Ježíš může pomáhat těm, na které přicházejí zkoušky. (Žd 2,18) - Citát z Bible na každý den

6. 9. 2024, tf

Bůh po nás chce lásku a pomoc bližním, ale sám nepomůže

Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Zlo a utrpení ve světě

Dobrý den,
mám otázku: Když vidím nevinného člověka, kterému někdo neprávem ubližuje, ten člověk pláče, prosí, cítí bolest a bezmoc, je zraněný a zoufalý, obrací se na mě jako na jedinou naději, přesto se bych se na něj jen dívala a nic neudělala, nechala ho trpět, co bych to byla za člověka? Jak bych se mu mohla podívat do očí?

Píšu o všech nevinných, kteří nemůžou za bolest, kterou jim způsobují jiní. Pláčou, cítí bolest fyzickou i duševní, jsou bezmocní a také umírají. A v těchto chvílích zoufale prosí a obrací se jako k jediné naději k Bohu, jako k tomu, kdo může pomoci, ale on nepomůže. Prosí i o mír a o klid zbraní, prosí o zázrak, aby lidé zbytečně netrpěli a neumírali, prosí, ale Bůh, který může pomoci, nepomůže.

Vidí to? Dává svobodnou vůli těm, kdo chtějí zabíjet, ale spousta nevinných chce mít svobodnou vůli žít v míru a pokoji. Těm, co je zabíjí, je tato svobodná vůle splněna, těm, co si přejí mír a musí zažívat opak, tato svobodná vůle splněna není. Je tedy Bůh Bohem války nebo míru?

Člověka, který může druhému v nouzi pomoci a neudělá to, morálně odsoudíme - nebo aspoň jeho jednání. Ale co Boha? Platí to i o Bohu? Nerozumím. Něco jiného se tvrdí a něco jiného se děje. Jiná slova jsou napsaná nebo řečená a něco jiného je skutečnost. Kdyby někdo chtěl zabít děti a jejich rodiče by mě zoufale prosili o pomoc a bylo v mých silách a možnostech pomoci, s pomocí bych neváhala. A jsem jen člověk. Většina lidí jinou zbraň proti bezpráví nemá, jen prosbu k Bohu o pomoc. Ale podle toho, co děje, prosby nepomáhají.

Svou myslí některé skutečnosti a rozpory našeho světa neobsáhneme

Váš dopis je krutou výpovědí o realitě světa. Je zoufalým výkřikem, proč se zlé věci dějí dobrým lidem. A Bůh, který má být všemohoucí, jen přihlíží.
Tuhle otázku si kladou lidé patrně po celu existenci lidstva. A je to velmi aktuální otázka i pro naši současnost, kdy kolem sebe vidíme, teď už nedaleko od nás, tolik lidského utrpení a nespravedlnosti.

Vaše otázka může být chápána ve více rovinách. Utrpení a zkoušky můžeme totiž zakusit jak my sami, nebo se mohou týkat naších blízkých, anebo je sledujeme ve světě. To je dnes díky globálnímu propojení velmi snadné a tragickým zprávám se tak nevyhneme.

Nabízím několik pohledů.
Týká-li se násilí nebo utrpení nás samých, můžeme si vzpomenout na starozákonního Joba a jeho slova ‘Bůh dal, Bůh vzal, jméno Boží budiž pochváleno’. Přestože Jób ztratil úplně všechno, na Boha i přes navádění své manželky nezanevřel. Tohle ale nemůžeme říci našim blízkým, kteří jsou obětí násilí nebo utrpení. A nepomůže to ani jako vysvětlení násilí ve světě.
Jobova slova jsou ale také vyjádřením našeho respektu k Boží velikosti a toho, že vše, co máme, je darem Božím. Bez něho nemůžeme nic. A když jsme na dně, často se nakonec utíkáme zase k němu, protože ‘ke komu bychom šli’, jak říkají apoštolové.

A jak je to s Boží všemohoucností? Je myslím dobré si uvědomit, že naše přání a měřítka, jakkoli humánní, nemusí být stejná jako ta Boží. To jistě platí v triviálním případě sporu dvou lidí. Pravda je často někde uprostřed, nebo úplně jinde, a je velká chyba žádat na Bohu, aby dal za pravdu mně nebo našeho protivníka zničil. Ačkoli v Krédu vyznáváme, že Bůh může všechno, každý to všechno chápeme jinak a všichni se lišíme od toho, jak to vidí Bůh, viz také hezký článek Věřím v Boha všemohoucího. O tom píše už Izaiáš (55,8) ‘Mé myšlenky nejsou myšlenky vaše’. Přestože jsme stvoření jako Boží obraz, je to obraz nedokonalý. Náš rozum neobsáhne Boží velikost a plány. Často nezbývá, než v pokoře a ztišení přijmout fakt, že svojí myslí některé skutečnosti a rozpory našeho světa neobsáhneme, a věřit, že to Bůh s lidstvem myslí dobře, přestože to může odporovat našim zkušenostem.

A ke svobodné vůli zabijet, o níž píšete. V lidských dějinách se celé věky sváří zlo s dobrem. Ten zlý má velkou moc a každý z nás má svobodu volby, kam se příkloní. Možná je svoboda spíše o této volbě, než o vůli zabíjet nebo žít v míru.

Přeji a vyprošuji důvěru v Boží lásku a milosrdenství.

 

Kategorie otázky: Zlo a utrpení ve světě

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(15. 1. 2025) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

Jaký byl smysl oběti Jana Palacha?

(14. 1. 2025) "Živý člověk zemřel, aby mrtví zůstali žít." Jan Palach se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí v…

Josef Kemr

Josef Kemr
(14. 1. 2025) Josef Kemr (20. 6. 1922 – 15. 1. 1995) vynikající herec a aktivní křesťan.

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2025) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v…

23. ledna 2025 Studijní den: Jak svědčit (o) Bohu v duchovní péči?

(10. 1. 2025) Společné diskuse a sdílení zkušeností z rozličných oblastí pastorační praxe v ekumenické šíři.