Abyste byli schopni dosáhnout plné míry Božích darů. (Ef 3,19) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

24. 6. 2007

Slavnost Narození sv. Jana Křtitele - C

Biblické zprávy o podivuhodných událostech okolo Janova narození a Ježíšovy výroky o Předchůdci dosvědčují, že již prvotní církev prokazovala Janu Křtiteli obzvláštní úctu a vážnost. Podle Ježíšových slov je přece víc než prorok (Lk 7,26), je největší mezi všemi lidmi (Lk 7,28), to on je „ten, o němž je psáno (Mal 3,1): Hle, já posílám posla před tvou tváří, aby ti připravil cestu“ (Lk 7,27). K tomu přistupuje i evangelní zpráva o jeho mučednictví, která mu již od počátku přisoudila stejně velkou úctu jako apoštolům a jáhnu Štěpánovi. Datum Janova svátku 24. června vzniklo na křesťanském Západě a podle Lukášova evangelia (1,36a) bylo určeno na šest měsíců před svátkem Narození Páně. Oba dny (24. červen a 25. prosinec) připadají právě na osmý den před prvním dnem následujícího měsíce. Již ve 3. století nejen v souvislosti s termínem Vánoc, ale i s dějinami spásy, byl velký význam připisován slunovratům. Protože se od letního slunovratu délka dne krátí, zatímco po zimním slunovratu roste, vidí sv. Augustin v obou termínech slavnostní kosmické potvrzení slov Janova evangelia: „On musí růst, já však se menšit.“ (Jan 3,30), (A. Adam, Liturgický rok, Vyšehrad 1998, str. 222).

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Byl člověk poslaný od Boha, jmenoval se Jan. Přišel jako svědek, aby svědčil o světle a připravil Pánu ochotný lid.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, tys vyvolil svatého Jana Křtitele, aby připravil lid ochotný přijmout Krista; dej svému lidu pravou radost a veď všechny, kdo v tebe věří, po cestě pokoje a spásy. Prosíme o to skrze tvého Syna…

1. ČTENÍ

Hospodinův Služebník mluví v první osobě, když předkládá „pověřovací listiny“, které ho opravňují k jeho poslání. Jako Jan Křtitel a jako Ježíš u evangelisty Lukáše má i Služebník atributy proroka. Je povolán slovem, které je mečem a šípem (v. 2), čili útočnými zbraněmi. Jako u povolání Jeremiášova i zde nacházíme těžkosti, námahu, trýznivé poslání, které má plnit. Ale Boží ochrana, zobrazená, „stínem jeho ruky“ a „toulcem“ (v. 2), vylučuje jakoukoli nerozhodnost. Pochybnosti o poslání se zhroutí a Služebník může plnit svůj úkol obětováním celého svého života, už od začátku svého vystoupení. V něm se vítězně zjevuje Pánova sláva (v. 3). Povolání k úplnému obětování se Boží slávě. To byl také život Jana Křtitele.

IZ 49,1-6

Slyšte mě, ostrovy, dejte pozor, národy, které jste v dáli! Hospodin mě povolal od matčina lůna, již v mateřském životě nazval mě jménem. Z mých úst udělal nabroušený meč, ve stínu své ruky mě ukryl. Ukoval mě v zaostřený šíp, ve svém toulci mě schoval. Řekl mi: „Jsi mým služebníkem, Izraelem, proslavím se tebou.“
Já však jsem pravil: „Nadarmo jsem se namáhal, naprázdno, zbytečně jsem strávil svou sílu. Mé právo je však jistě u Hospodina a má mzda u mého Boha.“
Avšak nyní praví Hospodin, který si ze mě utvořil služebníka již v matčině lůně, abych zas k němu přivedl Jakuba, abych mu shromáždil Izraele.
Tak jsem ve cti u Hospodina, (protože) Bůh je mou silou.
Řekl mi (tedy): „Nestačí, že jsi mým služebníkem, abys obnovil Jakubovy kmeny a zbytky Izraele přivedl nazpět. Proto tě dám národům jako světlo, aby se spása má rozšířila až do končin země.“

ŽALM 139

Odpověď: Chválím tě, že jsem vznikl tak podivuhodně.

Hospodine, ty mě zkoumáš a znáš, – ty víš, když sedám i když vstávám. – Poznáváš mé myšlenky již zdálky; – ať jdu nebo ležím, ty to určuješ, – všímáš si všech mých cest.
Tys přece stvořil mé ledví, – utkals mě v lůně mé matky. – Chválím tě, že jsem vznikl tak podivuhodně, – úžasná jsou tvoje díla.
Dokonale znáš mou duši, – má podstata ti nezůstala utajena, – když jsem byl tvořen v skrytu, – spřádán v hlubinách země.

2. ČTENÍ

Čtení je vzato z Pavlovy řeči v Antiochii pisidské. Apoštol zdůrazňuje úlohu Jana Křtitele jako předchůdce. Kázal křest pokání a tím připravoval Ježíšův příchod. Každý má v dějinách plnit své poslání. Ježíš, „slovo o spáse“ (v. 26), k němuž je zaměřeno každé poslání, nevpadne do dějin nenadále. Vyžaduje také přispění mnoha hlasů, které by jako Jan Křtitel ukazovaly světu přítomnou spásu otevřeně a se silou nabroušeného meče a zaostřeného šípu

SK 13,22-26

Pavel řekl: „Bůh dal praotcům za krále Davida, o něm vydal pochvalné svědectví: ‚Nalezl jsem Davida, Jesseova syna. Je to muž podle mého srdce. Ten vyplní všechno, co budu chtít.‘ Z jeho potomstva Bůh podle zaslíbení vyvedl Izraeli jako spasitele Ježíše. Před jeho příchodem hlásal Jan všemu izraelskému lidu křest obrácení. Když Jan svůj úkol končil, říkal: ‚Já nejsem ten, za koho mě pokládáte. Ale po mně přijde ten, kterému nejsem hoden zout opánky z nohou.‘
(Bratři a sestry), kteří pocházíte z Abrahámova rodu, i vy, kdo se bojíte Boha! Nám bylo posláno slovo o té spáse.“

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Ty, dítě, budeš prorokem Nejvyššího, neboť půjdeš před Pánem připravit mu cestu. Aleluja.

EVANGELIUM

Úryvek „evangelia o dětství Jana Křtitele“ Lukáš sestavil podobně jako vyprávění o Kristu na základě souběžného schématu: zvěstování, narození, hymny, růst. Do středu staví narození dítěte, které je zcela Božím darem, neboť se narodilo z neplodné matky. Bůh vstoupí do dějin živým slovem, jež se stává tělem v očekávání plného vtělení Syna. Naprostá novost tohoto daru a tohoto slova je doložena také jménem Jan, které vyjadřuje blahodárnou „milost“, jíž Bůh zahrnuje a přetváří svého vyvoleného, takže se stane „Pomilostněným“, milým u Boha i u lidí. Na Boží zjevení v dítěti Janovi a v otci, který se zase stane „člověkem slova“, reaguje společenství bázní, která je úkonem víry, klaněním a chválami. Závěrečná věta: „Vždyť ruka Páně byla s ním“ a další připojená (v. 80) o podivuhodném růstu dítěte připomínají tytéž vlastností, jež se budou plně opakovat u Krista.

LK 1,57-66.80

Alžbětě se naplnil čas a přišla její hodina: narodil se jí syn. Když její sousedé a příbuzní uslyšeli, že jí Pán prokázal velikou milost, radovali se s ní. Osmého dne přišli obřezat dítě a chtěli mu dát po jeho otci jméno Zachariáš.
Jeho matka na to řekla: „Ne, ale bude se jmenovat Jan!“
Namítli jí: „Tak se nikdo z tvého příbuzenstva nejmenuje.“ Posunky naznačovali jeho otci, jaké by mu chtěl dát jméno.
On si vyžádal tabulku a napsal: „Jeho jméno je Jan.“ Všichni se tomu podivili. Ihned se mu uvolnila ústa i jazyk a on mluvil a chválil Boha. Všech jejich sousedů se zmocnila bázeň a po celém judském pohoří se mluvilo o všech těch událostech. Všichni, kdo to uslišeli, uvažovali o tom v srdci a ptali se: „Co asi z toho dítěte bude? Vždyť ruka Páně byla s ním!“
Chlapec rostl a jeho duch sílil. Žil na poušti až do dne, kdy vystoupil před izraelským národem.

K ZAMYŠLENÍ

K zamyšlení
Lidské a prorocké povolání každého člověka může být dobře vystiženo významem jména Jan, které v hebrejštině znamená současně přetvářející milost Boží a zároveň zář stvoření, povýšeného a proniknutého touto milostí. V každém povolání vstupují na scénu dva hlavní představitelé: Bůh a člověk. Pokud se uzavře přicházející proud milosti, člověk zemře ve své omezenosti a egoismu. Pokud se naopak uzavře lidská vůle vůči Bohu, dar Boží narazí na prázdnotu. Milost a svobodná vůle jsou dvěma póly svatosti.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

25. 6.

Gn 12,1-9

Mt 7,1-5

Komentář: Gn 12,1-9
I mě pozval Hospodin na cestu, která potrvá celý můj život a dovede mě k Němu. Mohu dnes děkovat za to, kam mě až k dnešnímu dni dovedl, za ty, které mi na této cestě daroval, a prosit o sílu a vytrvalost na dalším úseku cesty.

26. 6.

Gn 13,2.5-18

Mt 7,6.12-14

Komentář: Gn 13,2.5-18
Abraham, byť byl starší a měl právo vybrat si jako první, přenechává tuto možnost Lotovi, ten si vybírá – lidsky viděno – lepší zemi a Abrahamovi zbývá horší, on však zůstává svobodný (od vlastnění věcí), zůstává s ním Boží požehnání a on „musí“ dál (v těžších podmínkách) zůstat závislým na Bohu.

27. 6.

Gn 15,1-12.17-18

Mt 7,15-20

Komentář: Gn 15,1-12.17-18
Bůh sám uzavírá s Abrahamem smlouvu, jednostranně se zavazuje splnit všechna svá zaslíbení (potomstva jako na nebi hvězd, …). I nám dal Bůh svého Syna (a s ním i všechno ostatní), bez našich zásluh, bez našeho přičinění…

28. 6.

Gn 16,1-12.15-16

Mt 7,21-29

Komentář: Gn 16,1-12.15-16
Když se dlouho nenaplňují Boží zaslíbení, člověk si hledá vlastní cesty, jak je naplnit – místo trpělivého důvěřování Hospodinu. Tyto cesty však k cíli nevedou a nakonec se stávají člověku překážkou, obtíží na jeho cestě.

29. 6. Slavnost sv. Petra a Pavla

Sk 12,1-11

Mt 16,13-19

Komentář: Mt 16,13-19
„Za koho mě lidé pokládají?“ Na Petrově či Pavlově životě můžeme vidět, za koho oni pokládali Ježíše a jak kvůli tomu žili. Mohou lidé kolem mne vidět, kým je pro mne Ježíš?

30. 6.

Gn 18,1-15

Mt 8,5-17

Komentář: Gn 18,1-15
Tajemný text o setkání s Božími posly (a samotným Hospodinem) ukazuje Abrahamovu otevřenost a pohostinnost vůči příchozím. Jak je tomu u mne?

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis
(8. 7. 2025) Hlavní program konference Charis proběhne od 9. do 13. července na brněnském výstavišti v pavilonu F. Program tvoří…

Odmítnutí kmotrovství - vážně o tom uvažuji

(7. 7. 2025) Dobrý den,  moc děkuji za Vaši odpověď a za Váš čas, který jste věnovali mé otázce ohledně…

Tipy jak ne/odpočívat

(4. 7. 2025) Slovo rekreace pochází z latiny a znamená: re - creatio, neboli znovu - stvoření...

Cyril a Metoděj (5.7.)

(3. 7. 2025) Oba rodní bratři, jejichž svátek slavíme 5. července, pocházeli ze Soluně. Ta byla v té době největším střediskem…

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou
(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…