Ježíš řekl: „Velebím tě, Otče, že jsi tyto věci odhalil maličkým.“ (Lk 10,21) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Knihovna

O zodpovědnosti spisovatele

Manipulace jako výrobek

z knihy Poslání a pokušení spisovatele , vydal(o): TRINITAS

Nejnápadnější a nám všem nejznámější formou jazykové manipulace a našeho ovládání - přímo znásilňování - je reklama. Žijeme ve společnosti, ve které se téměř ze všeho stal anebo hrozí stát obchod.

Technologický mýtus pozůstává právě z přesvědčení, že všechno lze uskutečnit, produkovat. To, co je proveditelné a produkovatelné, se dá organizovat, objednat, koupit a prodat. Jazyk reklamy sice vždy něco sděluje - oslovuje a vyslovuje - ale vždy jen aby nás přemluvil, aby ovládl naše myšlenky, přání a potřeby. Má na mysli něco jiného než pravdu, osvobozující pravdu.

Nechceme tuto formu ničení slova podcenit, ale nechceme v ní ani vidět jediný, samojediný démonický úkaz. Nakonec snad ani není nejhorší, když se k nám v takové oblasti mluví vtíravě.

Mnohem vážnější je to v jiné oblasti, kterou nazvu velice nepřesně zábavním průmyslem. Tady se "šmajchlování", jazyková manipulace, umění přemlouvat, nabízí a prodává jako výrobek.

Zábavní průmysl nemluví jen k naší slabé, temné a pudové stránce, ale činí tak "s dobrými důvody", uklidňuje naše svědomí, abychom mohli nabídnuté zboží lépe vychutnat a strávit.

Dnešní zákazník je zvláště v jednom ohledu hodně náročný: vyžaduje dokonalé zboží; to znamená, že všechno, co čtu, slyším a za co také platím, musí být i logicky, eticky a jinak v pořádku.

Slovo a písemné zboží musí zcela otevřeně ukazovat svoji perfektnost, důležitost pro život a svoji vážnost. Spisovatel, který chce mít úspěch v tomto přesně organizovaném světě zábavy, musí disponovat nesmírným množstvím psychologických a sociologických poznatků.

Musí umět vždy vystihnout pravý okamžik a vhodnou náladu pro udání svého jazykového zboží. A především musí umět oslovit široký rejstřík lidských instinktů: nejen smyslnost, ješitnost, zvědavost, ale také hlubší a temnější pudy jako krutost, potřebu absolutních novinek, sentimentálního otřesu, pomstychtivost, nadšení pro radikálnost a konečnost.

V každém případě bereme v této souvislosti slovo a jazyk v jejich nejširším, ale také podstatném smyslu jako systém znaků a symbolů, které jsou schopny sdělovat a vyslovit určité poselství (nepatří sem jen proslov či kniha, ale také píseň, obraz a podobně). Čím větší, čím mocnější a dokonalejší jsou publicistické prostředky, tím více, hlouběji a do šíře mohou s užitkem, anebo také zhoubně působit v lidské společnosti, tím větší a namáhavější bude zodpovědnost spisovatele, autora, který slovo používá. Jazyk tu nepůsobí jen na určitou zónu, nýbrž se v něm rozhoduje o osudu, blahu nebo zkáze společnosti. V jazyce a skrze jazyk roste, kvete a ovoce nese pravda - nebo lež.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Milovaní Bohem - bestseller o Boží lásce - Kniha měsíce

Milovaní Bohem - bestseller o Boží lásce - Kniha měsíce
(3. 10. 2025) Henri Nouwen už byl známý spisovatel duchovní literatury. Jeho přítel Fred ho vyzval, aby napsal něco…

Nechme na sebe hledět Ježíše (papež František)

Nechme na sebe hledět Ježíše (papež František)
(3. 10. 2025) Co nám nabízí svědectví Františka z Assisi dnes? 

Svátek andělů strážných 2.10.

Svátek andělů strážných 2.10.
(1. 10. 2025) Pošlu před tebou anděla, aby nad tebou po cestě bděl. Naslouchej jeho hlasu. Můj anděl půjde před tebou, praví Bůh.…

Komu ve volbách nedám svůj hlas

(30. 9. 2025) Jsem člověk věřící a přemýšlel jsem nad mou odpovědností za věci veřejné, o účasti ve volbách a zodpovědném…

Mezinárodní den seniorů 1.10.

Mezinárodní den seniorů 1.10.
(29. 9. 2025) Víte, pro mě stárnutí je přibližování se cíli. A ten cíl stojí za to. Ani oko nevidělo, ani ucho neslyšelo, ani do srdce…