Z oblaku se ozval hlas: „To je můj vyvolený Syn, toho poslouchejte!“ (Lk 9,35) - Citát z Bible na každý den

10. 1. 2008, kano

Problém přijímání eucharistie u jiné církve

Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Církve, hnutí, ekumenismus

Chci vas poprosit o odpoved na nasledujici problem. Moje kamaradka je pokrtena u ceskoslovenske cirkve husitske, ale chodi se mnou do katolickeho kostela, protoze se v mladi seznamila s liturgii jako zpevak a je ji velmi blizka a msi opravdu proziva. Rada by sla k prijimani, ale knez nam rekl, ze to je mozne jen tehdy, kdyz prejde ke katolikum.

Proc to je problem? Ja jsem pokrtena jako dospela pred par lety a musim rici, ze mi priprava urcite nedala vic, nez kamaradka uz ma (jak viry, tak znalosti). Jake jsou vubec podminky, kdy clovek muze a nemuze jit k prijimani?

Viditelné znamení rozdelení mezi církvemi

Tvá otázka není vubec jednoduchá. Nemoznost sv. prijímaní je velkou bolestí a viditelným znamením rozdelení mezi církvemi. To je jeden ze dvou hlavních duvodu, proc krestané jiných církví nemohou prijímat v katolické církvi.

Podstatou sv. prijímaní je sjednocení s Kristem a také se vsemi kdo patrí k jednomu telu tj. církvi. Je to vlastne svátost jednoty, ona sjednocuje s Kristem a církví. Pokud vsak jsou krestané ve viditelné nejednote mezi sebou, bylo by pokrytecké delat, ze je vse v porádku a prijímat znamení jednoty (eucharistii). To tedy nezálezí uz jen na víre a touze po jednote jednotlivých lidí, ale na konkrétních krocích budování viditelné jednoty na úrovni celých církví. Je pravda, ze zatím hledáme zpusob jak se sjednotit, po staletích rozkolu, nesnásenlivostí, oddelování, ale myslím, ze jsme na ceste (a dnes více jako kdy jindy) k vytvárení jednoty, jejíz forma je pro nás zatím jeste tajemstvím, ale Duch sv. ví jak na to a vede nás krok po krucku.

Druhým duvodem, proc protestanté nemohou prijímat je podstata eucharistie.
Nejde jen o pripomínku poslední vecere nebo chleba a vína, které se skrze mou víru stává telem a krví, ale jde o svátost tj. viditelné znamení Bozí prítomnosti, které se stává reálnou prítomností. Jinými slovy at dotycný verí nebo ne po vyslovení Jezísových slov promenení, které vysloví knez, drzící chléb a potom víno, se chléb a víno promenuje na Jezísovo telo a krev, skrývající se za viditelnou formou hostie a vína. Uz to vsak není to co vidíme. Tato podstata svátosti je cizí vetsine protestanských církví.

Pokud vsak nekatolík verí v tuto svátostnou prítomnost Jezíse, je mozné, ve zvlástních prípadech (nejakého velkého výrocí, slavnosti), dostat od biskupa dané diecéze jednorázovou vyjímku pro konkrétní osobu, umoznující sv. prijímání.

Kategorie otázky: Církve, hnutí, ekumenismus, Mše, eucharistie, liturgie, nedělní povinnost

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Svatý Patrik 17. března

Svatý Patrik 17. března
(15. 3. 2025) Etymologie jména Patrik znamená „Vznešený“ nebo „Urozený“.  Českou variantou je…

Velikonoce v Altöttingu 2025 pro mladé 16 až 35 let

Velikonoce v Altöttingu 2025  pro mladé 16 až 35 let
(14. 3. 2025) Hledáš jedinečný způsob, jak prožít Velikonoce? Přidej se k mezinárodnímu společenství mladých, nech za sebou…

Výstava v Poslanecké sněmovně „I když mě pravda zničí“ připomíná hrdinství kněze Henkese

Výstava v Poslanecké sněmovně „I když mě pravda zničí“ připomíná hrdinství kněze Henkese
(13. 3. 2025) V Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR je od 11. do 20. března 2025 pro veřejnost k vidění výstava „I když mě…

Papež František - výročí volby (13. 3. 2013)

Papež František - výročí volby (13. 3. 2013)
(11. 3. 2025) Papež František - původním jménem Jorge Mario Bergoglio se narodil 17. prosince 1936 v Buenos Aires.

Velikonoce 2025 - mládež 14 - 18; Klášter Tuchoměřice

Velikonoce 2025 - mládež 14 - 18;  Klášter Tuchoměřice
(11. 3. 2025) Přijeď s námi prožít vzkříšení našeho Pána. Společně budeme slavit liturgii, kterou si sami připravíme. Bude čas na zpěv…