24. 5. 2017 , Ermes Ronchi (Foto: Michal Němeček)
Bůh chce setřít slzy z každé tváře
Ježíš neříká: "Už neplač, přestaň s tím nářkem". Ale naopak...
První slova Vzkříšeného Ježíše ve velikonoční zahradě jsou naplněna mimořádnou něhou. Ježíš neříká: "Už neplač, přestaň s tím nářkem". Ale naopak - "Řekni mi o svých slzách, jsou pro mě důležitější než všechno ostatní, záleží mi na tvém srdci, které se chvěje".
Ježíšův první pohled nepatří hříchu, ale utrpení a nouzi
Bůh života se zajímá o slzy. To je Ježíšův nezaměnitelný styl: jeho první pohled nikdy nepatří hříchu člověka, ale vždycky utrpení a nouzi. V poslední páteční hodině se na kříži zabýval bolestí a úzkostí jednoho zločince; v první hodině Velikonoc se zabývá bolestí a láskou Marie. Chvěje se spolu s chvějícím se srdcem a přitom zapomíná na sebe.
Boží paměť je plná slz lidí
Boží archivy, jeho paměť, nejsou plné hříchů člověka, ale slz lidí. Když bylo jednou odpuštěno, pak už hřích neexistuje, je zrušen, vymazán, neuchovává se někde vedle. Jinak bychom nevěřili v odpuštění, pokud by to bylo jen podmínečné řešení.
Svět sice nezměním, ale…
Je třeba učit se Ježíšovu stylu. Jestliže nejsem pozorný, neumím se zastavit dotknut se, pak jsou lidé kolem mně deklasováni jan na problém. Jestliže umím vidět, zastavit a dotknout se, jestliže umím osušit slzy, pak sice nezměním celý svět, nezměním nespravedlivé struktury, ale narouboval jsem myšlenku, že hlad není nepřekonatelný, že slzy druhých mají na mě své právo, že neobejdu toho, kdo je v nouzi. Opakem lásky totiž není nenávist, ale lhostejnost.
Nemá smysl projít Svatou branou (*) a přitom neprojít dveřmi domu nějakého chudého, nemocného, nepřekročit práh mého domu k někomu, kdo je v nouzi nebo bez naděje. Nemá smysl prosit o milosrdenství Boha a nedojít k tomu, že ho i já nabídnu svému bližnímu.
Biblický Bůh stírá slzu z každé tváře.
Ještě v poslední den bude hotov osušit každou slzu na tváři svých dětí.
---
Marie stála venku před hrobem a plakala. Přitom se naklonila do hrobu a spatřila dva anděly v bílém rouchu, sedící na místě, kde předtím leželo Ježíšovo tělo, jednoho u hlavy a druhého u nohou. Otázali se Marie: „Proč pláčeš? “ Odpověděla jim: „Odnesli mého Pána a nevím, kam ho položili.“ Po těch slovech se obrátila a spatřila za sebou Ježíše; ale nepoznala, že je to on. Ježíš jí řekl: „Proč pláčeš? Koho hledáš?“ V domnění, že je to zahradník, mu odpověděla: „Jestliže tys jej, pane, odnesl, řekni mi, kam jsi ho položil, a já pro něj půjdu.“ Ježíš jí řekl: „Marie!“ Obrátila se a zvolala hebrejsky „Rabbuni“, to znamená ‚Mistře‘. (srov. J 20,11-16)
---
(*) Papež František vyhlásil rok 2016 mimořádným Svatým rokem milosrdenství. Na jeho začátku se otevíraly tzv. Svaté brány, kterými bylo možno projít a symbolicky se rozhodnout otevřít se milosrdenství.
Se svolením převzato z knihy
Ermes Ronchi, Klíčové otázky evangelia,
kterou vydalo nakladatelství Paulínky.
Redakčně upraveno (zkráceno)
Autor: Ermes Ronchi
Související texty k tématu:
Boží láska k člověku, Bůh sám stačí
- Nenaplněná touha po štěstí je v srdci každého z nás
- Jsi stvořen, abys byl milován
- Kdo nalézá štěstí v Bohu, je svobodnější
- Láska Boží léčí naše náruživosti a závislosti
- Bůh nás uschopňuje milovat...
- I kdyby se ti zavřely všechny dveře světa...
- Jsi prostě jen jedna osoba z milionů?!
- Narodil jsem se nedopatřením
- Neexistuješ náhodou
- Objevit, že jsme milováni
- Vyžadujeme-li od (lidské) lásky přespříliš, je zklamání nevyhnutelné
Krize, utrpení:
- Utrpení se zdá být nesdělitelné - základní pohled
- Člověk prožije svůj život bez těžkostí a utrpení - iluze, kterou je třeba rozptýlit
- Co dělat, když život ztrácí smysl (Benedikt Groeschel)
- Bůh působí i v naší temnotě, kde nemáme nic pod kontrolou…
- Stopy v písku aneb: jak jsi mne Bože mohl nechat samotnou?
- Další texty k tématu utrpení zde