Bože, ať vidím! (Lk 18,41) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Knihovna

Ravi Zacharias

Duševní nemoc

a vyšší síla

z knihy Skutečná tvář ateismu , vydal(o): NÁVRAT DOMŮ

Ve dvacátém století bylo pro ideologické rozdíly zabito a na bojištích geopolitického manévrování zlikvidováno více lidí než v kterémkoli jiném století v dějinách, a podle určitých výpočtů jich bylo více než v předchozích devatenácti stoletích dohromady.

Na Nietzschově výroku o celosvětovém šílenství je ironické to, že jak již bylo uvedeno, Nietzsche s téměř symbolickou silou a v rámci sebenaplňujícího proroctví sám učinil první krok a duševně onemocněl.

Zemřel r. 1900, přičemž udeřil v podstatě na stejnou strunu jako verše z Wordsworthovy básně "Rozhodnost a nezávislost":
„My básníci ve své mladosti začínáme s radostí,
na konci však pak přicházívá sklíčenost a šílenství.“

Bez ohledu na to, jak hlasitě Nietzsche křičel o světě nadlidí, kteří najdou způsob, jak žít uprostřed těchto spálených ruin křesťanské etiky a morálních filozofií a za jejich hranicemi, jeho ideologie nikdy nezodpověděla ani nevyřešila dilema světa bez Boha.

Bez ustání usiloval o "hygienu poznání", kdy prosazoval určitý dezinfikující filtr pro myšlení, nemající žádnou vnější hodnotu od jiné autority mimo nás samých. Účelem tohoto filtru mělo být zachycovat poznání, které je "nesprávné", a propouštět to, které je "správné" - podle nietzschovských definic.

Pravdu jako kategorii podrobil embargu; "Pravda je fikce," řekl.

Křesťanskou morálku zbavil práva na existenci. Přesto Nietzsche nikdy nebyl schopen vyvolat tuto "očistu", která byla v poznání zapotřebí. Ve skutečnosti žádné takovéto dědictví nezanechal a zoufalství, před nímž se snažil utéci, ho krutě pronásledovalo.

V jednom svém dopise říká: "Mám pocit, jako bych byl perem, novým perem, které nějaká vyšší síla zkouší na kousku papíru."

Moderní filozofové a křesťanští myslitelé se usilovně snaží upozorňovat lidstvo na prchavost světa bez Boha. V neměnných výrocích a prorockých hlasech židovsko-křesťanské tradice se mnohokrát jasně poukazuje na velký předěl mezi harmonií, jíž se vyznačuje život v pravdě, a disharmonií v životě, který se věčným skutečnostem vyhýbá.

Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Související texty k tématu:

Věda, rozum a víra:
- Jiří Grygar a jeho pohledy na vědu a víru - soubor textů
- Odporují si věda a víra? Prof. RNDr. Jan Fischer DrSc
- O vztahu víry a rozumu - průřez encyklikou Fides et Ratio (ThDr. Jiří Skoblík )
- Mystérium a rozum - o Bohu systematicky (Dominik Pecka)
- Další texty k tématu věda, rozum a víra zde

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ohlédnutí na dobu po roce 1989

Ohlédnutí na dobu po roce 1989
(15. 11. 2025) Radikálním zločinem komunismu nebylo zabíjení...

Kdy začíná advent?

(14. 11. 2025) Datum 1. adventní neděle

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?
(14. 11. 2025) Jaké jsou největší nemoci české politiky?

Svatá Anežka Česká se vzepřela nalinkovanému osudu (13.11.)

Svatá Anežka Česká se vzepřela nalinkovanému osudu (13.11.)
(12. 11. 2025) Česká princezna Anežka Přemyslovna se narodila roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. Když…

Autentická vzpomínka na svatořečení Anežky České v r. 1989

Autentická vzpomínka na svatořečení Anežky České v r. 1989
(12. 11. 2025) Všichni skeptici se divili, když z bolševického Československa začínaly začátkem listopadu 1989 do Říma přijíždět…