Ježíš prohlédl jejich pokrytectví. (Mk 12,15) - Citát z Bible na každý den

25. 4. 2012, tob

Víra v období krize a temnoty

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Pochybnosti a krize víry

Dobrý den,
už nějakou dobu se mi hlavou honí opravdu plno otázek ohledně holokaustu. Přečetl jsem knihu o Osvětimi a shlédl jsem nejeden dokument o 2. sv. válce a jsem už nějaký ten pátek věřící, katolík.
...
Možná dokážu pochopit, že lidská krutost nezná hranice, a že i když v Osvětimi zemřelo přes milion židů, Bůh za to nemohl, ale proč v podstatě všichni ztratili víru? Proč jim Bůh nezalil srdce vírou a sílou?
...
Moc dobře vím, co se mnou dělá můj stav mysli, když mám dojem, že mě Bůh opustil, že necítím jeho přítomnost, že mi nepomáhá. Často se "zabejčím" a vůbec nejsem schopen nějaké důvěry, i když posléze si to vyčítám. A upřímně.. nikdy jsem nepochopil větu: "Ve tvém trápení je Bůh s tebou". Já když se něčím trápím, tak jeho přítomnost necítím, spíš naopak.
....

Bůh obvykle „hovoří tiše“

Dobrý den,
dlouho jsem se zamýšlel nad otázkami, které kladete, přesto se mi jen těžko formuluje odpověď a spíše se vynořují další otázky.
Nejprve chci zdůraznit, že nic v tomto textu nemá za cíl jakkoli snižovat míru a závažnost utrpení přibližně 6 milionů židovských obětí holocaustu.

K jádru dotazu. I kdybych připustil, že v podstatě všichni ztratili v Osvětimi víru v Boha (kdo a jak to ověřoval u umírajících?), o čem to vypovídá? Je ztráta víry selháním? Lidským nebo Božím? Pokud Božím, v čem konkrétně Bůh selhal? Jaký svůj slib nesplnil?

To, že se v krizi někdy víra pozbývá (a jindy naopak posiluje), je staletou zkušeností. V tomto smyslu Osvětim může být pro konkrétního člověka stejným spouštěcím mechanismem jako neštěstí nebo smrt jediného člověka.

Odhalil holocaust latentní nevíru řady členů židovské komunity, nebo navodil stav objektivní nemožnosti věřit? Pokud platí to druhé, je třeba se ptát jak a čím.

Důvod ztráty víry se v souvislosti s holocaustem obvykle popisuje přibližně takto: Dělo se gigantické zlo a Bůh nezasáhl. Buď nemohl, nebo nechtěl. Pokud nemohl, není všemohoucí, a tedy není Bůh. Pokud nechtěl, není dobrý, a tedy není Bůh.

V pozadí této úvahy je přesvědčení, že Bůh měl povinnost zasáhnout. Z čeho vyplývala? Z titulu spravedlnosti jistě ne, protože není myslitelná žádná autorita oprávněná „úkolovat“ Boha. Tedy z nějakého závazku, který na sebe Bůh dobrovolně přijal? Z jakého? Nebo povinnost vyplývala z vlastností samotného Boha? Jakých a jak?

Možností také je, že takový závazek vyplynul ze samotné situace. Když pominu, že ani v tomto případě není člověk tím, kdo to může rozhodnout, vrací se otázka čím konkrétně. Je to otázka kvantity?

Pokud ano, jaký počet obětí je kritický? Nebo je to kombinace množství, způsobu a doby trvání? Opět se ptám, jaká konkrétně?

Otázky, které kladu, nemají zakrýt, že neznám odpovědi. Snažím se jimi ukázat, že přístup typu: „Dělo se něco hrozného a Bůh nezasáhl způsobem, který jsem očekával, Bůh tedy není“; je možná pochopitelný jako emocionální reakce, ale obtížně přijatelný jako racionální konstrukt. Nutné je ovšem zdůraznit, že pracuji s křesťanským nikoli židovským pojetím Boha.

Píšete, že Vy v trápení nikdy Boží přítomnost necítíte. To je ona emocionální rovina, o které mluvím. A zdvořile se ptám: Je pro Vás Bůh někým, před kým se v posvátné úctě skláníte s vědomím, že je vždy vyšší a jiný, nebo je spíše "jakýmsi sluhou", který má přispěchat na zavolání.

A ještě jednu poznámku si dovolím. Bůh obvykle „hovoří tiše“ a někdy se dokonce odmlčí. Proto vyžaduje jistý cvik, rozpoznat jeho přítomnost.

Kategorie otázky: Pochybnosti a krize víry

Související texty k tématu:

Holocaust, šoa, genocida
Den památky obětí holocaustu 27.1.
- Povstání z popela rwandské genocidy (Immaculée Ilibagiza)
- Hanin kufřík Příběh dívky, která se nevrátila (Karen Levine)
- Rudolf Vrba: Utekl jsem z Osvětimi
Knižní tipy k tématu holocaust, šoa:
- Psycholog Viktor E. Frankl vzpomíná koncentračn tábor: A přesto říci životu ano 
- Deníky mladé Židovky Etty Hillesum, Přervaný život
- Heslo Holokaust, holocaust v iEncyklopedie.cz

Krize, utrpení:
- Utrpení se zdá být nesdělitelné - základní pohled
- Člověk prožije svůj život bez těžkostí a utrpení - iluze, kterou je třeba rozptýlit
- Co dělat, když život ztrácí smysl (Benedikt Groeschel)
- Bůh působí i v naší temnotě, kde nemáme nic pod kontrolou…
- Stopy v písku aneb: jak jsi mne Bože mohl nechat samotnou?
- Další texty k tématu utrpení zde

Motto webu: Ten, kdo doufá v Boha a spoléhá se na něj, je jako strom u vody. (srov. Jer 17,5)
 

Časopin pro dívky IN! - červnové číslo

Časopin pro dívky IN! - červnové číslo
(6. 6. 2023) Blíží se konec školního roku a s ním i spousta testů a zkoušení. Zpříjemněte si první letní dny novým číslem časopisu…

5. června se připomíná ´Světový den životního prostředí´

(4. 6. 2023) V našem nakládání s přírodou je cosi v nepořádku. Existuje ale též ekologie člověka (Benedikt XVI.)

Boží tělo -svátek

(2. 6. 2023) Slavnost Těla a krve Páně

Kdy je Den otců

(1. 6. 2023) Den otců - datum

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(29. 5. 2023) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Je skvělé být dobrovolníkem na festivalu UNITED!

Je skvělé být dobrovolníkem na festivalu UNITED!
(26. 5. 2023) Součástí festivalu UNITED jsou dobrovolníci, kteří mají i svůj vlastní program a hlavně dobrou partu...

Noc kostelů

Noc kostelů
(25. 5. 2023) Noc kostelů se letos bude konat v pátek 2. června 2023.