Děláš si zbytečné starosti. (Lk 10,41) - Citát z Bible na každý den

4. 2. 2016, hw

V charismatickém hnutí prý dochází k citové manipulaci

Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Církve, hnutí, ekumenismus

Chtěla bych se zeptat, jaký je postoj katolické církve k charismatickému hnutí, obnově? Často slyším, že v těchto společenstvích dochází k citové manipulaci. 

Jaký je váš názor? 
Pomáhá tento druh spirituality nebo je to spíš naopak?  

Myslím, že je třeba rozlišovat...

 

 

Každé společenství potřebuje duchovní doprovázení

Postoj předních představitelů katolické církev k charismatické obnově je pozitivní, stejně jako k různým řádům či hnutím. Například poslední tři papežové se osobně zúčastnili některého ze setkání charismatické obnovy či jim při různých příležitostech adresovali homilie, pozdravy či poselství. Na internetu naleznete spoustu takových promluv.

Na druhou otázku je již složitější odpovědět. Zajisté jsou společenství, kde dochází k citové manipulaci. Zajisté jsou mezi nimi i taková, která se hlásí k charismatické obnově. Problém této otázky ale vnímám ve čtyřech aspektech:

1) Každý máme jinak nastavený způsob komunikace. To, co jeden považuje za normální, může druhý pokládat za manipulaci. Hodně záleží na tom, co kdo prožil a jaké má zkušenosti. Někdo je citlivý jako kámen a jiný naopak velmi přecitlivělý. Hranice vnímání mezi pozitivní motivací a manipulací může být tedy velmi úzká. Zároveň máme přirozeně strach z nových věcí, z toho, s čím nemáme zkušenost.

2) Charismatická obnova jako taková nemá žádnou hierarchii, žádného zakladatele ani vedení (maximálně koordinátora velkých setkání). Nemá tedy ani možnost kontrolovat "své členy". Kromě toho žádné členství není - ve své podstatě je charismatikem každý křesťan, protože každý obdržel nějaké dary a charismata. Většinou se ale charismatickou obnovou myslí specifická modlitba či důraz na osobu Ducha svatého. Projevy ale mohou být velmi rozdílné i mezi příznivci.

3) Každé společenství, které se snaží žít evangelium, prochází určitými fázemi vývoje. Stejně jako jimi prochází život křesťana. Snaha společně se modlit, sdílet, růst, číst Písmo, ptát se po tom, kde jako společenství máme sloužit, apod. přináší přirozené potíže. Všichni jsme na cestě a každý jinak daleko - máme jiné názory, obdarování, výchozí pozice, zázemí i duchovní zkušenosti. To se ale týká všech společenství křesťanů nehledě na preferovanou spiritualitu. Jisté problémy tedy mohou být i z nevyzrálosti společenství či jednotlivých členů.

4) Každá spiritualita skrývá jiné nebezpečí, protože klade jiný důraz. Podobně budou rozdílná pokušení u různých řádů a řeholí - jinak bude pokoušen salesiánský kněz, jinak trapistický mnich a jinak žena v domácnosti. Všichni mají stejnou víru, každý ale bude mít jiné možnosti, potřeby i jinde položený důraz. Podobně má i charismatická obnova svá úskalí.
Jedním z nich je i emotivita. Ze skutečnosti, že k duchovnímu životu (modlitbě) patří i emoce, nelze totiž vyvodit, že jde jenom nebo především o emoce. Pokud Bůh dát něco prožít v modlitbě, díky mu za to. Pokud ne, neznamená to, že byla modlitba kvalitativně horší. Jde přeci o vztah.

Pokud tedy někdo prožije např. při písni chval novou zkušenost Boží lásky, je to samo o sobě dobré. Člověk ale může mít pocit, že jedině skrze tuto modlitbu (píseň) je možné mít živou zkušenost Boha, protože to prožil a nutit k tomu ostatní. Problém není v Boží lásce ani konkrétní modlitbě, ale v interpretaci toho, co jsem prožil. Podobně může být někdo při modlitbě mimořádně obdařen, může skrze něj skutečně velmi konkrétně promluvit Bůh. To ale neznamená, že vše, co poté udělá či řekne, je automaticky Božím slovem. Proto také společenství (stejně jako jedinec) potřebuje duchovní doprovázení a někoho, kdo pomůže v rozlišování.

Pokud bych měl celý tento text shrnout v odpovědi, tak se domnívám, že charismatická obnova může velmi pomoci v životě křesťana. Její důraz na četbu Písma, přijetí Ježíše za svého Pána, prosbu o nové vylití Božího Ducha, evangelizaci či chválu Boha může přinést (a přináší) mnoho ovoce do života církve i konkrétních lidí. Jak řekl kapucín a papežský kazatel Raniero Cantalamessa: „Jde o obnovu srdce, o prohloubení modlitby, o nové vědomí toho, že jsme Bohem milováni, o obnovení lásky k Božímu slovu. O projevy jde až na druhém místě.“ Je ale skutečně potřeba rozlišovat s vědomím toho, že jsme všichni na cestě a všichni chybujeme. Osobně jsem se s manipulací setkal ve společenství charismatické obnovy i v běžném farním společenství, ze strany laiků i kněží.

Přeji mnoho požehnání i odvahy pro život s Bohem.
 

Kategorie otázky: Církev, společenství křesťanů, Církve, hnutí, ekumenismus

Související texty k tématu:

Duch svatý, letnice:

  • Jak nejlépe "realizovat sám sebe"? Jak nejlépe realizovat své životní poslání? Existuje universální návod?
  • Duch svatý není nějaká ´energie´ Ducha svatého nemůžeme získat nějakým čarováním. Není to energie, kterou lze někde načerpat. Jestliže chci přijmout Ducha svatého, tedy Ducha Kristova, musím přijít ke Kristu.
  • Kdo je Duch svatý, jak působí?  Duch svatý je darem, poutem lásky i Láskou - Osobou. Je tím, kdo sjednocuje a vytváří společenství. (Angelo Scarano)
  • Jakých je sedm darů Ducha svatého? Duch svatý neuděluje jen sedm darů, ale uděluje jich nespočet. Všichni jsme totiž Duchem Božím "vybavováni" k tomu, abychom "mohli být užiteční" (1 Kor 12,7). Jeho dary jsou tedy rozmanité tak, kolik existuje lidí a situací, ve kterých se lidé nacházejí. Pro základní pochopení a rozlišení se ale uvádí tzv. "sedm darů Ducha svatého" dle Iz 11,2.
  • Nevíme, jak se modlit... Existuje modlitba, která tě na první pohled přesahuje.  Bylo tomu tak od počátku církve. Apoštol Pavel napsal: "Nevíme, jak se modlit ..." A dodává: "... ale Duch svatý přichází na pomoc naší slabosti a modlí se v nás." Tvoje srdce si to těžko dokáže představit, ale jeho Duch je v tvém nitru v neustávající činnosti. (Roger Schutz)
  • Duchu svatý omlouvám se, ale moc ráda tě nemám... 
  • Další texty k tématu Duch svatý, Letnice zde
Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Nechme na sebe hledět Ježíše (papež František)

Nechme na sebe hledět Ježíše (papež František)
(3. 10. 2024) Co nám nabízí svědectví Františka z Assisi dnes? 

Svátek andělů strážných 2.10.

Svátek andělů strážných 2.10.
(1. 10. 2024) Pošlu před tebou anděla, aby nad tebou po cestě bděl. Naslouchej jeho hlasu. Můj anděl půjde před tebou, praví Bůh.…

Mezinárodní den seniorů 1.10.

Mezinárodní den seniorů 1.10.
(29. 9. 2024) Víte, pro mě stárnutí je přibližování se cíli. A ten cíl stojí za to. Ani oko nevidělo, ani ucho neslyšelo, ani do srdce…

Svatý Václav?

Svatý Václav?
(28. 9. 2024) Jaký vzor nabízíme mladým lidem dnes? Rytíře nebo švindlíře?

Mnichovská dohoda zavalila bezpočet lidí nepopsatelným utrpením

Mnichovská dohoda zavalila bezpočet lidí nepopsatelným utrpením
(28. 9. 2024) Násilí a bezpráví zasadilo těžké rány a zanechalo hořkost. Všeho toho velice lituji, naplňuje mě to smutkem a hluboce se…