Soužení plodí vytrvalost. (Řím 5,3) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Knihovna

6. kapitola, Vzájemné působení mezi teologií a filozofií

(Věda víry a požadavky filozofického rozumu; Různá filozofická stanoviska)

z knihy O vztahu víry a rozumu , vydal(o): Pastorační středisko sv. Vojtěcha při Arcibiskupství pražském

Teze: Pro dva metodologické principy teologie, auditus a intellectus fidei (naslouchání a porozumění víře) poskytuje filozofie důležitou službu.

Dokument připomíná dva metodologické principy, pomocí kterých se utváří teologie jako věda víry: auditus fidei a intellectus fidei. První z obou ji uvádí do obsahů zjevení, pomocí druhého respektuje požadavky lidského myšlení. Přípravnou službu na auditus fidei poskytuje filozofie teologii bádáním v struktuře poznání, osobního sdělování a o různých formách a funkcích řeči. Intellectus fidei se v rámci božské pravdy zabývá jednak logickými a pojmovými strukturami výpovědí, jednak ukazuje jejich význam pro spásu.

Fundamentální, dogmatická i morální teologie si musí posloužit odpovídající filozofickou výzbrojí, poskytující všeobecně přijatelné a přesvědčivé výrazy a pojmy. Částečně je sice pravda, že by si současná teologie měla posloužit spíše jinými formami poznání, jako historií, přírodními vědami, tradičními formami moudrosti a upustit od přesvědčení o univerzální ceně filozofického dědictví, přijatého církví. Pro zdůraznění všeobecné platnosti víry je však kritická filozofická reflexe nutná, vždyť usiluje o všeobecnou platnost a rozpoznává v rozmanitých kulturách ne co si lidé myslí, ale co je pravda.


Člověk je dítě i otec kultury, s kterou je svázán. Přijmout víru nevyžaduje vzdát se své kulturní totožnosti, protože pokřtěný lid je schopen přijmout do sebe kteroukoliv kulturu. Z toho plyne, že žádná kultura nemůže být povýšena na poslední kriterium pravdivosti zjevení. Ze skutečnosti, že se evangelizace nejprve setkala s řeckou kulturou, naprosto neplyne, že by byly vyloučeny jiné cesty sbližování evangelia se světem kultury.

V současnosti je aktuální styk s kulturami orientu, zejména v Indií. Křesťané, nejen indičtí, mají za úkol přijmout z tamního duchovního odkazu prvky, slučitelné s jejich vírou, a tak ji obohatit. Přitom musí respektovat řadu kriterií: univerzalitu lidského ducha, jehož základní potřeby jsou ve všech kulturách totožné; věrnost vůči hodnotám, které církev získala inkulturací do řecko-latinského myšlení; nezaměňování legitimního nároku indického myšlení na zvláštnost a originalitu za představu, že se kulturní tradice musí opouzdřit ve své odlišnosti. Podobné platí o Číně, Japonsku a Africe.

(Různá filozofická stanoviska) V tomto úseku se dokument vrací k Tomáši Aq. se zajímavou poznámkou: když magisterium hodnotí Aquinata jako vzor teologického studia, nechce zaujmout stanovisko k filozofickým otázkám ve vlastním smyslu ani uložit souhlas k určitým pojetím, nýbrž ukázat, že Tomáš je autentickým vzorem pro každého hledače pravdy. Uměl obhajovat radikálně nové, co zjevení přineslo, aniž by ponížil typickou cestu rozumu.


Shrnutí: Pro dva metodologické principy teologie, auditus a intellectus fidei, poskytuje filozofie teologii důležitou službu.

Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Mediálně spolupracujeme

Den otců

(15. 6. 2019) Den otců se mnoha zemích slaví třetí neděli v červnu. Jinde se slaví na svátek svatého Josefa (19.3.)

Kdy je Den otců

(10. 6. 2019) Den otců - datum

Letnice, Svatodušní svátky...

(9. 6. 2019) Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích. Jsou vyvrcholením, naplněním Velikonoc.

Červnové vydání dívčího časopisu IN!

Červnové vydání dívčího časopisu IN!
(6. 6. 2019) Prázdniny se blíží nezadržitelným tempem a některé z nás „honí“ známky na poslední chvíli. Proto vám...

Talenty: videoseriál "Víra do kapsy"

Talenty: videoseriál "Víra do kapsy"
(5. 6. 2019) Život s sebou přináší různá témata a otázky, především ty nejběžnější. Dokážeme o nich přemýšlet i hlouběji, z pohledu...

5. června se připomíná ´Světový den životního prostředí´

(4. 6. 2019) V našem nakládání s přírodou je cosi v nepořádku. Existuje ale též ekologie člověka (Benedikt XVI.)