Kdo si bude chtít život zachránit, ztratí ho. (Lk 17,33) - Citát z Bible na každý den

11. 11. 2009, Opatrný

Tisícileté panování v Janově Apokalypse.

Navigace: Katalog dotazů > Konec světa, vizionáři

Rád bych si učinil alespoň trochu jasno v textu Apokalypsy 20,1-6, obzvláště k veršům 4-6. Je zajímavé, že i když Jan velice výrazně akcentuje dvojí vzkříšení, exegeté tuto možnost vehementně popírají. Domnívám se , že Církev v průběhu dějin získala dostatečné množství informací k podání fundovaného výkladu byť obtížného textu.

Jan podává obrazy, které nemůžeme brát doslova

Dobrý den,

je těžké vykládat jedno vytržené místo ve Zjevení Janově, poselství se nachází v knize jako celku. Pokusím se ale něco napsat k problematické 20. kapitole.

Předně je třeba si uvědomit, že Jan podává obrazy, které nemůžeme brát doslova. Extrémním příkladem je představa beránka se sedmi rohy a sedmi oky, který si bere svitek z Boží ruky. Nebo brány nového Jeruzaléma z perel. Nejen že se jedná o obrazy, ale tyto obrazy si ani není možné představovat. Jsou to vedle sebe položené symboly a asociace na starozákonní texty.

Podobně je to i s popisem závěrečných událostí. Jan používá obrazy z židovské apokalyptiky, ale upravuje je pro své poselství. Jsou tu vedle sebe položeny představy o mesiášově království v Izraeli i o obnově celého světa (konečném soudu). Časový rozestup ve vidění nemusí nutně znamenat časovou posloupnost ve skutečnosti.

Co se týče vzkříšení, mluví se sice o prvním vzkříšení a o tom, že ostatní mrtví nevstanou do konce tisícileté vlády, nikde se ale nemluví o druhém vzkříšení! Jan sice přebírá starší apokalyptickou tradici, ale v tomto bodě se musí zastavit - pro ty, kteří Krista odmítli, není připraveno vzkříšení, jen definitivní smrt.

Poselství je vlastně takové, že ty, kteří se ke Kristu připojili, čeká panování (věčná radost) - a ti mají při líčení přednost. Pak je přidáno i to, že kdo bojoval proti Kristu a jeho lidem, kdo se choval asociálně, toho čeká trest. Puštění satana z propasti je jen cestou k jeho definitivní likvidaci.

Tato odpověď nemůže být jistě úplná. Obrazy Janova Zjevení není možné zcela opsat naší racionální mluvou. Mohou nás ale zvát ke stále novému promýšlení.

Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží Bible, Konec světa, vizionáři

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?
(14. 11. 2025) Jaké jsou největší nemoci české politiky?

Svatá Anežka Česká se vzepřela nalinkovanému osudu (13.11.)

Svatá Anežka Česká se vzepřela nalinkovanému osudu (13.11.)
(12. 11. 2025) Česká princezna Anežka Přemyslovna se narodila roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. Když…

Autentická vzpomínka na svatořečení Anežky České v r. 1989

Autentická vzpomínka na svatořečení Anežky České v r. 1989
(12. 11. 2025) Všichni skeptici se divili, když z bolševického Československa začínaly začátkem listopadu 1989 do Říma přijíždět…

Další číslo časopisu pro dívky IN!

Další číslo časopisu pro dívky IN!
(10. 11. 2025) Zveme vás k přečtení nového listopadového čísla. Důvodů je spousta, který z nich si vyberete vy?

Sv. Lev Veliký - Papež zásadního významu pro Evropu (440 - 461)

Sv. Lev Veliký - Papež zásadního významu pro Evropu (440 - 461)
(9. 11. 2025) Po vyplenění akvileje se roku 452 vypravil Attila, vůdce Hunů do střední Itálie. Zástupci Říma mu pod vedením…