Pookřejte v srdci, kdo hledáte Boha! (Žl 69,33) - Citát z Bible na každý den

22. 12. 2008, peb

Trestá Bůh nebo netrestá?

Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Bůh

Dobrý večer,
v poslední době se setkávám s tézí, že Bůh nás netrestá. Vzpomínám na modlitbu, kterou jsme se učili v 40. letech:

Svatý Bože, hříšné trestáš činy,
trestů Tvých se hrozím za své viny.
Všechno dobré dostávám z Tvé ruky,
podstoupil jsi za mne kříže muky,
nebe otevřels mi smrtí svou
a já zlobou splácím lásku Tvou.
Hříchů je mi z hloubi srdce líto,
polepším se, svatě slibuji to.

Rovněž v některém dopise sv.Pavla jsem našel zmínku o trestech za hříchy.

Odkud ten věroučný posun?

Boží tresty nelze vnímat jako nějaký druh pomsty

Je pravda, že v Písmu sv. je mnohokrát zmínka o Božím trestu, a ani současná teologie se tomuto pojmu tedy nijak nevyhýbá. Věrouka katolické církve nás mimo jiné i nadále varuje také před samým „věčným trestem“ v podobě „pekla“ – tedy trvalého a definitivního odloučení člověka od Boha. Pán Ježíš o pekle rovněž nejednou sám hovoří (Mt 5,22.29; 13,42.50; Mk 9,43-48).

Pojem Božího trestu souvisí s nekonečnou Boží spravedlností, naděje na odpuštění zase s jeho nekonečným milosrdenstvím. Člověk často jen stěží porozumí tomu, jak moudře dovede Bůh svoji spravedlnost s milosrdenstvím skloubit. Jak zdůrazňuje současný Katechismus katolické církve, Boží tresty však „nelze vnímat jako nějaký druh pomsty, kterou Bůh hříšníka postihuje zvenčí, nýbrž jako důsledky vyplývající ze samé podstaty hříchu“ (KKC 1472). V tomto smyslu by se tedy pak dalo souhlasit i s tezí, kterou zmiňujete, tedy že „Bůh nás netrestá“.

Dalo by se to vyjádřit i tak, že se vlastně svým způsobem trestáme sami. Bylo by přece divné např. říci, že „neukázněného řidiče potrestal Bůh autonehodou“. Prostě ji sám svou neopatrnou jízdou způsobil. I samotné peklo označuje katechismus za „stav konečného sebevyloučení ze společenství s Bohem a blaženými“ (KKC 1033), nikoliv tedy jako trest uvalený na hříšníka primárně zvenčí.

Dalším důvodem k tomu, že myšlenka Božího trestu bývá snad zdůrazňována méně než dříve, je asi to, že trest má být vždycky až náhradní cestou k nápravě člověka. Na prvním místě by měla být vždycky láska a přijetí. Co platí pro rodiče o výchově dětí, platí nemálo i o Boží výchově ve vztahu k nám, chybujícím lidem.

Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Bůh

Související texty k tématu:

Trest
Trestá Bůh? Pánbíček Tě potrestal!
Trestá Bůh? „Nejsme trestáni za naše činy, ale činy trestají a odměňují nás.“  
Bůh NIKOMU nestraní 
Bůh učiní zadost spravedlnosti 
Trestá Bůh člověka? Bože, ty máš slitování se vším 
Člověk prahne po pomstě a odplatě 
„Za co mě trestáš, Bože?“ 
Trestá nás Bůh? Člověk jen sklízí trpké ovoce stromu
Boží mlýny melou (někdy příliš) pomalu 
Bůh nepřišel, aby s někým zatočil
Jsou dva druhy křesťanů. Ti první rozumí klacku... 
Setkání s Bohem: strašák, anebo vytoužený cíl?
Utajené X  Vyprávění jedné vychovatelky z dětského domova

Zelený čtvrtek

(7. 4. 2020) Význam a obsah Zeleného čtvrtku. Proč je zelený?

Připomínka genocidy ve Rwandě (mezinárodní den 7. dubna)

(6. 4. 2020) Genocida – naše národní noční můra – zcela rozvrátila mou zemi. V temném a zmateném světě, který se kolem mě otevřel,…

Proč se Velikonoce nazývají Velikonoce?

Proč se Velikonoce nazývají Velikonoce?
(6. 4. 2020) Proč neříkáme třeba Vajíčkonoce? Nebo Jaronoce?

Jak oslavit koronavelikonoce 2020?

Jak oslavit koronavelikonoce 2020?
(5. 4. 2020) Přinášíme vám několik tipů a inspirací, jak prožít liturgickou oslavu Velikonoc 2020 "jinak", než jsme…

Velikonoce - informace, význam

Velikonoce - informace, význam
(4. 4. 2020) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční vigilie, příběh Velikonoc, mazanec recept

Velikonoční výzva českých a moravských biskupů

Velikonoční výzva českých a moravských biskupů
(3. 4. 2020) Čeští a moravští biskupové vyzývají věřící, aby na Bílou sobotu po setmění, zapálili za okny domovů svíčku, případně…

Varování před sektou Shincheonji

Jde o nové náboženské hnutí z Jižní Koreje. Církve po celém světě proti němu varují.

Důvodem je sektářská povaha, manipulativní praktiky, snahu o utajování, zásadní odklon od křesťanského učení apod.

Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty s vnějším světem.

Více informací:

 www.scjinfo.cz