Radujte se s radujícími, plačte s plačícími. (Řím 12,15) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

13. 4. 2003

Květná neděle

Květnou nedělí vstupujeme do vlastního tajemství velikonoc. Jeho prožití vyžaduje čas, víru a pozornost. Pokud se nám to alespoň z části podaří, otevře se cesta k dalšímu setkání s tajemstvím vykoupení, k setkání s Ježíšovou smrtí i se vzkříšením. Pokud by pro nás byly veliko­noce jen souborem zvyků a obřadů, na které jsme zvyklí, mnoho z nich pro život nezískáme.


<b>Průvod s ratolestmi:

Evangelium
Mk 11,1-10</b>
Když se blížili k Jeruzalému, k Betfage a Betánii u Olivové hory, poslal Ježíš dva ze svých učedníků napřed a řekl jim: ”Jděte do té vesnice, která je před vámi, a hned, jak do ní vejdete, naleznete přivázané oslátko, na kterém ještě neseděl žádný člověk. Odvažte ho a přiveďte. A kdyby se vás někdo zeptal: Co to děláte?, řekněte: Pán ho potřebuje, a hned ho sem zase pošle nazpátek.”

Učedníci odešli a nalezli oslátko uvázané u dveří venku na rozcestí a odvá­zali ho. Někteří z těch, kteří tam stáli, se jich ptali: ”Co to děláte, že to oslátko od­vazujete?“ Odpověděli jim tak, jak to řekl Ježíš, a oni je nechali.

Přivedli oslátko k Ježíšovi, přeho­dili přes ně své pláště a on se na ně posadil. Mnoho lidí prostíralo na cestu pláště, jiní zase větvičky, které nařezali na polích. Ti, kdo šli před ním i za ním, volali: ”Hosana! Požehnaný, který přichází ve jménu Páně! Požehnané království našeho otce Davida, které přichází! Hosana na výsostech!“


<b>Mše:</b>

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí, věčný Bože, tys nám poslal svého Syna: stal se člověkem, ponížil se a byl poslušný až k smrti kříže. Dej, ať také my za všech okolností konáme tvou vůli, abychom tvého Syna následovali a měli účast na jeho vzkříšení. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého...

1. ČTENÍ

Iz 50,4-7

Pán, Hospodin, mi dal jazyk učed­níka, abych uměl znaveného poučovat utěšujícím slovem. Každého rána mi pro­bouzí sluch, abych ho poslouchal, jak je povinnost učedníků. Pán, Hospodin, mi otevřel ucho a já se nezdráhal, necouvl nazpět. Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.

Pán, Hospodin, mi však pomáhá, nebudu tedy potupen. Proto dávám ztvrd­nout své tváři v křemen a vím, že nebudu zahanben.

ŽALM 22

Odpověď: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?

Posmívají se mi všichni, kdo mě vidí, - šklebí rty, pokyvují hlavou: - ”Spolé­hal na Hospodina, ať ho vysvobodí, - ať ho za­chrání, má-li ho rád!“

Obkličuje mě smečka psů, - tlupa zlo­synů mě svírá. - Probodli mi ruce i nohy, - spočítat mohu všechny své kosti.

Dělí se o můj oděv, - losují o můj šat. - Ty však, Hospodine, nestůj daleko, - má sílo, pospěš mi na pomoc!

Budu vyprávět svým bratřím o tvém jménu, - uprostřed shromáždění budu tě chválit. - ”Kdo se bojíte Hospodina, chvalte ho, - slavte ho všichni z Jaku­bova potomstva.“

2. ČTENÍ

Flp 2,6-11

Kristus Ježíš, ačkoli má božskou přirozenost, nic nelpěl na tom, že je rovný Bohu, ale sám sebe se zřekl, vzal na sebe přirozenost služebníka a stal se jako jeden z lidí. Navenek byl jako každý jiný člověk, ponížil se a byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži.

Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno, takže při Ježíšově jménu musí pokleknout každé koleno na nebi, na zemi i v podsvětí a každý jazyk musí k slávě Boha Otce vy­znat: Ježíš Kristus je Pán.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Kristus byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži. Proto ho také Bůh po­výšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno.

EVANGELIUM

Mk 14,1-15,47

Pilát chtěl lidu vyhovět, proto jim propustil Barabáše. Ježíše dal zbičovat a vydal ho, aby byl ukřižován.

Vojáci ho odvedli dovnitř dvora, to je do vládní budovy, a svolali celou četu. Oblékli mu rudý plášť, upletli trnovou ko­runu a nasadili mu ji. Pak ho začali po­zdra­vovat: ”Buď zdráv, židovský králi!“ Bili ho rákosovou holí po hlavě, plivali na něj, kle­kali na kolena a holdovali mu. Když se mu dost naposmívali, svlékli mu rudý plášť, oblékli mu zase jeho šaty a vyvedli ho, aby ho ukřižovali. Jistého Šimona z Kyrény, který právě přicházel z pole a šel kolem - otce Alexandrova a Rufova - při­nutili, aby nesl jeho kříž. Přivedli ho na místo, kte­rému se říká Golgota, což zna­mená v pře­kladu Lebka.

Dávali mu víno s přimíchanou myrhou, ale on ho nepřijal. Přibili ho na kříž a rozdělili si jeho šaty: losováním o nich rozhodli, co si kdo má vzít. Bylo devět hodin dopoledne, když ho ukřižovali. Jeho provinění hlásal nápis ”Židovský král“. Zároveň s ním ukřižovali dva zlo­čince, jednoho po jeho pravici, druhého po levici. Tak se splnil výrok Písma: ”Byl počítán mezi zločince.“

Ti, kdo přecházeli okolo, potupně proti němu mluvili, potřásali hlavou a říkali: ”Hleďme, chceš zbořit chrám a ve třech dnech ho zase vystavět! Zachraň sám sebe a sestup z kříže!“

Stejně tak se mu mezi sebou po­smí­vali i velekněží a učitelé Zákona a říkali: ”Jiným pomohl, sám sobě pomoci nemůže. Mesiáš, izraelský král! Ať nyní sestoupí z kříže, abychom to viděli a uvě­řili!“ Tupili ho i ti, kdo byli spolu s ním ukřižováni.

Když bylo dvanáct hodin, nastala tma po celém kraji až do tří odpoledne. Ve tři hodiny zvolal Ježíš mocným hlasem: ”Eloi, Eloi, lema sabachthani?“ to je v pře­kladu: ”Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?“

Když to uslyšeli někteří z těch, kdo stáli kolem, řekli: ”Hleďte, volá Eli­áše!“ Jeden z nich odběhl, namočil houbu do octa, nastrčil ji na rákosovou hůl a chtěl mu dát pít; říkal přitom: ”Počkejte, chceme vidět, zdali ho Eliáš přijde sejmout!“

Ježíš však vydal mocný hlas a vydechl naposled. Tu se chrámová opona roztrhla vpůli odshora až dolů. Když set­ník, který stál při tom naproti němu, uviděl, že tak vydechl naposled, prohlásil: ”Tento člověk byl opravdu syn Boží!“
(zkrá­cené)

K ZAMYŠLENÍ

Ježíšův slavný vjezd do Jeruza­lé­ma a evangelium o utrpení Páně zvané paši­je ukazují dvojí tvář naší křesťanské existence. Jdeme ži­vo­tem s tím, kdo je právem vítán v Jeru­za­lé­mě mnohými jako král. A jdeme s ním ta­ké křížovou cestou. Hlásíme se k tomu, ko­ho množství lidí od­soudilo a teď čekají na je­ho popravu. Po­kud vidí křes­ťan v Je­žíši svrchovaného krále, vítěze nad zlem, hří­chem a smrtí, má samozřejmě pravdu. Po­kud by ale če­kal, že ho takto budou vní­mat i všichni ostatní, nedočká se. Není snadné uvěřit ve vítěze, který zvítě­zil smrtí na kříži. Jeho sláva se opravdu nepodobá slávě, jak jí zná a vyznává tento svět.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Iz 42,1-7

Jan 12,1-11

Komentář: Iz 42,1-7
Nalomenou třtinu nedolomí - to je pro tebe velká naděje! Kdykoli budeš prožívat, že jsi slabou třtinou, neschovávej se před Kristem: on tě nedolomí, nezničí. On přišel zachránit právě to, co je slabé.

Iz 49,1-6

Jan 13,21-33.36-38

Komentář: Iz 49,1-6
Frustrace ze služby, ze snahy žít evangelium: nejsem první, kdo něco tako­vého prožívá. Jak na tyto pocity reaguje Služebník?

Iz 50,4-9a

Mt 26,14-25

Komentář: Iz 50,4-9a
Kráčet s Kristem na Golgotu není snadné. A nemůžeme obstát bez Boží blízkosti: bez jistoty, že on je naší pomocí.

Zelený čtvrtek 17. 4.

Ex 12,1-8.11-14

1 Kor 11,23-26, Jan 13,1-15

Komentář: Ex 12,1-8.11-14
Pascha, velmi starý svátek nomád­ských pastýřů, nabývá díky exodu nový význam: není slavením přechodu (hebr. pesach znamená přejití) ze zimních pastvin k pastvinám jarním, ale připomínkou Hos­podinova přechodu Egyptem, který zna­menal vysvobození pro Izraelity (v. 12.13). Pascha už není oslavou znovuzrození přírody, plodnosti země a stád, ale připo­mínkou ”znovuzrození“ Izraele, jeho pře­jití z otroctví do svobody.

Velký pátek 18. 4.

Iz 52,13-53,12

Žid 4,14-16; 5,7-9 , Jan 18,1-19,42

Komentář: Iz 52,13-53,12
Vyvrcholením pašijí je Ježíšovo ukřižování a umírání. Jeho zvolání ”žíz­ním“ navazuje na předchozí výrok, že musí vypít kalich, který mu podal Otec (Jan 18,11). Ježíš má na kříži žízeň po naplnění Otcovy vůle. Otcova vůle pak je, aby všichni měli život (Jan 3,16). Jeho žízeň tedy vyjadřuje hlubokou touhu vylévat život na všechny lidi: z jeho probodeného boku vytryskly krev a voda, které symboli­zují dar života. Krev označuje, že nám Ježíš svou smrtí daroval svůj život (krev je sídlem života - srov. Gn 9,3-6). Voda je v Janově evangeliu častým symbolem ži­votodárného Ducha: ”Kdo žízní, ať přijde ke mně a pije. Jak říká Písmo, proudy vod potečou z jeho nitra“ (Jan 7, 37-39).

Bílá sobota 19. 4. Slavnost Zmrtvých­vstání Páně - vigilie

1. čtení Gn 1,1-2,2

2. čtení Gn 22,1-18
3. čtení Ex 14,15-15,1
4. čtení Iz 54,5-14
5. čtení Iz 55,1-11
6. čtení Bar 3,9-15.32-4,4
7. čtení Ez 36,16-17a.18-28

Epištola Řím 6,3-11, Evangelium Mk 16,1-7

Komentář: Řím 6,3-11
Pavel předkládá paralelu mezi křtem a smrtí Ježíše Krista. Tak jako Kris­tus plným přijetím našich hříchů i slabostí ”sestupuje“ do hrobu, tak i věřící ”sestu­pu­je“ do křestního pramene, kde odkládá sta­ré­ho člověka. Tak jako Kristus vychází z hrobu s novou a oslavenou lidskou přiro­zeností, tak i křesťan vystupuje z křestní vody jako nový člověk, proměněný Otco­vou slávou. Otec osvobodil člověka od tíhy hříšné minulosti a vložil do něj novou ”ži­votní sílu“ (1 Jan 3,9), která uschopňuje nepodléhat pokušení a hříchu. Křesťan může žít nový život: nežije pro své hříšné a sobecké sklony, ale pro Boha. Tento nový život se plně rozvine přemožením smrti, vzkříšením.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Svatodušní novéna 2025 e-mailem

Svatodušní novéna 2025 e-mailem
(29. 5. 2025) Možnost zúčastnit se svatodušní novény rozesílané e-mailem s krátkou zvukovou nahrávkou a s úryvkem z Písma.

Nanebevstoupení Páně - co znamená?

Nanebevstoupení Páně - co znamená?
(29. 5. 2025) Ježíš Kristus nám otevřel přístup k Bohu.

Svatodušní novéna

(29. 5. 2025) Od pátku po slavnosti Nanebevstoupení Páně se celá církev po devět dní modlí o nové vylití Ducha svatého.

Romská pouť - Svatý Kopeček u Olomouce

Romská pouť  - Svatý Kopeček u Olomouce
(28. 5. 2025) V sobotu 14. června 2025 se již po sedmadvacáté uskuteční Romská pouť, kterou organizuje Charita Olomouc –…

Doteď jsem se neodhodlal ke křtu

(28. 5. 2025) (Z ohlasů našich čtenářů)