Jak být křesťanem i v práci?

Po každém mém veřejném svědectví o své víře dostávám takřka systematicky tuto otázku: "Jak vaše osobní setkání s Ježíšem změnilo váš profesní život?" Fakt, že můžu být televizní producent, je pro ty, kdo mi tuto otázku kladou, naprostá záhada. Jako by si všichni ti žraloci mé profese šlapali po krku jen proto, aby se mohli věnovat nějaké zhola zbytečné práci. Dlouho jsem odpovídal tak, že se nezměnilo vůbec nic, leda snad že je to nyní jednodušší s kolegy a trochu složitější s klienty. A taky že jsem nabyl větší sebejistoty, takže se trochu snáz potýkám s každodenními starostmi.

Ta otázka se do mě ale pomalu zahryzávala. Možná mají nakonec pravdu: jak být křesťanem ve světě práce, kde vládne soutěživost a ambice, kde si vydobývám svůj denní chléb s pořádnou porcí strachu a stresu? Nemůžeme si jen tak svléct kůži křesťana, pověsit ji ráno do šatny a večer si ji zase vyzvednout ani považovat pracovní dobu za nějakou výjimku z celého dne. Ježíš řekl: „Když se svítilna rozsvítí, nestaví se pod nádobu, ale na podstavec, takže svítí všem v domě“ (Mt 5,15). Křesťanem jsem pořád a všude. Takže jsem křesťan i v práci.

Taky ale nejde naivně vyhlásit na schůzce s kolegy nad nějakým obtížným úkolem, že řešení bude, když se budeme navzájem milovat…  Být považován za blázna věci rozhodně neprospěje.

Podnikání: zisk nebo služba?

Podnikání je zdrojem zisku. Všichni zde společně pracují proto, aby z toho měli prospěch. A není to vůbec jednoduché, je třeba mít spoustu důvtipu, potírat konkurenci, uspokojovat požadavky klientů, snižovat náklady… Zdá se, že souladu mezi křesťanskou velkorysostí a kapitalistickou hrabivostí není možné dosáhnout. Jistě, můžeme se lépe chovat, respektovat své kolegy i protivníky, aniž bychom hned vypadali jako blázni. To samozřejmě je v našich možnostech. Ale jak dosáhnout aspoň nějakého souladu?

Snad, jak mi navrhoval jeden kamarád, začít pomalinku měnit úhel pohledu na podnikání. Každé ráno se můžeme velmi jednoduše zeptat: Co dnes udělat, abychom svým klientům poskytli opravdové služby? To by totiž mělo být podstatou podnikání: prokazovat klientům služby. Často na to však zapomínáme. 

Pokud nabídnu své služby klientům, aniž bych očekával cokoliv jiného než dobrý pocit z toho, že jsem jim jen mohl posloužit, mí klienti mi budou vděční, a z toho pak poplyne zisk. Stejnou otázku si vlastně můžu klást i po zbytek dne: Čím dnes posloužím svým kolegům? A své ženě, svým dětem?

Kristus nám dal příklad:
svlékl svrchní šaty,
poklekl a umyl apoštolům nohy.
Někteří z toho měli šok. 

Ježíš nám tím chtěl něco ukázat: 

„Jestliže jsem vám tedy umyl nohy, já, Pán a Mistr,
máte také vy jedni druhému umývat nohy.
Dal jsem vám příklad:
Jak jsem já udělal vám,
tak to máte dělat i vy“ (J 13, 14-15).