Dej nám více víry. (Lk 17,5) - Citát z Bible na každý den

6. 8. 2024, KP

6. přikázání - jak vysvětlit jeho obsah dítěti?

Navigace: Katalog dotazů > Láska a vztahy > Výchova, rodiče a děti

Dobrý den,
jak, prosím, dítěti vysvětlit, co zahrnuje 6. přikázání?

Děkuji.

Dotaz je to velice obecný, neboť nespecifikuje věkovou kategorii dětí. Zkusím proto dát jen základní podněty.  V první řadě je třeba si sám pro sebe nadefinovat, co toto přikázání pro nás křesťany znamená, pak se již dá postupovat dál.

Přikázání jsou určitá pravidla, která vždy chrání nějakou oblast našeho života, našeho lidství, v případě šestého přikázání je to oblast vztahů. Ovšem nikoli ledajakých vztahů, jde o oblast intimity mezi mužem a ženou – mezi dvěma lidmi, které pojí láska. Tedy šesté přikázání chrání přesně tuto intimní lásku.

Pak je tedy jasné, či snadno odvoditelné, že vlastně cokoli, co by mohlo tento druh lásky nebo vztahy spojované touto intimní láskou poškozovat, znečišťovat, zraňovat, vše, co umenšuje důstojnost člověka v této oblasti, musíme zahrnout do tohoto přikázání.

Nechci dávat nějaký taxativní výčet hříchů, ale v obecné rovině můžeme mluvit o těchto oblastech:

- zcela nepochybně zraňuje, když do intimního vztahu dvou osob vstupuje někdo třetí

- když dva lidé svou tělesnou řečí říkají něco jiného, než skutečně prožívají – tedy když v intimním spojení nebo v jakémkoli tělesném vyjádření není láska nebo není na odpovídající úrovni (to je otázka např. tělesného vyjadřování mimo manželství),

- když se v tělesné oblasti chováme k druhému bez úcty, snižujeme jeho důstojnost (v tom nejextrémnějším případě jde o zneužívání a znásilnění, ovšem nemusíme uvažovat jen v těchto extrémech, přistupovat k druhému neuctivě je obecně veliké pokušení)

- Co je určitě ještě potřeba si uvědomit, a pro děti to možná bude aktuálně to nejdůležitější, že tuto oblast je třeba chránit, i když žádný vztah ještě neprožíváme. Jde o to, jak přistupujeme k našemu tělu, k naší tělesnosti, zda se máme rádi, zda se přijímáme tak, jak jsme stvořeni, nebo zda sebou pohrdáme. Samozřejmě toto jsou věci, ke kterým je potřeba děti postupně citlivě doprovodit a povzbuzovat je k přijetí sebe sama a k objevení/upevnění své vlastní důstojnosti (např. dívka, která nezná svoji důstojnost, ji může postupem času chtít začít vyhledávat v náručích jiných mužů…).
Pak tu jsou věci, jako sledování, přijímání nevhodných obsahů, v extrému jde o sledování pornografie, které  v obrovském rozměru zraňuje celkový pohled na intimitu, vztahy a zraňuje důstojnost všech zúčastněných – žen či mužů, kteří jsou objektem sledování, dále toho, kdo tento podnět přijímá, jeho partnera, a dokonce i potenciálního budoucího partnera (právě proto, že tím může být narušován celkový pohled na sexualitu, který může v budoucnosti ztěžovat prožívání jakékoli intimity).
V neposlední řadě jsou velice problematické závislosti v této oblasti – závislost na pornu, ale i závislost na sebeukájení/masturbaci. To vše narušuje, či dokonce znemožňuje současnou nebo budoucí intimitu páru.

Všechny tyto věci musí být komunikovány různým způsobem podle věku dětí. Vyhnula bych se asi nějakému výčtu typu: nesmí se, je zakázáno, je hřích... Zvláště v tématu předmanželské čistoty a masturbace jsou na to děti a dospívající citliví, protože všude jinde (kromě „kostela“) slyší spíše pravý opak. Mohlo by být dobré jít na to z druhého konce a spíše než o zákazech mluvit společně o tom, jak nejvíce chránit oblast intimity, protože je to oblast krásná, Bohem darovaná, ale zároveň opravdu hodně křehká. Pro její křehkost by se pro mladší děti dal využít obraz květiny, který každý z nás nosí v srdci a má za úkol/chce ji chránit, aby ji pak v určený čas mohl darovat tomu jedinečnému svému vyvolenému, jedinečné své vyvolené, který ji nepošlape, ale dál o ni bude s láskou pečovat...a jednou to rovněž budeme i my, kteří obdržíme od někoho milovaného rostlinku, kterou budeme mít za úkol dál chránit a pečovat o ni…)

Snad jsem Vám nějak dostatečně odpověděla na Váš dotaz. Pokud byste k tématu chtěla nějaké materiály či ještě konkrétnější podněty, asi by pak šlo dotaz směřovat rovnou na katechetické středisko biskupství příslušné diecéze.

Kategorie otázky: Výchova, rodiče a děti

Související texty k tématu:

Hřích:

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Sv. Lev Veliký - Papež zásadního významu pro Evropu (440 - 461)

Sv. Lev Veliký - Papež zásadního významu pro Evropu (440 - 461)
(9. 11. 2024) Po vyplenění akvileje se roku 452 vypravil Attila, vůdce Hunů do střední Itálie. Zástupci Říma mu pod vedením…

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2024) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se voják Martin před branami města Amiens rozdělil se…

13. 11. si připomínáme sv. Anežku českou - materiály pro děti

13. 11. si připomínáme sv. Anežku českou - materiály pro děti
(8. 11. 2024) Obrázkové čtení sv. Anežce. Pracovní list s obrázky a základními informacemi o životě svaté Anežky. Šablona na sklo,…

Sv. Martin (11. 11.) - materiály pro děti

Sv. Martin (11. 11.) - materiály pro děti
(8. 11. 2024) Obrázky sv. Martina pro omalování nebo vytvoření obrázku na sklo, omalovánky s tématikou svatomartinských lampiónových…

Modlitba za zemřelé

Modlitba za zemřelé
(3. 11. 2024) Věříme-li, že modlitba pomáhá živým lidem, proč bychom se neměli modlit i za zemřelé? Život je jeden, neboť jak říká…