Měli byste říkat: „Dá-li Pán, podnikneme to nebo ono.“ (Jk 4,15) - Citát z Bible na každý den

2. 5. 2024, jp, MN, šape

On-line marketing, falešné fb profily, klamavá reklama

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Křesťanská etika, hřích

Dobrý den,
pracuji v marketingové agentuře a nyní mě vedení firmy požádalo o pomoc s novým projektem, který bude spočívat v komunikaci napříč sociálními sítěmi. Mým úkolem by mělo být vytváření falešných profilů na Facebooku. Nejsem si jistá, zda jim jako katolička mohu vyhovět a falešné profily zakládat. (Následně budou copywriteři těmi profily doporučovat naše produkty ve facebookových skupinách). Nebude se jednat o žádnou klamavou reklamu ani šíření lží. Bude se jednat o doporučování produktu. Na jednu stranu bych kolektivu ráda pomohla, na druhou stranu nechci dělat nic proti víře. Neumím asi správně rozlišit, co je z hlediska víry akceptovatelné a co ne.
Předem moc děkuji za odpověď a Váš názor.

Míra zla může být rozličná, ale člověk by se na něm podílet neměl.

Vážená a milá ...
děkujeme za důvěru, se kterou jste se na nás obrátila. Na Váš dotaz zareagovali 3 z našich spolupracovníků. Jejich odpovědi naleznete níže. Přeji, ať jsou Vám ku prospěchu na cestě rozlišování a ať Vás Duch Boží vede po Ježíšových cestách.


ODPOVĚĎ č.1

Dobrý den, 
přečetl jsem si Váš dotaz několikrát. Za prvé ve mně zanechal jednu ozvěnu. Nejedná se náhodou přeci jen o určitou formu lži? Vždyť sama píšete, že se jedná o vytváření "FALEŠNÝCH" PROFILŮ. Bude klient vědět, že se jedná o fingovaný profil, spojený s tváří nějakého člověka, který neexistuje? Ani si nemyslím, že by to bylo nutně závislé na víře, jako spíš na všeobecně lidské hodnotě pravdivosti. Zároveň se musím přiznat, že oblasti marketingu nerozumím, takže si neodvažuji hodnotit různé metody, jak co nejefektivněji nabídnout klientovi konkrétní produkt.

Za druhé jen Vy sama ve svědomí cítíte, k čemu Vás vede. Chci tedy podpořit Vaši rozhodnost. V oblasti marketingu a reklamy je zmiňovaná praxe pravděpodobně běžná. Na druhou stranu se člověk ale takhle dostává na nakloněnou rovinu. Možná se za čas ocitnete někde, kde byste být nechtěla, a odkud nebude cesta zpět jednoduchá... Chcete pracovat v tomto prostředí? To je otázka na Vás...

A na závěr dotaz nezasvěceného:) Nemohla byste ze své pozice přijít s nějakým nápadem, který nebude spojen s vytvářením falešných profilů? Neexistuje nějaká nová cesta, která sice na jedné straně nebude představovat naprostou maximalizaci zisku, ale na straně druhé bude vůči klientovi fér?

Bůh Vám buď blízko a žehnej Vám.


ODPOVĚĎ č.2

Dobrý den,

dovolím si na Vaši otázku reagovat dvěma postřehy:

1. Z hlediska víry a duchovního života bych si položil především otázku, zda se chci podílet na činnosti, která je založena na falešných profilech a doporučování zboží v e-shopu neexistujícími lidmi. Mně by asi bylo především líto těch uživatelů, kteří mají vydat své peníze za produkty na základě přesvědčení, že někdo jiný již se zbožím  udělal dobrou zkušenost. Dokonce bych se ptal po tom, zda vůbec chci pracovat ve firmě, která používá takové metody práce. Ptal bych se, zda toto je v souladu s mojí představou o smyslu života, který na tomto světě mám žít.

2. Facebook jasně stanovuje, jaká jména má uživatel užít. Viz: "Chceme, aby uživatelé věděli, s kým jsou v kontaktu. Proto od všech uživatelů požadujeme, aby na Facebooku používali stejné jméno jako v běžném životě. Můžeme vás požádat, abyste potvrdili, že jméno na vašem Facebook účtu je jméno, které běžně užíváte." Užívání falešného jména a navíc ještě užívání falešného profilu k doporučování zboží je formou klamu i lži.
Je jasné, že v tomto ohledu není takové jednání neobvyklé a virtuální svět je plný podobného jednání. Otázkou je, zda budeme svým jednání k dalšímu "znečišťování" tohoto prostoru svým jednání přispívat, či zda naopak tomu budeme bránit. Na to si již každý musí odpovědět sám :-)

S přáním mnoha sil...


ODPOVĚĎ č.3

Dobrý den,
bohužel v marketingu jde o standartní metody, kterých by si každý uživatel sociálních sítí měl být vědom, leč mnohdy není. Pak můžeme mluvit o negramotnost uživatelů.

Marketingové postupy jsou ve směs lživé, slibují více, než mohou zajistit. Tedy každý, kdo nakupuje, musí tušit, že pracuje s nějakou formou nadsázky, zveličení. Záleží, do jaké míry jde o podvod.
Na druhou stranu zpravodajské weby jsou plné kauz s falešnými profily na sociálních sítích. Každá firma, která volí tento postup, je už z principu nesolidní. Jde tedy o marketingový přístup firmy. Zvažte, zda chcete pracovat ve firmě, která z principu jede v takové strategii. Např. https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/171039-pozor-na-falesne-profily-na-facebooku-mohou-skryvat-podvodniky

Z hlediska víry nemáme nikdy jednat podvodně. Viz např. 1Petr 4,14-15, kde jsme povzbuzováni k odvaze, abychom byli čestní a nestyděli se vírou postavit proti podvodu. (v.14 Jestliže jste hanobeni pro jméno Kristovo, blaze vám, neboť na vás spočívá Duch slávy, Duch Boží.
15 Ale ať nikdo z vás netrpí za vraždu, za krádež nebo jiný zlý čin anebo za intriky.)

Do určité míry záleží určitě na tom, co je obsahem činnosti. Jde o založení profilů neexistujících lidí za účelem propagace produktu? Je to tedy asi (?) celkem neškodné. Nebo za účelem podvodného vymámení osobních údajů od člověka? Míra zla může být rozličná, ale slušný člověk by se na něm podílet neměl.

Je pravděpodobné, že firma se dříve nebo později bude z takových praktik zodpovídat ať už klientům nebo i soudu.
Snad by pro Vás bylo řešením vymezit se vůči takovým praktikám na základě požadavku ochrany firmy před soudním sporem.

Zaplacený byť soukromý profil je vždy podezřelý.
 

Kategorie otázky: Křesťanská etika, hřích

Související texty k tématu:

Svědectví víry:
Astronaut Cernan o BohuBoxer, který násilí vyměnil za odpuštění (Tim Guenard)
Čemu mě naučil let na Měsíc (Astronaut J. B. Irwin)
Bůh nám drží palce... (astronaut Eugene Cernan o Bohu)
Co mám z toho, že věřím v Boha? Statečná stará žena vypovídá... 
Proč věřím v Boha? (Jiří Grygar)
Ne vším jsem byl rád (Václav Vaško)
My máme budoucnost... (Jaroslav Škarvada) 
V rukou komunistů 21.1.1953  (Václav Dvořák) 
O humoru a křesťanství (Marek Eben) 
Přežila jako pokusný králík v koncentráku (Wanda Póltawská)
Zažila genocidu ve Rwandě (1994) a odpustila (Immaculée Ilibagiza)

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody. (Jr 17,5)

Emil Kapaun (+ 23. 5. 1951)

Emil Kapaun (+ 23. 5. 1951)
(22. 5. 2024) Působil tam, kde smrt byla lepší než život...

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(20. 5. 2024) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky...

(16. 5. 2024) Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích. Jsou vyvrcholením, naplněním Velikonoc. Datum Letnic v roce 2024:…

15. květen - Mezinárodní den rodiny

(14. 5. 2024) 15. květen je od roku 1994 ustanoven jako Mezinárodní den rodiny. Texty k tématu: rodina (v katalogu), rodina (v…

Český den proti rakovině 15. 5. 2024

Český den proti rakovině 15. 5. 2024
(13. 5. 2024) Od 15. 5. 2024 probíhá na celém území tradiční veřejná sbírka Ligy proti rakovině Praha.