Milosrdenství chci, a ne oběť. (Mt 9,13) - Biblický citát na dnešní den

31. 3. 2011, Opatrný

Nesmrtelná duše, Boží soud

Navigace: Katalog dotazů > Bible, koupě, jak číst > Výklady jednotlivých pasáží

Dobrý den,
v poslední době hledám a studuji mimo jiné i Bibli, rozdíly v překladech a význam původních textů.

Narazil jsem na spoustu pasáží v Starém i Novém zákoně, které hovoří proti naukám církve o nesmrtelnosti duše a o pekle, o rozlišování těla, ducha a lidské živé duše. O duši se Bible zmiňuje pořád, ale zjistil jsem, že původní řečtina či hebrejština duši chápala jako člověka živého. Stejně jako zvíře je duší. Navíc v knize Kazatel se mluví jasně. Stejně v i v žalmu 146,6. A Nový zákon od evangelií po Pavlovy dopisy, až ke Zjevení, je spousta zmínek o smrti těla a o konečném vzkříšení v den soudu.
...
Proč Katolická církev učí o nesmrtelné duši, když nesmrtelný je podle Bible pouze Bůh? A na co by byl Kristův druhý příchod a jeho soud, když budu souzen hned po smrti?

Hlavní nadějí Nového zákona pak není nesmrtelnost duše, ale vzkříšení člověka

Dobrý den,
je potřeba mít na paměti, že hebrejský i řecký výraz pro duši nejsou v Bibli používány jako technické termíny, ale mohou nabývat různých významů. Tak hebrejské slovo nefeš má ve slovníku Koehlera a Baumgartnera devět významů: hrdlo (Iz 63,6), krk (Žl 105,8), dech (Job 41,13), živá bytost (Gn 1,20), člověk (Lev 24,17), osoba (Iz 1,14), život (Gn 9,5), duše (Ex 23,9), mrtvý (Lv 19,28).

"Duše" tedy může znamenat i život, který ohroženému člověku uniká a v Novém zákoně dokonce Ježíš nabádá, abychom ztratili svou "duši" (podle významu se správně překládá "život"). Hlavní nadějí Nového zákona pak není nesmrtelnost duše, ale vzkříšení člověka.

V církevní terminologii se ale slovo duše používá mnohem "techničtěji". Uvažujeme-li o vzkříšení, můžeme se ptát, zda to budu ještě skutečně já, až mne Bůh vzkřísí. Ze stejných atomů složen nebudu, to je dnes zřejmé. Právě tomuto nejvnitřnějšímu já, které zůstává a zajišťuje kontinuitu mé identity, se říká duše. Tato nesmrtelná část člověka je pak důsledkem vztahu. Jinak řečeno, po vzkříšení to budu opět já, protože na mne Bůh nepřestal myslet.

Pokud by Vás toto téma více zajímalo více, doporučil bych knihu Josepha Ratzingera Eschatologie: smrt a věčný život.

Kategorie otázky: Výklady jednotlivých pasáží, Konec světa, vizionáři

Organizátoři festivalu UNITED zvou křesťanské umělce na první ročník konference ARTKO

Organizátoři festivalu UNITED zvou křesťanské umělce na první ročník konference ARTKO
(21. 9. 2018) „...a než ses tu vzal ty, tma. Prázdnota. Temno. Ale byl tu On a řekl: Budiž světlo. A to světlo jsi ty. Vyjdi z...

Zapřísáhlá ateistka a feministka, která našla cestu k Bohu. Knižní tip pro vás.

Zapřísáhlá ateistka a feministka, která našla cestu k Bohu. Knižní tip pro vás.
(18. 9. 2018) Autobiografie Angličanky Sally Readové (*1971).

15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi

(14. 9. 2018) Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné – zachránit děti ulice, které rostou pro mafii. Není divu, že se brzy –...

Guy Gilbert (* 12. září 1935, Francie)

(11. 9. 2018) nekonformní francouzský římskokatolický kněz, který svůj život zasvětil zejména práci s mládeží na okraji...

11.9.2001 byl uskutečněn teroristický útok na USA

(10. 9. 2018) Jak připomínku na smutné výročí 11.9.2001 nabízíme zamyšlení o smrti od NY kaplana hasičů Mychala Judge OFM . Zamyšlení...