Abyste byli schopni dosáhnout plné míry Božích darů. (Ef 3,19) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

6. 3. 2005

4. neděle postní

Až do okamžiku křtu a přijetí eucharistie i biřmování nemají čekatelé křtu podíl na „tajemství víry“. Slavení eucharistie se totiž účastní v její první části, při bohoslužbě slova. „Víra je ze zvěstování“ (Řím 10, 17), jak říká apoštol Pavel. Zvláště v liturgii 3., 4. a 5. neděle postní konají čekatelé křtu skrutinia a církev jim svěřuje své poklady. Jádrem skrutinií jsou exorcismy a jejich účel je duchovní. Mají očišťovat mysl i srdce čekatelů, posilovat je v boji proti pokušení, pomáhat jim, aby uzrál jejich správný úmysl a povzbuzovat je, aby niterněji lnuli ke Kristu a rozhodněji pokračovali ve snaze milovat Boha. Během těchto tří nedělí se v rámci jejich přípravy na křest čtou úryvky evangelia o Samařské ženě (Jan 4, 5-42) – Ježíš otvírá pramen živé vody, o Slepém od narození – dnešní neděle – (Jan 9, 1-41) – Ježíš nás uzdravuje ze slepoty hříchu a při 5. neděli evangelium o Vzkříšení Lazara (Jan 11, 1-45) – Ježíš nás volá ze smrti k životu. Nezapomínejme, že předávání víry, která je ze zvěstování, je záležitostí celého společenství církve. Vedle naší vnitřní obnovy je naším úkolem modlitba za ty, které chce Kristus přitáhnout k sobě a učinit z nich naše bratry a sestry ve víře.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Vesel se, Jeruzaléme! Jásejte nad ním všichni, kdo ho milujete. Zajásejte, neboť váš zármutek se promění v radost a budete nasyceni ze zdroje útěchy.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, tys poslal na svět svého Syna a jeho prostřednictvím uskutečňuješ naše vykoupení; oživ víru svého lidu, abychom se s oddanou zbožností připravovali na velikonoční svátky. Prosíme o to skrze tvého Syna…

1. ČTENÍ

Vyprávění o Davidově pomazání je zařazeno do liturgie kvůli předznamenání křestního mazání. Působení Hospodinova ducha v životě Davida (v. 13) je pak předobrazem přebývání Ducha svatého v srdci pokřtěného. Kromě toho se v tomto textu objevuje další významné téma starozákonní i novozákonní teologie: volba „nejmenšího“ (v. 11), posledního. David je totiž nejmenší ze svých bratří a dokonce se zdá, že jeho otec na něj skoro zapomíná: „Zůstává ještě nejmladší…“ (v. 11). Avšak „Bůh si vyvolil ty, kteří nejsou vůbec nic, aby zlomil moc těch, kteří jsou něco“ (1 Kor 1,28).

1 Sam 16,1b.6-7.10-13a

Hospodin řekl Samuelovi: „Naplň svůj roh olejem a jdi! Posílám tě k Jesseovi, Betlémanu, protože jsem si vyhlédl krále mezi jeho syny.“
Když (Samuel) přišel a spatřil Eliaba, řekl si: „Jistě tenhle je před Hospodinem jeho pomazaný.“ Hospodin však řekl Samuelovi: „Nevšímej si jeho vzhledu ani vysoké postavy, neboť ho vylučuji. Nedívám se totiž jako člověk; člověk soudí podle zdání, Hospodin vidí do srdce.“
Jesse předvedl před Samuela sedm svých synů, ale Samuel řekl: „Mezi nimi Hospodin nevyvolil nikoho.“ A zeptal se: „Jsou to již všichni chlapci?“ Jesse odpověděl: „Ještě je nejmladší, ten pase stáda.“ Samuel tedy řekl Jesseovi: „Pošli pro něho, neboť nesedneme k jídlu, dokud sem nepřijde.“ Poslal tedy a uvedl ho: byl plavovlasý, s krásnýma očima a milého vzhledu. Tu řekl Hospodin: „Nuže, pomaž ho; to je on.“
Samuel vzal roh s olejem a pomazal ho uprostřed jeho bratrů. Od toho dne i nadále působil s Davidem Hospodinův duch.

ŽALM 23

Odpověď: Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám

Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám, – dává mi prodlévat na svěžích pastvinách, – vodí mě k vodám, kde si mohu odpočinout, – občerstvuje mou duši.
Vede mě po správných cestách – pro svoje jméno. – I kdybych šel temnotou rokle, – nezaleknu se zla, vždyť ty jsi se mnou. – Tvůj kyj a tvá hůl, – ty jsou má útěcha.
Prostíráš pro mě stůl – před zraky mých nepřátel, – hlavu mi mažeš olejem, – má číše přetéká.
Štěstí a přízeň mě provázejí – po všechny dny mého života, – přebývat smím v Hospodinově domě – na dlouhé, předlouhé časy.

2. ČTENÍ

V prvotní církvi se křest označoval jako „osvícení“. Autor listu Efesanům navazuje na toto pojetí a rozvíjí protiklad „temno – světlo“. Křesťané byli kdysi tmou a konali skutky temnoty, avšak nyní jsou světlem v Pánu, a proto mají vyzařovat velikonoční záři vzkříšeného Krista. Toto se děje životem „ve všestranné dobrotě, spravedlnosti a pravdě“. Kristovo světlo pomáhá také rozlišovat i rozpoznat Boží vůli a pojmenovat i odsoudit skutky tmy (ne však odsoudit hříšníka!). Takové jasné rozpoznání skutků tmy znamená probudit se ze spánku netečnosti vůči hříchu. Tím se zpřítomňuje Kristovo vzkříšení a jeho světlo může prozářit temnotu.

Ef 5,8-14

(Bratři a sestry!) Byli jste kdysi tmou, ale teď jste světlem v Pánu. Žijte jako děti světla. Ovoce toho světla totiž záleží ve všestranné dobrotě, spravedlnosti a v životě podle pravdy. Zkoumejte, co se líbí Pánu, a nemějte žádnou účast v těch neplodných skutcích tmy; spíše je veřejně odsuzujte. Vždyť člověku je hanba už jen o tom mluvit, co ti lidé potají páchají. Všechno, co se odsoudí, ukáže se v pravém světle. Všecko totiž, na co se vrhne světlo, je potom zřejmé. Proto se říká (v Písmě): Probuď se, spáči, vstaň z mrtvých, a Kristus tě osvítí.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Já jsem světlo světa, praví Pán, kdo mě následuje, bude mít světlo života.

EVANGELIUM

V tomto úryvku se vyskytují dva symbolické prvky: uzdravení ze slepoty a siloeské vody. „Otevření očí slepých“ bylo už ve Starém zákoně mesiánským znamením (Iz 6,9-10; Iz 35,4). Siloeské vody jsou u Izaiáše opěvovány jako znamení skryté Boží moci (Iz 8,6-7). V liturgii se tento text předčítal po mnoho století při přípravě katechumenů na křest. U slepce se totiž jasně ukazuje růst víry: Ježíš je pro něj nejprve člověk, pak prorok poslaný od Boha a nakonec „Syn člověka a Pán“. Ježíš neotevřel pouze jeho vnější oči, ale především oči jeho srdce. Slepec uviděl světlo světa a stal se synem světla.

Jan 9,1.6-9.13-17.34-38

Ježíš uviděl cestou člověka, který byl od narození slepý. Plivl na zem, udělal ze sliny bláto, potřel mu tím blátem oči a řekl mu: „Jdi se umýt v rybníku Siloe“ – to slovo znamená „Poslaný“. Šel tam tedy, umyl se, a když se vrátil, viděl.
Sousedé a ti, kteří ho dříve vídali žebrat, se ptali: „Není to ten, který tu sedával a žebral?“ Jedni tvrdili: „Je to on.“ Jiní říkali: „Není, ale je mu podobný.“ On řekl: „Jsem to já.“
Přivedli toho bývalého slepce k farizeům. Ten den, kdy Ježíš udělal bláto a otevřel mu oči, byla zrovna sobota. Také farizeové se ho znovu vyptávali, jak nabyl zraku. On jim odpověděl: „Přiložil mi na oči bláto, umyl jsem se a vidím.“
Někteří farizeové říkali: „Ten člověk není od Boha, protože nezachovává sobotu.“ Jiní ale namítali: „Jak by mohl hříšný člověk dělat takové zázraky?“ A nemohli se dohodnout. Znovu se tedy zeptali toho slepého: „Co ty o něm říkáš, když ti otevřel oči?“ On odpověděl: „Je to prorok.“
Řekli mu: „V hříších ses celý narodil – a ty nás chceš poučovat?“ A vyhnali ho.
Ježíš se dověděl, že ho vyhnali; vyhledal ho a řekl mu: „Věříš v Syna člověka?“ Odpověděl: „A kdo je to, pane, abych v něho uvěřil?“ Ježíš mu řekl: „Viděls ho: je to ten, kdo s tebou mluví.“ On na to řekl: „Věřím, Pane!“ a padl před ním na kolena.

K ZAMYŠLENÍ

Dnešní liturgické texty, konfrontace s Božím slovem, nám nabízejí možnost znovu si uvědomit a projít cestu naší víry. Je to cesta slepého od narození ke zcela nečekanému a jednoznačně zázračnému nabytí zraku, cesta z temnoty ke světlu. Jde při ní o odvrácení se od zla a o obrácení ke Kristu. Úryvek dnešního evangelia se odehrává mezi dvěma ohraničujícími body: slepota člověka je v jeho úvodu postavena do souvislosti se hříchem a v závěru Ježíš hovoří o hříchu, který je příčinou oslepnutí; slepý od narození zázračně dostává zrak, naopak někteří z vidoucích se v příběhu stávají slepými. Jde tady o neustálý růst v poznávání Boha, tento růst je naším životním programem. Evangelista Jan takové poznání zakládá na jednom Ježíšově zázraku, tento zázrak, jako ostatně i ty další u Jana, je znamením, v němž se odhaluje stvořitelské Boží slovo, posilující víru a osvětlující srdce. Pokud budeme žít Božím slovem, věřit v jeho moc, poroste naše víra a bude světlem v našich srdcích, o znamení (zázraky) Boží blízkosti pak určitě nebudeme mít nouzi. Pomysleme i na Davida a na nečekané znamení jeho vyvolení. Najdeme je v kterékoli a vlastně v každé události našich dní.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Iz 65,17-21

Jan 4,43-54

Komentář: Iz 65,17-21
Skepse, k níž může být člověk vychován událostmi svého života, zde není na místě. Prorok neutěšuje obrázkem růžové budoucnosti, ale mluví o tvůrčí Boží moci. Bůh je schopen tvořit věci nové a dobré navzdory všemu zlu, které je do lidských dějin vnášeno.

Ez 47,1-9.12

Jan 5,1-3a.5-16

Komentář: Ez 47,1-9.12
Tak působí Boží milost, kterou Trojjediný Bůh rozlévá do lidských dějin a do srdce člověka. Ale počítám s ní v dějinách církve, světa i ve svém vlastním životě?

Iz 49,8-15

Jan 5,17-30

Komentář: Iz 49,8-15
Někdy je těžké uvěřit, že Bůh na mne v mých nezdarech nebo neúspěších nezapomněl. Právě proto si potřebujeme tato prorokova slova vrýt hluboko do paměti.

Ex 32,7-14

Jan 5,31-47

Komentář: Ex 32,7-14
Slova Písma nikdy nemluví o hříchu jako o pouhé drobné nehodě. Ukazují ho v jeho závažnosti. Ale ještě zřejměji a důrazněji hlásají, že Bůh je schopen odpustit, setká-li se u člověka s lítostí a důvěrou.

Mdr 2,1a.12-22

Jan 7,1-2.10.25-30

Komentář: Mdr 2,1a.12-22
Prorocká slova o spravedlivém jsou také slovy o Ježíši. A o těch, kdo ho následovali a následují. Ale Písmo ani na chvíli nepochybuje o tom, že poslední slovo nemají nepřátelé, ale Bůh – dárce života.

Jer 11,18-20

Jan 7,40-53

Komentář: Jer 11,18-20
Svěřit upřímně svou při Hospodinu znamená zvítězit nad touhou po zlu v sobě samotném. A to je někdy obrovské vítězství.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis
(8. 7. 2025) Hlavní program konference Charis proběhne od 9. do 13. července na brněnském výstavišti v pavilonu F. Program tvoří…

Odmítnutí kmotrovství - vážně o tom uvažuji

(7. 7. 2025) Dobrý den,  moc děkuji za Vaši odpověď a za Váš čas, který jste věnovali mé otázce ohledně…

Tipy jak ne/odpočívat

(4. 7. 2025) Slovo rekreace pochází z latiny a znamená: re - creatio, neboli znovu - stvoření...

Cyril a Metoděj (5.7.)

(3. 7. 2025) Oba rodní bratři, jejichž svátek slavíme 5. července, pocházeli ze Soluně. Ta byla v té době největším střediskem…

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou
(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…