobě vytvářím, a dotknout se mě způsobem, který učiní z domu mého života zříceniny. Tauler se trvale staví proti skrupulóznímu lpění na vnějších zásadách a formách. Cílem jeho promluv je odkrývat křečovitost srdce, s níž je možné se často setkat právě u zbožných lidí. Principy, na kterých chce člověk tak tvrdošíjně a bázlivě lpět, nazývá modlami. Domnívá se, že si mnozí své modly přechovávají, jako to činila i Ráchel. Přidržují se svých bůžků, jen aby unikli setkání s pravým Bohem.

"Některým se tento postoj (tj. jejich styl života a zbožnosti) tak zamlouvá, že nechtějí nikomu důvěřovat - ani Bohu, ani člověku. Nedůvěru k Bohu si střeží jako zřítelnici svého oka. I když je přijde náš Bůh napomenout (přímo nebo nepřímo), drží se své cesty, aniž by Boží výtku přijali."

Brání se všemu, čím by je mohl Bůh bezprostředně oslovit a na co by se jich mohl ptát. Drží se svých praktik a kladou je mezi sebe a jeho. Lidská sebejistota a náboženské přesvědčení se stávají důležitějšími než osobní setkání s Bohem /…/

Vnější činností, zbožnou příčinlivostí a náboženskou činorodostí chce člověk zakrýt, že nemá vztah ke svému nitru, že je mu Bůh v podstatě cizí.

Věrné plnění povinností nevyplývá tedy z milujícího srdce, jehož se dotkl Bůh a které zasáhl, ale z úzkostlivého lpění na sobě samém /.../

Taulerova rada nevyznívá v tom smyslu, aby člověk zanechal duchovních cvičení. Naopak, vnější formy zbožnosti jsou dobré, pokud se jich využívá k dosažení vnitřního cíle a pokud pomáhají osvobodit se od vazeb k pozemským věcem.

Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:




(Související) texty k tématu:

Láska k sobě, sebepřijetí:

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Modlitba za zemřelé

Modlitba za zemřelé
(3. 11. 2024) Věříme-li, že modlitba pomáhá živým lidem, proč bychom se neměli modlit i za zemřelé? Život je jeden, neboť jak říká…

Radovan Lukavský - výročí narození

Radovan Lukavský - výročí narození
(31. 10. 2024) Radovan Lukavský (* 1.11. 1919 + 10.3. 2008) byl hercem, který oslovoval všechny generace a veřejně se hlásil ke své…

Duchovní víkend pro mladé muže od 15 do 30 let (8. - 10. 11. 2024)

Duchovní víkend  pro mladé muže od 15 do 30  let  (8. - 10. 11. 2024)
(30. 10. 2024) I letos na podzim se v pražském semináři uskuteční duchovní obnova pro mladé muže od 15 do 30 let a to konkrétně 8. -…

Další číslo časopisu pro dívky IN!

Další číslo časopisu pro dívky IN!
(30. 10. 2024) Listopadové číslo už budete mít za pár dnů doma.  Co si v něm tentokrát můžete přečíst? Pojďte se podívat na malou…

´Dušičky´ aneb Památka zesnulých, vzpomínka na zemřelé 2.11.

´Dušičky´ aneb Památka zesnulých, vzpomínka na zemřelé 2.11.
(30. 10. 2024) Každá svíčka na hřbitově nebo v domácnosti nám může zpřítomnit světlo velikonoční svíce – paškálu, tedy té svíce,…