Mé srdce i mé tělo s jásotem tíhnou k živému Bohu. (Ž 84,3) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

9. 4. 2006

Květná neděle

Šestá neděle postní nese v Římském misálu název „Květná neděle o utrpení Páně“. Tím je naznačen vůdčí motiv na začátku Svatého týdne, daný oběma aspekty, které spolu tvoří jedno velikonoční tajemství: vítězství a povýšení Páně (palma vítězství) i utrpení a smrt (pašije). Tak jako v celé velikonoční liturgii jsou o Květné neděli obě témata propojena v tom, co tento den charakterizuje: v památce Kristova vjezdu do Jeruzaléma a v eucharistické slavnosti. Respektuje to i liturgická forma. Nejde jen o něco formálního, nýbrž vyjadřuje se zde to, co je základem křesťanského života a slavení liturgie: Pán nikdy není jen „trpící“ nebo jen „oslavený“. Je ukřižovaný, který vstal z mrtvých. (Richter, K., Liturgie a život, Vyšehrad 2003, str. 155)

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí, věčný Bože, tys nám poslal svého Syna: stal se člověkem, ponížil se a byl poslušný až k smrti kříže; dej, ať také my za všech okolností konáme tvou vůli, abychom tvého Syna následovali a měli účast na jeho vzkříšení. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého…

1. ČTENÍ

Boží služebník je zde líčen jako protiklad svého lidu, kterému připadá těžké naslouchat Božímu slovu. „Služebník“ je naopak dokonalým učedníkem. Charakterizují jej dva postoje: 1. je zcela otevřen naslouchání Božímu slovu celým srdcem, 2. zvěstuje to, co je mu řečeno i přes nepřátelství a utrpení, které si tím přivádí.

Iz 50,4-7

Pán, Hospodin, mi dal jazyk učedníka, abych uměl znaveného poučovat utěšujícím slovem. Každého rána mi probouzí sluch, abych ho poslouchal, jak je povinnost učedníků. Pán, Hospodin, mi otevřel ucho a já se nezdráhal, necouvl nazpět. Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.
Pán, Hospodin, mi však pomáhá, nebudu tedy potupen. Proto dávám ztvrdnout své tváři v křemen a vím, že nebudu zahanben.

ŽALM 22

Odpověď: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?

Posmívají se mi všichni, kdo mě vidí, – šklebí rty, pokyvují hlavou: – „Spoléhal na Hospodina, ať ho vysvobodí, – ať ho zachrání, má-li ho rád!“
Obkličuje mě smečka psů, – tlupa zlosynů mě svírá. – Probodli mi ruce i nohy, – spočítat mohu všechny své kosti.
Dělí se o můj oděv, – losují o můj šat. – Ty však, Hospodine, nestůj daleko, – má sílo, pospěš mi na pomoc!
Budu vyprávět svým bratřím o tvém jménu, – uprostřed shromáždění budu tě chválit. – „Kdo se bojíte Hospodina, chvalte ho, – slavte ho, všichni z Jakubova potomstva.“

2. ČTENÍ

V první části se hlouběji rozvádí Ježíšova „kenoze“, tj. „vyprázdnění se“ od nároků na pocty a slávu. Ježíš se „vyprázdnil“: stal se služebníkem, obyčejným člověkem, který dokonce zemřel potupnou smrtí kříže. Navenek se „zřekl“ svého jména (avšak nepřestal být Bohem a Pánem slávy, jen to nebylo vidět očima lidí), a proto jako člověk dostal Jméno nad jiná jména. Ponížený a potupený služebník byl povýšen a stal se Pánem!

Flp 2,6-11

Kristus Ježíš, ačkoli má božskou přirozenost, nic nelpěl na tom, že je rovný Bohu, ale sám sebe se zřekl, vzal na sebe přirozenost služebníka a stal se jako jeden z lidí. Navenek byl jako každý jiný člověk, ponížil se a byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži.
Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno, takže při Ježíšově jménu musí pokleknout každé koleno na nebi, na zemi i v podsvětí a každý jazyk musí k slávě Boha Otce vyznat: Ježíš Kristus je Pán.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Kristus byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži. Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno.

EVANGELIUM

Jestliže už skrze jeho mocné činy a učení bylo jasné, že je Mesiášem, teprve nyní se ukazuje, jakým Mesiášem je: Mesiášem trpícím. Avšak nejen skrze události utrpení, ale také skrze slova poznáváme hlouběji identitu Ježíše z Nazareta: během procesu (14,52-65) on sám poprvé jasně prohlašuje, že je Božím Synem. Pod křížem pak zaznívá další důležité svědectví: setník rozpoznává v ukřižovaném Božího Syna (15,39).

Mk 15,1-39

(zkrácené)
Pilát chtěl lidu vyhovět, proto jim propustil Barabáše. Ježíše dal zbičovat a vydal ho, aby byl ukřižován.
Vojáci ho odvedli dovnitř dvora, to je do vládní budovy, a svolali celou četu. Oblékli mu rudý plášť, upletli trnovou korunu a nasadili mu ji. Pak ho začali pozdravovat: „Buď zdráv, židovský králi!“ Bili ho rákosovou holí po hlavě, plivali na něj, klekali na kolena a holdovali mu.
Když se mu dost naposmívali, svlékli mu rudý plášť, oblékli mu zase jeho šaty a vyvedli ho, aby ho ukřižovali.
Jistého Šimona z Kyrény, který právě přicházel z pole a šel kolem – otce Alexandrova a Rufova – přinutili, aby nesl jeho kříž. Přivedli ho na místo, kterému se říká Golgota, což znamená v překladu Lebka.
Dávali mu víno s přimíchanou myrhou, ale on ho nepřijal. Přibili ho na kříž a rozdělili si jeho šaty: losováním o nich rozhodli, co si kdo má vzít. Bylo devět hodin dopoledne, když ho ukřižovali. Jeho provinění hlásal nápis „Židovský král“. Zároveň s ním ukřižovali dva zločince, jednoho po jeho pravici, druhého po levici. Tak se splnil výrok Písma: „Byl počítán mezi zločince.“
Ti, kdo přecházeli okolo, potupně proti němu mluvili, potřásali hlavou a říkali: „Hleďme, chceš zbořit chrám a ve třech dnech ho zase vystavět! Zachraň sám sebe a sestup z kříže!“
Stejně tak se mu mezi sebou posmívali i velekněží a učitelé Zákona a říkali: „Jiným pomohl, sám sobě pomoci nemůže. Mesiáš, izraelský král! Ať nyní sestoupí z kříže, abychom to viděli a uvěřili!“ Tupili ho i ti, kdo byli spolu s ním ukřižováni.
Když bylo dvanáct hodin, nastala tma po celém kraji až do tří odpoledne. Ve tři hodiny zvolal Ježíš mocným hlasem: „Eloi, Eloi, lema sabachthani?“, to je v překladu: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?“
Když to uslyšeli někteří z těch, kdo stáli kolem, řekli: „Hleďte, volá Eliáše!“ Jeden z nich odběhl, namočil houbu do octa, nastrčil ji na rákosovou hůl a chtěl mu dát pít; říkal přitom: „Počkejte, chceme vidět, zdali ho Eliáš přijde sejmout!“
Ježíš však vydal mocný hlas a vydechl naposled.
Tu se chrámová opona roztrhla vpůli odshora až dolů. Když setník, který stál při tom naproti němu, uviděl, že tak vydechl naposled, prohlásil: „Tento člověk byl opravdu syn Boží!“

K ZAMYŠLENÍ

Když letos slyším pašije, zprávu evangelisty o událostech Kristova umučení, vzpomínám si na slova svatého Ignáce z knížky jeho Duchovních cvičení: „Když tedy vidím, co pro mne Kristus učinil, budu se ptát, co já musím učinit pro něho…“ Vždyť to, o čem uvažuji, vstupuje do mého srdce a stává se modlitbou. Modlitba pak má proniknout a proměnit můj život.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

10. 4.

Iz 42,1-7

Jan 12,1-11

Komentář: Iz 42,1-7
Ježíš toto proroctví o Božím služebníkovi naplnil. Nenaplnil tím ale představy mnoha lidí o tom, jak by měl Bůh nastolovat ve světě spravedlnost, pokud čekají ničivou sílu a tvrdost.

11. 4.

Iz 49,1-6

Jan 13,21-33.36-38

Komentář: Iz 49,1-6
Další proroctví, které se vztahuje na Krista, připomíná Boží vůli rozšířit spásu po celém světě. To se také v dějinách uskutečňuje.

12. 4.

Iz 50,4-9a

Mt 26,14-25

Komentář: Iz 50,4-9a
Ochota Bohu sloužit začíná tím, že je člověk ochoten naslouchat a podle toho jednat. I když to přináší trápení, není to cesta, na níž by Bůh přestal být záštitou. Je dobré se poohlédnout po svědcích této pravdy i v nejnovějších dějinách.

Zelený čtvrtek 13. 4.

Ex 12,1-8.11-14

Jan 13,1-15

Komentář: Jan 13,1-15
Nechat si posloužit Ježíšem není pro člověka zdaleka cestou pohodlnosti. Je to výzva, kterou je třeba vírou přijmout a pokusit se silou této služby sloužit bližním.

Velký pátek 14. 4.

Iz 52,13 – 53,12

Jan 18,1 – 19,42

Komentář: Iz 52,13 – 53,12
Co je to vina nás lidí, kterou nesl Hospodinův služebník, vidíme v pohledu na kříž. Ale je to také důvod k radosti a vděčnosti nad tím, že nás Bůh nechce tíhou našich vin zdeptat.

15. 4. Slavnost Zmrtvýchvstání Páně – velikonoční vigilie

Epištola Řím 6,3-11

Evangelium Mk 16,1-7

Komentář: Řím 6,3-11
Uvěřit, že máme účast na vzkříšení, vnímat a prožít nový život, který nám byl v našem křtu svěřen a má růst, to je šancí dnešní Velké noci.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Světový den prarodičů a seniorů (4. neděle v červenci)

(22. 7. 2025) Papež František vyhlásil Světový den prarodičů a seniorů, který se vždy koná 4. neděli v červenci -  v…

Astronaut J. B. Irwin: to ze Ježíš chdil po Zemi je víc, než že jsem já chodil po Měsíci

Astronaut J. B. Irwin: to ze Ježíš chdil po Zemi je víc, než že jsem já chodil po Měsíci
(19. 7. 2025) To, že chodil Ježíš Kristus po zemi, znamená pro mne nekonečně víc než to, že člověk chodil po Měsíci.

Prázdninová pěší pouť svobodných 26. 7. 2025

(17. 7. 2025) S úmyslem za dar nových manželství, požehnání v rodinách a za dar života se v sobotu 26. 7. uskuteční pěší pouť…

20. července 1969 dosáhli lidé povrchu Měsíce

20. července 1969 dosáhli lidé povrchu Měsíce
(17. 7. 2025) 20.7.1969 přistálo na Měsíci Apollo 11 s lidskou posádkou.

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis
(8. 7. 2025) Hlavní program konference Charis proběhne od 9. do 13. července na brněnském výstavišti v pavilonu F. Program tvoří…