Co mi může udělat člověk? (Žl 56,12) - Citát z Bible na každý den

31. 3. 2011, Opatrný

Nesmrtelná duše, Boží soud

Navigace: Katalog dotazů > Bible, koupě, jak číst > Výklady jednotlivých pasáží

Dobrý den,
v poslední době hledám a studuji mimo jiné i Bibli, rozdíly v překladech a význam původních textů.

Narazil jsem na spoustu pasáží v Starém i Novém zákoně, které hovoří proti naukám církve o nesmrtelnosti duše a o pekle, o rozlišování těla, ducha a lidské živé duše. O duši se Bible zmiňuje pořád, ale zjistil jsem, že původní řečtina či hebrejština duši chápala jako člověka živého. Stejně jako zvíře je duší. Navíc v knize Kazatel se mluví jasně. Stejně v i v žalmu 146,6. A Nový zákon od evangelií po Pavlovy dopisy, až ke Zjevení, je spousta zmínek o smrti těla a o konečném vzkříšení v den soudu.
...
Proč Katolická církev učí o nesmrtelné duši, když nesmrtelný je podle Bible pouze Bůh? A na co by byl Kristův druhý příchod a jeho soud, když budu souzen hned po smrti?

Hlavní nadějí Nového zákona pak není nesmrtelnost duše, ale vzkříšení člověka

Dobrý den,
je potřeba mít na paměti, že hebrejský i řecký výraz pro duši nejsou v Bibli používány jako technické termíny, ale mohou nabývat různých významů. Tak hebrejské slovo nefeš má ve slovníku Koehlera a Baumgartnera devět významů: hrdlo (Iz 63,6), krk (Žl 105,8), dech (Job 41,13), živá bytost (Gn 1,20), člověk (Lev 24,17), osoba (Iz 1,14), život (Gn 9,5), duše (Ex 23,9), mrtvý (Lv 19,28).

"Duše" tedy může znamenat i život, který ohroženému člověku uniká a v Novém zákoně dokonce Ježíš nabádá, abychom ztratili svou "duši" (podle významu se správně překládá "život"). Hlavní nadějí Nového zákona pak není nesmrtelnost duše, ale vzkříšení člověka.

V církevní terminologii se ale slovo duše používá mnohem "techničtěji". Uvažujeme-li o vzkříšení, můžeme se ptát, zda to budu ještě skutečně já, až mne Bůh vzkřísí. Ze stejných atomů složen nebudu, to je dnes zřejmé. Právě tomuto nejvnitřnějšímu já, které zůstává a zajišťuje kontinuitu mé identity, se říká duše. Tato nesmrtelná část člověka je pak důsledkem vztahu. Jinak řečeno, po vzkříšení to budu opět já, protože na mne Bůh nepřestal myslet.

Pokud by Vás toto téma více zajímalo více, doporučil bych knihu Josepha Ratzingera Eschatologie: smrt a věčný život.

Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží, Konec světa, vizionáři

Knižní tip: A přesto říci životu ano: Viktor E. Frankl

Knižní tip: A přesto říci životu ano:	Viktor E. Frankl
(22. 1. 2020) Kniha spojuje dva slavné texty Viktora E. Frankla (1905–1997), psychiatra s českými kořeny a zakladatele…

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie

(21. 1. 2020) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned povel: „Svlíct a tady pod…

Karel Fořt († 21.1.2014)

Karel Fořt († 21.1.2014)
(21. 1. 2020) Karel Fořt – známý jako "Otec Karel" z Radia Svobodná Evropa, skaut, kněz, vlastenec.

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(15. 1. 2020) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem Letnic) a je…

Jaký byl smysl oběti Jana Palacha?

(14. 1. 2020) "Živý člověk zemřel, aby mrtví zůstali žít." Jan Palach se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí v Praze. Učinil…

Josef Kemr

Josef Kemr
(14. 1. 2020) Josef Kemr (20. 6. 1922 – 15. 1. 1995) vynikající herec a aktivní křesťan.