Pošlu k vám Přímluvce. (J 16,7) - Citát z Bible na každý den

22. 12. 2008, peb

Trestá Bůh nebo netrestá?

Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Bůh

Dobrý večer,
v poslední době se setkávám s tézí, že Bůh nás netrestá. Vzpomínám na modlitbu, kterou jsme se učili v 40. letech:

Svatý Bože, hříšné trestáš činy,
trestů Tvých se hrozím za své viny.
Všechno dobré dostávám z Tvé ruky,
podstoupil jsi za mne kříže muky,
nebe otevřels mi smrtí svou
a já zlobou splácím lásku Tvou.
Hříchů je mi z hloubi srdce líto,
polepším se, svatě slibuji to.

Rovněž v některém dopise sv.Pavla jsem našel zmínku o trestech za hříchy.

Odkud ten věroučný posun?

Boží tresty nelze vnímat jako nějaký druh pomsty

Je pravda, že v Písmu sv. je mnohokrát zmínka o Božím trestu, a ani současná teologie se tomuto pojmu tedy nijak nevyhýbá. Věrouka katolické církve nás mimo jiné i nadále varuje také před samým „věčným trestem“ v podobě „pekla“ – tedy trvalého a definitivního odloučení člověka od Boha. Pán Ježíš o pekle rovněž nejednou sám hovoří (Mt 5,22.29; 13,42.50; Mk 9,43-48).

Pojem Božího trestu souvisí s nekonečnou Boží spravedlností, naděje na odpuštění zase s jeho nekonečným milosrdenstvím. Člověk často jen stěží porozumí tomu, jak moudře dovede Bůh svoji spravedlnost s milosrdenstvím skloubit. Jak zdůrazňuje současný Katechismus katolické církve, Boží tresty však „nelze vnímat jako nějaký druh pomsty, kterou Bůh hříšníka postihuje zvenčí, nýbrž jako důsledky vyplývající ze samé podstaty hříchu“ (KKC 1472). V tomto smyslu by se tedy pak dalo souhlasit i s tezí, kterou zmiňujete, tedy že „Bůh nás netrestá“.

Dalo by se to vyjádřit i tak, že se vlastně svým způsobem trestáme sami. Bylo by přece divné např. říci, že „neukázněného řidiče potrestal Bůh autonehodou“. Prostě ji sám svou neopatrnou jízdou způsobil. I samotné peklo označuje katechismus za „stav konečného sebevyloučení ze společenství s Bohem a blaženými“ (KKC 1033), nikoliv tedy jako trest uvalený na hříšníka primárně zvenčí.

Dalším důvodem k tomu, že myšlenka Božího trestu bývá snad zdůrazňována méně než dříve, je asi to, že trest má být vždycky až náhradní cestou k nápravě člověka. Na prvním místě by měla být vždycky láska a přijetí. Co platí pro rodiče o výchově dětí, platí nemálo i o Boží výchově ve vztahu k nám, chybujícím lidem.

Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Bůh

Související texty k tématu:

Trest
Trestá Bůh? Pánbíček Tě potrestal!
Trestá Bůh? „Nejsme trestáni za naše činy, ale činy trestají a odměňují nás.“  
Bůh NIKOMU nestraní 
Bůh učiní zadost spravedlnosti 
Trestá Bůh člověka? Bože, ty máš slitování se vším 
Člověk prahne po pomstě a odplatě 
„Za co mě trestáš, Bože?“ 
Trestá nás Bůh? Člověk jen sklízí trpké ovoce stromu
Boží mlýny melou (někdy příliš) pomalu 
Bůh nepřišel, aby s někým zatočil
Jsou dva druhy křesťanů. Ti první rozumí klacku... 
Setkání s Bohem: strašák, anebo vytoužený cíl?
Utajené X  Vyprávění jedné vychovatelky z dětského domova

Motto webu: Ten, kdo doufá v Boha a spoléhá se na něj, je jako strom u vody. (srov. Jer 17,5)
 

Noc kostelů

Noc kostelů
(27. 5. 2022) Noc kostelů se letos bude konat v pátek 10. června 2022

Svatodušní novéna

(23. 5. 2022) Od pátku po slavnosti Nanebevstoupení Páně se celá církev po devět dní modlí o nové vylití Ducha svatého.

Nanebevstoupení Páně

Nanebevstoupení Páně
(23. 5. 2022) Ježíš nám otevřel přístup k Bohu.

Emil Kapaun (+ 23. 5. 1951)

Emil Kapaun (+ 23. 5. 1951)
(22. 5. 2022) Působil tam, kde smrt byla lepší než život...

Kdy jsou Letnice?

(20. 5. 2022) Letnice (Slavnost seslání Ducha svatého) - datum

NEMUSÍ TO KONČIT ROZVODEM - konference

NEMUSÍ TO KONČIT ROZVODEM - konference
(20. 5. 2022) Ve čtvrtek 16.6. 2022 v Praze ve Fortně na Hradčanech.