Bůh byl s ním. (1 Sam 3,19) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Knihovna

Ravi Zacharias

Duševní nemoc

a vyšší síla

z knihy Skutečná tvář ateismu , vydal(o): NÁVRAT DOMŮ

Ve dvacátém století bylo pro ideologické rozdíly zabito a na bojištích geopolitického manévrování zlikvidováno více lidí než v kterémkoli jiném století v dějinách, a podle určitých výpočtů jich bylo více než v předchozích devatenácti stoletích dohromady.

Na Nietzschově výroku o celosvětovém šílenství je ironické to, že jak již bylo uvedeno, Nietzsche s téměř symbolickou silou a v rámci sebenaplňujícího proroctví sám učinil první krok a duševně onemocněl.

Zemřel r. 1900, přičemž udeřil v podstatě na stejnou strunu jako verše z Wordsworthovy básně "Rozhodnost a nezávislost":
„My básníci ve své mladosti začínáme s radostí,
na konci však pak přicházívá sklíčenost a šílenství.“

Bez ohledu na to, jak hlasitě Nietzsche křičel o světě nadlidí, kteří najdou způsob, jak žít uprostřed těchto spálených ruin křesťanské etiky a morálních filozofií a za jejich hranicemi, jeho ideologie nikdy nezodpověděla ani nevyřešila dilema světa bez Boha.

Bez ustání usiloval o "hygienu poznání", kdy prosazoval určitý dezinfikující filtr pro myšlení, nemající žádnou vnější hodnotu od jiné autority mimo nás samých. Účelem tohoto filtru mělo být zachycovat poznání, které je "nesprávné", a propouštět to, které je "správné" - podle nietzschovských definic.

Pravdu jako kategorii podrobil embargu; "Pravda je fikce," řekl.

Křesťanskou morálku zbavil práva na existenci. Přesto Nietzsche nikdy nebyl schopen vyvolat tuto "očistu", která byla v poznání zapotřebí. Ve skutečnosti žádné takovéto dědictví nezanechal a zoufalství, před nímž se snažil utéci, ho krutě pronásledovalo.

V jednom svém dopise říká: "Mám pocit, jako bych byl perem, novým perem, které nějaká vyšší síla zkouší na kousku papíru."

Moderní filozofové a křesťanští myslitelé se usilovně snaží upozorňovat lidstvo na prchavost světa bez Boha. V neměnných výrocích a prorockých hlasech židovsko-křesťanské tradice se mnohokrát jasně poukazuje na velký předěl mezi harmonií, jíž se vyznačuje život v pravdě, a disharmonií v životě, který se věčným skutečnostem vyhýbá.

Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: náboženství | víra

Související texty k tématu:

Věda, rozum a víra:
- Jiří Grygar a jeho pohledy na vědu a víru - soubor textů
- Odporují si věda a víra? Prof. RNDr. Jan Fischer DrSc
- O vztahu víry a rozumu - průřez encyklikou Fides et Ratio (ThDr. Jiří Skoblík )
- Mystérium a rozum - o Bohu systematicky (Dominik Pecka)
- Další texty k tématu věda, rozum a víra zde

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(15. 1. 2021) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem Letnic) a je…

Jaký byl smysl oběti Jana Palacha?

(14. 1. 2021) "Živý člověk zemřel, aby mrtví zůstali žít." Jan Palach se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí v Praze. Učinil…

Josef Kemr

Josef Kemr
(14. 1. 2021) Josef Kemr (20. 6. 1922 – 15. 1. 1995) vynikající herec a aktivní křesťan.

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2021) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v…

Nechte se očkovat, vybízí papež František

Nechte se očkovat, vybízí papež František
(12. 1. 2021) Lhostejnost je ničivá...

Jan Heller - jeden z českých předních biblistů († 15.1.2008)

(12. 1. 2021) Když se přiblíží stáří, sil ubývá. Co bude dál? Někdo ulpí na tom, co uplývá. To rozmnožuje bolest. Někomu je však dáno…