Sekce: Nedělní liturgie
11. 8. 2002
19. neděle v mezidobí
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Shlédni, Hospodine, na svou smlouvu, nezapomínej natrvalo na život svých chudých! Povstaň, Bože, ujmi se své věci, nezapomínej na křik těch, kdo tě hledají.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí, věčný Bože, tys nám poslal Ducha svého Syna a přijal jsi nás za vlastní; a proto k tobě smíme volat jako k Otci: upevni, co jsi v nás započal, abychom se mohli ujmout zaslíbeného dědictví. Prosíme o to skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
Eliáš prchá od Jezábel, která ho chce usmrtit, a v síle tajemného pokrmu se dostává k Chorebu, k místu, kde se Mojžíš setkal s Hospodinem. Na této hoře Eliáš pozná Hospodina novým způsobem: zatímco předtím ho poznal skrze mocné skutky, především skrze ”oheň” při střetu s Baalovými proroky, nyní jej potkává v tichu. Eliáš musí tak překročit svoje schémata o Bohu a přijmout tento nový projev Boží přítomnosti.
1 Král 19,9a.11-13a
Když přišel Eliáš (k Boží hoře Chorebu), přenocoval tam v jeskyni. A tu se k němu ozvalo Boží slovo.
Řeklo mu: ”Vyjdi ven a postav se na hoře před Hospodinem!” Hospodin přecházel: prudký a silný vichr, který trhá hory a láme skály, vál před Hospodinem, ale Hospodin ve vichru nebyl. Potom nastalo zemětřesení, ale Hospodin v zemětřesení nebyl. Po zemětřesení šlehal oheň, ale Hospodin v ohni nebyl. Po ohni následoval šum jemného vánku. Když to Eliáš slyšel, zahalil si tvář pláštěm, vyšel ven a zastavil se u vchodu do jeskyně.
ŽALM 85
Odpověď: Pane, ukaž nám své milosrdenství!
Kéž mohu slyšet, co mluví Hospodin, Bůh: - jistě mluví o pokoji pro svůj lid a pro své svaté. - Jistě je blízko jeho spása těm, kteří se ho bojí, - aby sídlila jeho velebnost v naší zemi.
Milosrdenství a věrnost se potkají, - políbí se spravedlnost a pokoj. - Věrnost vypučí ze země, - spravedlnost shlédne z nebe.
Hospodin též popřeje dobro - a naše země vydá plody. - Spravedlnost bude ho předcházet - a spása mu půjde v patách.
2. ČTENÍ
Proč se izraelský národ jeví jako odmítnutý? Pavel na to odpovídá, že Hospodin se nestal nevěrný vůči svému lidu (9,6-31) a že nezrušil svá zaslíbení (kap. 11). Apoštol má velkou úctu a lásku k vyvolenému lidu: tak velkou lásku, že by chtěl být ”prokletý” na kříži za ně - jako Kristus.
Řím 9,1-5
Bratři!
Mluvím pravdu - vždyť jsem Kristův - nelžu, a totéž mi dosvědčuje i svědomí osvícené Duchem svatým: velký zármutek a neustálou bolest nosím v srdci. Přál bych si totiž, abych já sám byl proklet, od Krista vzdálen, pro své bratry, s kterými jsem tělesně spřízněn. Vždyť jsou to Izraelité, byli přijati za syny, Bůh s nimi bydlel, uzavřel s nimi smlouvu, dal jim zákonodárství, bohoslužbu i zaslíbení. Jejich předkové jsou praotci (izraelského národa) a od nich podle lidské přirozenosti pochází i Kristus - Bůh, který je nade všecko: buď veleben navěky! Amen.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Doufám v Hospodina, duše má doufá v jeho slovo. Aleluja.
EVANGELIUM
I učedníci, podobně jako Eliáš, se musí naučit rozpoznat nové projevy Boží přítomnosti, resp. Kristovy přítomnosti. Ačkoli znají Krista velmi důvěrně, najednou mají potíže ho rozeznat kráčejícího na moři. A je třeba nového zázraku (utišení bouře), aby se rozptýlily nejistoty a zazněla slova vyznání: ”Ty jsi opravdu Syn Boží”.
Mt 14,22-33
Když Ježíš nasytil zástupy, hned potom přiměl učedníky, aby vstoupili na loď a jeli před ním na druhý břeh, než on rozpustí zástupy. Když zástupy rozpustil, vystoupil na horu, aby se o samotě modlil. Nastal už večer, a byl tam sám.
Zatím byla loď už daleko od břehu a vlny jí zmítaly, protože vanul vítr proti nim. K ránu šel Ježíš k nim a kráčel po moři. Když ho (učedníci) uviděli kráčet po moři, zděsili se, neboť mysleli, že je to přízrak, a strachem začali křičet.
Ježíš však na ně hned promluvil: ”Vzmužte se! To jsem já, nebojte se!”
Petr mu odpověděl: ”Pane, když jsi to ty, rozkaž, ať přijdu k tobě po vodě.”
A on řekl: ”Pojď!”
Petr vystoupil z lodi, kráčel po vodě a šel k Ježíšovi. Zpozoroval však vítr a dostal strach. Začal tonout a vykřikl: ”Pane, zachraň mě!”
Ježíš hned vztáhl ruku, zachytil ho a řekl mu: ”Malověrný, proč jsi pochyboval?” Pak vstoupili na loď a vítr přestal.
Ti, kdo byli na lodi, se mu klaněli a říkali: ”Jsi opravdu Boží syn.”
K ZAMYŠLENÍ
Chodit po vodě, utišit bouři, dokázat prostě to, co jiní jen tak nedokáží - to by řada lidí považovala za účinnou propagaci víry. Ježíš to ale tak nevidí. Nedělá kousky, kterým, by se lidé divili, ale chce být svým učedníkům blízko. Pro nás je těžké s jeho blízkostí počítat, když se bouře nechce utišit a když se cítíme být ohroženi vlnami. Proto je třeba prosit o dar víry, protože víra nás udrží v Ježíšově blízkosti i tenkrát, když se bude všechno hroutit, kymácet a my se právem budeme cítit ohroženi. Je škoda, když se křesťané jen do krve hádají o to, zda se mají věci v církvi dělat tak nebo onak. Mohou přitom ztratit se zřetele toho jediného, který skutečně zachraňuje.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
Ez 1,2-5.24-28c
Mt 17,22-27
Komentář: Ez 1,2-5.24-28c
Prorok nám zanechal tento podrobný popis proto, abychom si mohli aspoň trochu představit Hospodinovu velikost. Na základě Ezechielových slov si zkus v duchu představit tuto Boží slávu.
Ez 2,8-3,4
Mt 18,1-5.10.12-14
Komentář: Ez 2,8-3,4
Rozevři ústa, nitro… I tobě jsou adresována tato slova. ”Sníst” svitek Božího slova znamená nechat proniknout toto slovo do svého nitra, do svých přání, citů…
Ez 9,1-7; 10,18-22
Mt 18,15-20
Komentář: Ez 9,1-7; 10,18-22
”Označ ty, kdo vzdychají a sténají nad všemi ohavnostmi, které se v městě páchají”. Pokud jsem neupadl do nějaké letargie, pokud jsem se ještě stále nepřizpůsobil standardu světa, pak možná ”sténám a vzdychám” nad různými podobami zla v okolí, ve společnosti…
15. 8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie
Zj 11,19a; 12,1.3-6a.10ab
1 Kor 15,20-27a Lk 1,39-56
Komentář: 1 Kor 15,20-27a
Tento svátek nám opět staví před oči to, co je i naším ”osudem”: tím v poslední fázi není ”zpopelnění”, ani ”vytrácení” se ve vesmíru, ale proměnění slabého těla, obnovení celé naší existence. A na to se mohu už nyní těšit a zaměřit.
Ez 16,1-15.60.63
Mt 19,3-12
Komentář: Ez 16,1-15.60.63
Tento velmi sugestivní popis nám pomůže ”odkrýt” v Božím světle naši minulost (ale i přítomnost!), a tím víc si cenit Boží milost danou naprosto zdarma, bez našich zásluh.
Ez 18,1-10.13b.30-32
Mt 19,13-15
Komentář: Ez 18,1-10.13b.30-32
Pravé obrácení je vždy dílem ”dvou”: Boha a člověka, Boží milosti a lidského rozhodnutí. Ezechielova slova zdůrazňují spíš lidský faktor: obrátit se, odvrátit se od nevěrností vůči Bohu, obnovit (”oprášit”) své nitro. Dnes se můžeš na to ”zaměřit”.