Radujte se s radujícími, plačte s plačícími. (Řím 12,15) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

20. 2. 2005

2. neděle postní

Modlitba a půst jsou účinnými prostředky boje se Zlem (srov. Mk 9,29). Oživení jejich praxe spolu s projevy konkrétní lásky k našim bližním se nám staví před oči zvláště v tomto období. Mysleme teď na Vstupní modlitbu při slavení eucharistie, která shrnuje naše modlitby a je v ní vyjádřena povaha slavené bohoslužby. Jménem celého společenství ji (v množném čísle) přednáší kněz. Po jeho výzvě k modlitbě všichni na chvilku setrváváme v mlčení, abychom si uvědomili, že stojíme před tváří Boží, a v duchu si připravujeme své prosby. Staré římské modlitby (orace) bývaly vždycky orientovány k Otci skrze prostředníka Krista ve svatém Duchu. Celá obec tuto modlitbu uzavírá hebrejským „amen“, které ve většině liturgií zůstává nepřeložené. Jeho význam je: „Ano, ať se tak stane!“ Amen nás všech v tuto chvíli znamená, že modlitbu kněze bereme za svou a současně ji stvrzujeme (A. Adam, Liturgika, Vyšehrad 2001, str. 191).

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Mé srdce k tobě mluví, má tvář tě hledá: Hospodine, hledám tvou tvář. Neskrývej svou tvář přede mnou.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, ty k nám mluvíš skrze svého milovaného Syna a přikazuješ nám, abychom ho poslouchali; živ nás tedy svým slovem a očišťuj naše nitro, abychom se mohli radovat z patření na tvou slávu. Skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ

Po stavbě babylónské věže a následném rozdělení lidí se lidské dějiny jakoby propadávají do zmatku a zmaru. A právě v takové situaci začíná nový úsek dějin, který začíná povoláním Abráma. Toto povolání je vsazeno do velkého zaslíbení požehnání, které je protikladem nepožehnaného stavu lidstva. Abrám slyší příkaz „Vyjdi!“. Nemá přitom žádnou jinou jistotu, než Boží slovo.

Gn 12,1-4a

Hospodin řekl Abrámovi:
„Vyjdi ze své země, ze svého příbuzenstva a ze svého otcovského domu do země, kterou ti ukážu. Udělám z tebe veliký národ a požehnám ti, oslavím tvé jméno a budeš pramenem požehnání. Požehnám těm, kdo ti budou žehnat, a prokleji ty, kdo tě budou proklínat. V tobě budou požehnána všechna pokolení země.“
Abrám se vydal na cestu, jak mu řekl Hospodin.

ŽALM 33

Odpověď: Ať spočine na nás, Hospodine, tvé milosrdenství.

Hospodinovo slovo je správné, – spolehlivé je celé jeho dílo. – Miluje spravedlnost a právo, – země je plná Hospodinovy milosti.
Hospodinovo oko bdí nad těmi, kdo se ho bojí, – nad těmi, kdo doufají v jeho milost, – aby jejich duše vyrval ze smrti, – aby jim život zachoval za hladu.
Naše duše vyhlíží Hospodina, – on sám je naše pomoc a štít. – Ať spočine na nás, Hospodine, tvé milosrdenství, – jak doufáme v tebe.

2. ČTENÍ

K vytrvalosti při snášení obtíží, spojených se šířením evangelia, je vybízen Timotej, blízký Pavlův spolupracovník, který byl později ustanoven v Efesu biskupem. Může mít přitom před očima příklad svého duchovního „otce“, Pavla, který kvůli evangeliu snesl mnoho příkoří a nakonec se ocitl v poutech.

2 Tim 1,8b-10

Milovaný! Bůh ti dej sílu, abys nesl jako já obtíže spojené s hlásáním evangelia. On nás spasil a povolal svým svatým povoláním, a to ne pro naše skutky, ale z vlastního rozhodnutí a pro milost, kterou nám dal v Kristu Ježíši před dávnými věky. Ale to se projevilo teprve nyní, když přišel náš spasitel Kristus Ježíš. On zlomil moc smrti a přinesl nám světlo nepomíjejícího života v evangeliu.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

V zářivém oblaku bylo slyšet Otcův hlas: To je můj milovaný Syn, toho poslouchejte!

EVANGELIUM

Předzvěstí a předchutí slávy vzkříšení je proměnění, které má posílit učedníky k následování Krista i v jeho utrpení. Ukřižování je nemá přivést ke zpochybňování jeho slov, ke ztrátě víry v jeho oslavení. Proto jsou na hoře pobízeni Otcovým hlasem, aby poslouchali „milovaného Syna“ neboli přijali s vírou Kristovo svědectví: On bude Mesiášem trpícím, ale zároveň vzkříšeným a oslaveným.

Mt 17,1-9

Ježíš vzal s sebou Petra, Jakuba a jeho bratra Jana a vyvedl je na vysokou horu, aby byli sami. A byl před nimi proměněn: jeho tvář zazářila jako slunce a jeho oděv zbělel jako světlo. A hle – ukázal se jim Mojžíš a Eliáš, jak s ním rozmlouvají.
Petr se ujal slova a řekl Ježíšovi: „Pane, je dobře, že jsme tady. Chceš-li, postavím tu tři stany: jeden tobě, jeden Mojžíšovi a jeden Eliášovi.“
Když ještě mluvil, zastínil je najednou světlý oblak, a hle – z oblaku se ozval hlas: „To je můj milovaný Syn, v něm mám zalíbení; toho poslouchejte!“ Jak to učedníci uslyšeli, padli tváří k zemi a velmi se báli.
Ježíš přistoupil, dotkl se jich a řekl: „Vstaňte, nebojte se!“ Pozdvihli oči a neviděli nikoho, jen samotného Ježíše.
Když sestupovali z hory, přikázal jim Ježíš: „Nikomu o tom vidění neříkejte, dokud nebude Syn člověka vzkříšen z mrtvých.“

K ZAMYŠLENÍ

Kristovo povolání k nesení kříže a ke slávě je hlavní myšlenkou jeho Proměnění na hoře. On jakožto milovaný Syn Boží a věrný Služebník Jahvův je pravým „stanem“ přítomnosti Boha uprostřed jeho lidu a místem setkání s ním. V Kristu se totiž setkávají život a smrt, aby jako vítěz vyšel život.
Abrámovo povolání pochází od Boha a představuje se jako riskování víry a rozhodování se z lidské jistoty pro „Boží nejistotu“. Byť však se budoucnost zdá nejistá, Boží ruka je s tímto mužem víry. Skrze Abrámovu trpělivou věrnost se naplňuje Boží příslib.
Křesťanovo povolání, jak to připomíná Pavel Timotejovi, je povoláním milosti ke svatosti, k životu a k nesmrtelnosti, tedy ke společenství člověka s Bohem. Vychází však z hříšné přirozenosti a smrtelného bytí. To, co se dneska zdá být nejisté a v očích lidí slabé, může zítra, zásahem Božím, být pevné a neochvějné (srov. 1 Kor 1,25). Mohlo by to však platit i naopak.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

21. 2.

Dan 9,4b-10

Lk 6,36-38

Komentář: Lk 6,36-38
Je to těžký úkol snažit se dosáhnout úrovně milosrdenství Boha! Ale předpokladem pro to není jen ochota k následování. Musíme sami znát Boha jako svrchovaně milosrdného. Bez toho bychom nejspíš byli nanejvýš „teoretiky milosrdenství“.

22. 2. Svátek Stolce sv. Petra

1 Petr 5,1-4

Mt 16,13-19

Komentář: Mt 16,13-19
Ježíšovo přislíbení Petrovi je nesmírně silné. A pohled do dějin církve ukazuje, že je pravdivé, že se naplňuje. Počítám s ním ale i v přítomnosti a budoucnosti?

23. 2.

Jer 18,18-20

Mt 20,17-28

Komentář: Mt 20,17-28
Je-li člověk „veliký u Boha“, protože patří do jeho království, může si dovolit být malý v očích lidí. Když ale neví, jak vysoko ho Bůh postavil, když ho ve křtu přijal, je pokoušen vynahrazovat si svou domnělou malost v očích lidí vlastní pýchou.

24. 2.

Jer 17,5-10

Lk 16,19-31

Komentář: Lk 16,19-31
Ne zjevení podle naší libosti, ale Boží slovo, slovo Písma, přivádí i dnes člověka k tomu dobrému, co Bůh pro nás připravil.

25. 2.

Gn 37,3-4.12-13a.17b-28

Mt 21,33-43.45-46

Komentář: Mt 21,33-43.45-46
Lidská svévole je schopna Boží věci ničit, ale ne zničit. Dnes jako za časů Ježíšových. A v tom je velká naděje.

26. 2.

Mich 7,14-15.18-20

Lk 15,1-3.11-32

Komentář: Lk 15,1-3.11-32
Vím, že jsem někdy stejný jako starší syn? Mám důvěru vracejícího se mladšího syna? A snažím se být velkorysý jako otec?

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Svatodušní novéna 2025 e-mailem

Svatodušní novéna 2025 e-mailem
(29. 5. 2025) Možnost zúčastnit se svatodušní novény rozesílané e-mailem s krátkou zvukovou nahrávkou a s úryvkem z Písma.

Nanebevstoupení Páně - co znamená?

Nanebevstoupení Páně - co znamená?
(29. 5. 2025) Ježíš Kristus nám otevřel přístup k Bohu.

Svatodušní novéna

(29. 5. 2025) Od pátku po slavnosti Nanebevstoupení Páně se celá církev po devět dní modlí o nové vylití Ducha svatého.

Romská pouť - Svatý Kopeček u Olomouce

Romská pouť  - Svatý Kopeček u Olomouce
(28. 5. 2025) V sobotu 14. června 2025 se již po sedmadvacáté uskuteční Romská pouť, kterou organizuje Charita Olomouc –…

Doteď jsem se neodhodlal ke křtu

(28. 5. 2025) (Z ohlasů našich čtenářů)