Snášejte se navzájem v lásce. (Ef 4, 2 ) - Citát z Bible na každý den

29. 10. 2012, MN

Ženy v církvi - ministrování dívek

Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů

Dobrý den,
ráda bych se zeptala na ministrování děvčat. Máme ohledně toho mezi farníky spor, i když náš pan farář to mlčky toleruje. Já sama jsem jako malá ministrovala a velmi mi to pomohlo při hledání cesty v mém dalším směrování, neboť jsem se pak neostýchala kněze na cokoli ptát a to mi, myslím, pomohlo ustát víru v pubertě. Někteří ale tvrdí, že to není vhodné, že děvčata blokují chlapcům místo a že vůbec dívky k oltáři nepatří, protože odvádí chlapce od kněžského povolání.

Existují nějaké závazné dokumenty či směrnice, co se týče služby dívek u oltáře?

Na liturgii se mají podílet všichni

Vážená paní…
Církev otázku služby žen složitě řešila a snad stále trochu řeší. Poslední staletí to nebylo zvykem, a tedy je složité toto myšlenkové paradigma překročit. Úvaha se opírala o to, že kolem oltáře se pohybovali muži (s nižším a vyšším svěcením) a to podle tradice církve proto, že pouze muži byli Kristem povoláni za apoštoly a presbytery. Fakticky v tom ale hrála roli celá řada jiných faktorů (např. na školách se učili číst pouze muži…).

Ve skutečnosti ovšem již v Novém zákoně je řeč o „jáhenkách“ (Řím 16,1-2 , 1 Tim 3,11), tedy ženách, které sloužily chudým, ale také zřejmě při liturgii křtu. Podobně nezapomeňme, že v ženských klášterech mnohé prvky liturgie vedly sestry sami (modlitba breviáře,…). Není tedy pravda, že ženy nemají sloužit při bohoslužbě! Církev na II. vatikánském koncilu nově uchopuje právě službu laiků a tady se žádné rozdíly nedělají. Odlišuje se ordinovaná služba (jáhen, kněz, biskup) a všeobecné kněžství vycházející ze křtu a nikoli z pohlaví. Na liturgii se mají všichni podílet a nejen být pasivními a to tak, že každý má plnit tu roli, která mu podle liturgických pravidel náleží.

Jistě stojí za zmínku nové Motu proprio, které rozšiřuje služby lektora a akolyty na ženy. Papež František změnil paragraf Kanonického práva, který doposud stanovoval možnost pověření službou lektora a akolyty pouze pro muže. Nové znění kodifikuje široce rozšířenou praxi a potvrzuje možnost trvalého pověření těmito službami pro ženy.

V neposlední řadě tu pak můžeme citovat asi poslední nejsilnější vyjádření Říma v instrukci REDEMPTIONIS SACRAMENTUM čl. 47, kde se doslova říká: „Je chvályhodné, aby se všude udržel osvědčený zvyk a aby byli přítomni chlapci nebo mladíci, označovaní jako “ministranti”, kteří by sloužili u oltáře po způsobu akolyty a přijímali podle svých schopností vhodnou katechezi o svých úkolech. Nesmí se zapomenout, že z množství těchto chlapců vyšel během staletí nemalý počet posvěcených služebníků. Ať jsou pro ně, též s účastí a za pomoci rodičů, vytvářena a podporována společenství, v nichž bude zajištěna účinnější pastorační péče o ministranty…. K této službě mohou být podle uvážení diecézního biskupa a při zachování předepsaných norem přijata děvčata či ženy.“

V Českých zemích nebyla služba žen nijak popřena. Naopak mnohé ženy jsou s pověřením biskupa (!) pověřovány službou jako pomocnice při rozdělování eucharistie. Odkazuji Vás na zajímavou práci L. Tichého Lektorát a akolytát žen?, kde se i ministrantkami zabývá.

Lidová úvaha vychází z obavy, že dívka snadno svede muže – potencionálního kněze či dokonce samotného celebranta. V naší aktuální situaci, kdy jsou děti od svých tří let téměř denně konfrontovány s oběma pohlavími ve škole, v kroužcích… je tato obava opravdu komická. Pryč je doba oddělených výchov ve škole i gymnáziu. Tedy pokud nepotká onen ministrant dívku v kostele, rozhodně ji potká ve škole, na hřišti nebo u rybníka…

Rozličné obavy skličují nás všechny. Obavy o svět, budoucnost, církev… Ale je třeba stále odlišovat náš pohled na řešení, který může být poznamenán úzkostlivostí, a Boží pohled, který nic takového nezná. Je to Bůh, který vede církev a nikoli ministranti ani někteří farníci.

Nicméně tu je jedna zcela praktická věc. Podle zkušeností platí, že v období mezi 5-12 rokem jsou dívky a kluci k sobě vzájemně ambivalentní a těžko spolu vycházejí a s rodící se pubertou se tento konflikt ještě posune v první provokující se pokusy vzájemných kontaktů. Někdy je moudřejší kluky a holky v tomto věku nějak oddělit a nechat jim jejich určité role, které mohou jen právě oni. Jinak se nám stává, že kluci neobstojí v konkurenci „hodných holčiček“ a ministrování opustí. A to je škoda. Tedy spíš z velice praktického hlediska vymyslete s panem farářem, jak na to (jednotlivé úkoly rozdělit na klukovské a holčičí) nebo děvčatům připravit jiné aktivity typu scholy.

Jistě stojí za úvahu také to, aby se ministrování nestalo jakousi sebeprezentací, ať již kluků či mužů, tak samozřejmě i dívek a žen. V tu chvíli se služba stala zcela něčím jiným a ztratila primární význam. Proto je vždy třeba vážit okolnosti té které farnosti či společenství kolem kostela.

Přes všechno řečené je třeba plně zachovat ustanovení koncilu, kde se přímo říká: „Také přisluhující, lektoři, komentátoři a členové chrámového sboru vykonávají skutečnou liturgickou službu. Proto ať plní svůj úkol s upřímnou zbožností a podle řádu, jak se sluší na tak vznešenou službu a jak to od nich právem požaduje Boží lid. Je tedy třeba svědomitě je uvádět – každého způsobem jemu přiměřeným – do ducha liturgie a poučovat, aby svůj úkol mohl správně a řádně plnit.“ (konstituce Lumen gentium 29). To se týká všech laiků – mužů i žen, dětí i dospívajících.

Kategorie otázky: Církev, společenství křesťanů

Motto webu: Ten, kdo doufá v Boha a spoléhá se na něj, je jako strom u vody. (srov. Jer 17,5-8)

Nevzdoruj svému štěstí - doporučujeme k přečtení

Nevzdoruj svému štěstí - doporučujeme k přečtení
(22. 7. 2021) Vzdor a lenost nám mnohdy brání na naší cestě ke štěstí... Co s tím?

Čemu mě naučil let na Měsíc (Astronaut J. B. Irwin)

Čemu mě naučil let na Měsíc (Astronaut J. B. Irwin)
(19. 7. 2021) To, že chodil Ježíš Kristus po zemi, znamená pro mne nekonečně víc než to, že člověk chodil po Měsíci.

20. července 1969 dosáhli lidé povrchu Měsíce

20. července 1969 dosáhli lidé povrchu Měsíce
(17. 7. 2021) 20.7.1969 přistálo na Měsíci Apollo 11 s lidskou posádkou.

Doporučujeme k přečtení: Hroznýš v dívčí škole

Doporučujeme k přečtení: Hroznýš v dívčí škole
(16. 7. 2021) Kniha o jedné nestandartní škole, ne/standartním životě z víry, ne/standartním Božím…

Příroda je velkolepá podívaná

(12. 7. 2021) Tato překrásná „kniha“ se otevírá všem – jak malým, tak velkým. V kontaktu s přírodou člověk…

Tipy jak ne/odpočívat

(4. 7. 2021) Slovo rekreace pochází z latiny a znamená: re - creatio, neboli znovu - stvoření...