Hle, teď je ten „den spásy“! (2 K 6,2) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

9. 4. 2006

Květná neděle

Šestá neděle postní nese v Římském misálu název „Květná neděle o utrpení Páně“. Tím je naznačen vůdčí motiv na začátku Svatého týdne, daný oběma aspekty, které spolu tvoří jedno velikonoční tajemství: vítězství a povýšení Páně (palma vítězství) i utrpení a smrt (pašije). Tak jako v celé velikonoční liturgii jsou o Květné neděli obě témata propojena v tom, co tento den charakterizuje: v památce Kristova vjezdu do Jeruzaléma a v eucharistické slavnosti. Respektuje to i liturgická forma. Nejde jen o něco formálního, nýbrž vyjadřuje se zde to, co je základem křesťanského života a slavení liturgie: Pán nikdy není jen „trpící“ nebo jen „oslavený“. Je ukřižovaný, který vstal z mrtvých. (Richter, K., Liturgie a život, Vyšehrad 2003, str. 155)

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí, věčný Bože, tys nám poslal svého Syna: stal se člověkem, ponížil se a byl poslušný až k smrti kříže; dej, ať také my za všech okolností konáme tvou vůli, abychom tvého Syna následovali a měli účast na jeho vzkříšení. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého…

1. ČTENÍ

Boží služebník je zde líčen jako protiklad svého lidu, kterému připadá těžké naslouchat Božímu slovu. „Služebník“ je naopak dokonalým učedníkem. Charakterizují jej dva postoje: 1. je zcela otevřen naslouchání Božímu slovu celým srdcem, 2. zvěstuje to, co je mu řečeno i přes nepřátelství a utrpení, které si tím přivádí.

Iz 50,4-7

Pán, Hospodin, mi dal jazyk učedníka, abych uměl znaveného poučovat utěšujícím slovem. Každého rána mi probouzí sluch, abych ho poslouchal, jak je povinnost učedníků. Pán, Hospodin, mi otevřel ucho a já se nezdráhal, necouvl nazpět. Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.
Pán, Hospodin, mi však pomáhá, nebudu tedy potupen. Proto dávám ztvrdnout své tváři v křemen a vím, že nebudu zahanben.

ŽALM 22

Odpověď: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?

Posmívají se mi všichni, kdo mě vidí, – šklebí rty, pokyvují hlavou: – „Spoléhal na Hospodina, ať ho vysvobodí, – ať ho zachrání, má-li ho rád!“
Obkličuje mě smečka psů, – tlupa zlosynů mě svírá. – Probodli mi ruce i nohy, – spočítat mohu všechny své kosti.
Dělí se o můj oděv, – losují o můj šat. – Ty však, Hospodine, nestůj daleko, – má sílo, pospěš mi na pomoc!
Budu vyprávět svým bratřím o tvém jménu, – uprostřed shromáždění budu tě chválit. – „Kdo se bojíte Hospodina, chvalte ho, – slavte ho, všichni z Jakubova potomstva.“

2. ČTENÍ

V první části se hlouběji rozvádí Ježíšova „kenoze“, tj. „vyprázdnění se“ od nároků na pocty a slávu. Ježíš se „vyprázdnil“: stal se služebníkem, obyčejným člověkem, který dokonce zemřel potupnou smrtí kříže. Navenek se „zřekl“ svého jména (avšak nepřestal být Bohem a Pánem slávy, jen to nebylo vidět očima lidí), a proto jako člověk dostal Jméno nad jiná jména. Ponížený a potupený služebník byl povýšen a stal se Pánem!

Flp 2,6-11

Kristus Ježíš, ačkoli má božskou přirozenost, nic nelpěl na tom, že je rovný Bohu, ale sám sebe se zřekl, vzal na sebe přirozenost služebníka a stal se jako jeden z lidí. Navenek byl jako každý jiný člověk, ponížil se a byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži.
Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno, takže při Ježíšově jménu musí pokleknout každé koleno na nebi, na zemi i v podsvětí a každý jazyk musí k slávě Boha Otce vyznat: Ježíš Kristus je Pán.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Kristus byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži. Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno.

EVANGELIUM

Jestliže už skrze jeho mocné činy a učení bylo jasné, že je Mesiášem, teprve nyní se ukazuje, jakým Mesiášem je: Mesiášem trpícím. Avšak nejen skrze události utrpení, ale také skrze slova poznáváme hlouběji identitu Ježíše z Nazareta: během procesu (14,52-65) on sám poprvé jasně prohlašuje, že je Božím Synem. Pod křížem pak zaznívá další důležité svědectví: setník rozpoznává v ukřižovaném Božího Syna (15,39).

Mk 15,1-39

(zkrácené)
Pilát chtěl lidu vyhovět, proto jim propustil Barabáše. Ježíše dal zbičovat a vydal ho, aby byl ukřižován.
Vojáci ho odvedli dovnitř dvora, to je do vládní budovy, a svolali celou četu. Oblékli mu rudý plášť, upletli trnovou korunu a nasadili mu ji. Pak ho začali pozdravovat: „Buď zdráv, židovský králi!“ Bili ho rákosovou holí po hlavě, plivali na něj, klekali na kolena a holdovali mu.
Když se mu dost naposmívali, svlékli mu rudý plášť, oblékli mu zase jeho šaty a vyvedli ho, aby ho ukřižovali.
Jistého Šimona z Kyrény, který právě přicházel z pole a šel kolem – otce Alexandrova a Rufova – přinutili, aby nesl jeho kříž. Přivedli ho na místo, kterému se říká Golgota, což znamená v překladu Lebka.
Dávali mu víno s přimíchanou myrhou, ale on ho nepřijal. Přibili ho na kříž a rozdělili si jeho šaty: losováním o nich rozhodli, co si kdo má vzít. Bylo devět hodin dopoledne, když ho ukřižovali. Jeho provinění hlásal nápis „Židovský král“. Zároveň s ním ukřižovali dva zločince, jednoho po jeho pravici, druhého po levici. Tak se splnil výrok Písma: „Byl počítán mezi zločince.“
Ti, kdo přecházeli okolo, potupně proti němu mluvili, potřásali hlavou a říkali: „Hleďme, chceš zbořit chrám a ve třech dnech ho zase vystavět! Zachraň sám sebe a sestup z kříže!“
Stejně tak se mu mezi sebou posmívali i velekněží a učitelé Zákona a říkali: „Jiným pomohl, sám sobě pomoci nemůže. Mesiáš, izraelský král! Ať nyní sestoupí z kříže, abychom to viděli a uvěřili!“ Tupili ho i ti, kdo byli spolu s ním ukřižováni.
Když bylo dvanáct hodin, nastala tma po celém kraji až do tří odpoledne. Ve tři hodiny zvolal Ježíš mocným hlasem: „Eloi, Eloi, lema sabachthani?“, to je v překladu: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?“
Když to uslyšeli někteří z těch, kdo stáli kolem, řekli: „Hleďte, volá Eliáše!“ Jeden z nich odběhl, namočil houbu do octa, nastrčil ji na rákosovou hůl a chtěl mu dát pít; říkal přitom: „Počkejte, chceme vidět, zdali ho Eliáš přijde sejmout!“
Ježíš však vydal mocný hlas a vydechl naposled.
Tu se chrámová opona roztrhla vpůli odshora až dolů. Když setník, který stál při tom naproti němu, uviděl, že tak vydechl naposled, prohlásil: „Tento člověk byl opravdu syn Boží!“

K ZAMYŠLENÍ

Když letos slyším pašije, zprávu evangelisty o událostech Kristova umučení, vzpomínám si na slova svatého Ignáce z knížky jeho Duchovních cvičení: „Když tedy vidím, co pro mne Kristus učinil, budu se ptát, co já musím učinit pro něho…“ Vždyť to, o čem uvažuji, vstupuje do mého srdce a stává se modlitbou. Modlitba pak má proniknout a proměnit můj život.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

10. 4.

Iz 42,1-7

Jan 12,1-11

Komentář: Iz 42,1-7
Ježíš toto proroctví o Božím služebníkovi naplnil. Nenaplnil tím ale představy mnoha lidí o tom, jak by měl Bůh nastolovat ve světě spravedlnost, pokud čekají ničivou sílu a tvrdost.

11. 4.

Iz 49,1-6

Jan 13,21-33.36-38

Komentář: Iz 49,1-6
Další proroctví, které se vztahuje na Krista, připomíná Boží vůli rozšířit spásu po celém světě. To se také v dějinách uskutečňuje.

12. 4.

Iz 50,4-9a

Mt 26,14-25

Komentář: Iz 50,4-9a
Ochota Bohu sloužit začíná tím, že je člověk ochoten naslouchat a podle toho jednat. I když to přináší trápení, není to cesta, na níž by Bůh přestal být záštitou. Je dobré se poohlédnout po svědcích této pravdy i v nejnovějších dějinách.

Zelený čtvrtek 13. 4.

Ex 12,1-8.11-14

Jan 13,1-15

Komentář: Jan 13,1-15
Nechat si posloužit Ježíšem není pro člověka zdaleka cestou pohodlnosti. Je to výzva, kterou je třeba vírou přijmout a pokusit se silou této služby sloužit bližním.

Velký pátek 14. 4.

Iz 52,13 – 53,12

Jan 18,1 – 19,42

Komentář: Iz 52,13 – 53,12
Co je to vina nás lidí, kterou nesl Hospodinův služebník, vidíme v pohledu na kříž. Ale je to také důvod k radosti a vděčnosti nad tím, že nás Bůh nechce tíhou našich vin zdeptat.

15. 4. Slavnost Zmrtvýchvstání Páně – velikonoční vigilie

Epištola Řím 6,3-11

Evangelium Mk 16,1-7

Komentář: Řím 6,3-11
Uvěřit, že máme účast na vzkříšení, vnímat a prožít nový život, který nám byl v našem křtu svěřen a má růst, to je šancí dnešní Velké noci.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Boží tělo - svátek

(16. 6. 2025) Slavnost Těla a krve Páně

Dnes je pátek 13.

Dnes je pátek 13.
(13. 6. 2025) Víte, co znamená, když vám černá kočka přejde přes cestu?

Festival pro mládež Welcome to Paradise 21.- 26. 7. nebo 4. - 9. srpna 2025

Festival pro mládež Welcome to Paradise  21.- 26. 7.  nebo 4. - 9. srpna 2025
(11. 6. 2025) Pozvánka na největší akci komunity Chemin Neuf pro mládež ve Francii.

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky...

(8. 6. 2025) Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích. Jsou vyvrcholením, naplněním Velikonoc.