Bůh byl s ním. (2S 5,10) - Citát z Bible na každý den

11. 11. 2009, Opatrný

Tisícileté panování v Janově Apokalypse.

Navigace: Katalog dotazů > Konec světa, vizionáři

Rád bych si učinil alespoň trochu jasno v textu Apokalypsy 20,1-6, obzvláště k veršům 4-6. Je zajímavé, že i když Jan velice výrazně akcentuje dvojí vzkříšení, exegeté tuto možnost vehementně popírají. Domnívám se , že Církev v průběhu dějin získala dostatečné množství informací k podání fundovaného výkladu byť obtížného textu.

Jan podává obrazy, které nemůžeme brát doslova

Dobrý den,

je těžké vykládat jedno vytržené místo ve Zjevení Janově, poselství se nachází v knize jako celku. Pokusím se ale něco napsat k problematické 20. kapitole.

Předně je třeba si uvědomit, že Jan podává obrazy, které nemůžeme brát doslova. Extrémním příkladem je představa beránka se sedmi rohy a sedmi oky, který si bere svitek z Boží ruky. Nebo brány nového Jeruzaléma z perel. Nejen že se jedná o obrazy, ale tyto obrazy si ani není možné představovat. Jsou to vedle sebe položené symboly a asociace na starozákonní texty.

Podobně je to i s popisem závěrečných událostí. Jan používá obrazy z židovské apokalyptiky, ale upravuje je pro své poselství. Jsou tu vedle sebe položeny představy o mesiášově království v Izraeli i o obnově celého světa (konečném soudu). Časový rozestup ve vidění nemusí nutně znamenat časovou posloupnost ve skutečnosti.

Co se týče vzkříšení, mluví se sice o prvním vzkříšení a o tom, že ostatní mrtví nevstanou do konce tisícileté vlády, nikde se ale nemluví o druhém vzkříšení! Jan sice přebírá starší apokalyptickou tradici, ale v tomto bodě se musí zastavit - pro ty, kteří Krista odmítli, není připraveno vzkříšení, jen definitivní smrt.

Poselství je vlastně takové, že ty, kteří se ke Kristu připojili, čeká panování (věčná radost) - a ti mají při líčení přednost. Pak je přidáno i to, že kdo bojoval proti Kristu a jeho lidem, kdo se choval asociálně, toho čeká trest. Puštění satana z propasti je jen cestou k jeho definitivní likvidaci.

Tato odpověď nemůže být jistě úplná. Obrazy Janova Zjevení není možné zcela opsat naší racionální mluvou. Mohou nás ale zvát ke stále novému promýšlení.

Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží, Konec světa, vizionáři

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2020) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Knižní tip: A přesto říci životu ano: Viktor E. Frankl

Knižní tip: A přesto říci životu ano:	Viktor E. Frankl
(22. 1. 2020) Kniha spojuje dva slavné texty Viktora E. Frankla (1905–1997), psychiatra s českými kořeny a zakladatele…

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie

(21. 1. 2020) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned povel: „Svlíct a tady pod…

Karel Fořt († 21.1.2014)

Karel Fořt († 21.1.2014)
(21. 1. 2020) Karel Fořt – známý jako "Otec Karel" z Radia Svobodná Evropa, skaut, kněz, vlastenec.

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(15. 1. 2020) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem Letnic) a je…

Jaký byl smysl oběti Jana Palacha?

(14. 1. 2020) "Živý člověk zemřel, aby mrtví zůstali žít." Jan Palach se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí v Praze. Učinil…

Shincheonji

je poměrně mladá křesťanská církev pocházející z Jižní Koreje.

Křesťanské církve po celém světě vydaly prohlášení varující proti tomuto náboženskému společenství.

Za důvod udávají sektářskou povahu církve Shincheonji - manipulativní praktiky, snahu o utajování, rozpory s křesťanským učením apod. Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty mimo členy společenství. 

Více informací: 

www. scjinfo.cz