Jakou mírou měříte, takovou se naměří vám. (Mk 4,24) - Citát z Bible na každý den

1. 6. 2017, pf

Jaké jsou základní křesťanské hodnoty?

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Křesťanská etika, hřích

Dobrý den,

ráda bych se zeptala, jaké jsou základní křesťanské hodnoty.  Odrážejí se tyto hodnoty nějakým způsobem v evropské kultuře?

Kde bych se o této problematice mohla dozvědět víc?

Děkuji za odpověď.

Kořeny v Evropě mohou nést křesťanské plody i dnes

V dnešní době slyšíme o hodnotách Evropy často. Určitě častěji, než by bylo zdrávo. A přitom málokdo je ochoten vysvětlit, co tím má vlastně na mysli. A tak se z toho tématu stává kladivo na čarodějnice, zbraň proti politickým soupeřům, nebo dokonce kýč.

Evropa je mnohost

Co to je Evropa a z čeho se rodila? Je to kontinent, který se rodil po staletí válek. Do vínku Evropa dostala židovské náboženství, křesťanství, a také konfrontaci s islámem, který ji provokoval, zkoušel opanovat, a přinášel i nové impulsy. Připočteme-li k tomu tradici filosofie nebo římské právo a ochotu evropský prostor zbavit nánosů náboženských odkazů, kterou vidíme v osvícenství a během Francouzské revoluce, pak pozorujeme, že Evropa není jediná. Evropa je mnohost. Není to jen geografický pojem, ale především prostor myšlení a kultury.

Opěrné body evropského myšlení

Jsou zde tedy vůbec nějaké opěrné body?
Pro základní orientaci bych doporučoval jmenovat alespoň tyto:

Desatero, které se stalo základem pro to, čím se židé začali řídit, aby rozlišili, co je dobré a co se nepatří.

Za druhé sem patří křesťanský apel Ježíše na to, aby se lidé neřídili jenom tím, co nesmějí a co mají zakázáno, ale také tím, co udělat mohou. Jde o apel na to vykročit za hranice Starého zákona, nebořit instituce, ale usilovat o to vracet jim ducha, například v souladu s tím, aby se druhý směl mít dobře. Odsud lze najít inspiraci pro solidaritu, pozvání ke svobodě i respekt ke svobodě druhého.

V neposlední řadě bych zmínil i výzvu k úctě k životu a apel na důstojnost člověka. To poslední máme dokonce vepsáno do úvodu Ústavy České republiky.

Jinými slovy - mluvit o křesťanských hodnotách vlastně může být faul a není to mnohdy ani třeba. Konkrétně docela stačí, když například z úcty k důstojnosti vůči člověku učiníme jedno z pravidel naší společnosti. Postačí, budeme-li respektovat Ústavu.

Kritické zkoumání náboženských textů

Do této bohaté tradice je třeba připočíst i něco dalšího. A sice ochotu vystavit posvátné náboženské texty kritickému zkoumání. Tuto tradici vidíme u židů - v jejich školách se vždy používal rozum, aby interpretovali a kriticky zkoumali staré texty. Podobný přístup najdeme i u křesťanů: každý nový překlad bible a každý nový objev archeologie jsou inspirací pro novou interpretaci starých textů.

A tak není divu, že využít kritické zkoumání a rozum v přístupu k posvátnému očistilo věrouku křesťanství od nánosu pověr a pa-věr. Toto kritické zkoumání mimochodem právě islámu dnes výrazně chybí. I proto se pro islám stalo jedním z největších nebezpečí vykládání některých textů způsobem subjektivním, doslovným, přičemž na kritické zkoumání nezbývá prostor. Každý, kdo by uvažoval jinak, může být označen za nepřítele a vystavuje se nebezpečí.

Vliv autorů uměleckých děl

Nakonec se ptáte na radu, kde to všechno dále studovat. Doporučuji věnovat se celé historii umění Evropy, navštěvovat výstavy, koncerty nebo divadlo a číst literaturu nebo sledovat filmy. A přitom zkoušet pochopit, v čem autoři těchto uměleckých děl ve své době posouvali poznání o člověku a o Bohu. Zjistíme totiž, že řada z nich se ocitla za hranicemi toho, co se bralo jako přijatelné. Naopak dnes, s odstupem, je vnímáme jako nejlepší reprezentanty toho, čemu říkáme křesťanská Evropa. Co z toho plyne?

Méně mluvit o hodnotách, více podle nich žít 

Křesťanství zpřítomňuje příběh o vtělení Syna Božího do lidského času. To vtělení nepřišlo jednou pro vždycky, ale je událostí, která se může zpřítomnit i dnes. Křesťané v Evropě mají proto důležitý úkol. Vyhlížet znamení času, zkoušet je interpretovat, a stávat se spolupracovníky tohoto zpřítomňování láskyplné pozornosti Boha k lidem. A v tomto smyslu jde o nekončící proces, na němž můžeme mít podíl. Proto bych doporučoval i v Evropě možná méně mluvit o hodnotách a více usiloval žít podle toho, co křesťanství učí. O tom, že se dostaneme za hranice přijatelného nebo že půjdeme proti proudu, nemusí být pochyb. Ale staneme se živým svědectvím toho, že kořeny v Evropě mohou nést křesťanské plody i dnes.

 

Kategorie otázky: Víra a život (život z víry), Křesťanská etika, hřích

Motto webu: Ten, kdo doufá v Boha a spoléhá se na něj, je jako strom u vody. (srov. Jer 17,5-8)

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2022) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie

(21. 1. 2022) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned povel:…

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(19. 1. 2022) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Festival UNITED se v roce 2022 vrátí jako třídenní akce do Vsetína

Festival UNITED se v roce 2022 vrátí jako třídenní akce do Vsetína
(17. 1. 2022) Pandemie viru covid-19 měla v uplynulých letech vliv na pořádání festivalu UNITED. Ten se v roce 2020 uskutečnil…

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(15. 1. 2022) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

Jaký byl smysl oběti Jana Palacha?

(14. 1. 2022) "Živý člověk zemřel, aby mrtví zůstali žít." Jan Palach se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí v…