Ježíš může pomáhat těm, na které přicházejí zkoušky. (Žd 2,18) - Citát z Bible na každý den

12. 12. 2024, spimi

Mesiánská proroctví v bibli

Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Ježíš

Dobrý den

ráda bych se zeptala na biblické texty, ve kterých zaznívá zaslíbení o příchodu Mesiáše.

Konkrétně Izajáš 7:14 a Izajáš 9:5. Potom také Jeremjáš 23:6. Nemám nikoho, kdo by mi pomohl tyto verše vysvětlit. Na internetu jsem koukala na nějaké interpretace jak křesťanů, tak Židů, a to mě zmátlo.

Izajáš 7:14 se v křesťanství často bere jako proroctví o Mesiáši s tím, že jméno Immanuel znamená „Bůh s námi”. Jenže toto proroctví bylo dáno pro krále Achaze a nikde není zmíněno, že jde o proroctví o Mesiášovi a jmen jako je jméno Immanuel, která nám říkají něco o Bohu, je spousta např. jméno Daniel (Bůh je můj soudce) nebo jméno Eliáš (můj Pán je Bůh). Tudíž proč by to tedy mělo v tomto kontextu označovat, že dítě bude Božího původu? Někdo také argumentuje tím, že v některých verzích Bible je řečeno, že *panna* porodí syna, ale hebrejské slovo, které je právě v některých verzích přeloženo jako *panna*, znamená pouze *mladá dívka*.

Co se týče Izajáše 9:5, mám opět podobný zmatek. Často se to používá jako proroctví o Mesiáši, které nám říká, že se dítěti bude říkat Podivuhodný rádce, Mocný Bůh, Otec věčnosti, Kníže pokoje. Ježíš je ale Syn a ne Otec. Stejně tak tituly „Podivuhodný rádce je Mocný Bůh, Otec věčnosti, Kníže pokoje,“ lze brát opět pouze jako jméno.  Zdá se tedy, že jde opět o proroctví, které mělo nějaký svůj dobový kontext a křesťané ho používají jako proroctví o Mesiáši.

Poslední odkaz  Jeremjáš 23:6 je v podstatě podobný příklad, kde se zmiňuje zvláštní jméno: „Hospodin je naše spravedlnost.”

Stejně tak Židé vykládají odlišně od křesťanů Izajáše 53. kap, nikoli jako proroctví o Mesiášovi.

Byla bych moc ráda za odpověď, nejsem teolog a výše zmíněné interpretace  textu jsem brala na internetu. Ráda bych si v tom udělala pořádek. Děkuji.

-redakčně upraveno-

Na texty se dívám jako ten, kdo v Kristu poznal Mesiáše

Zdravím Vás, J.

Zkusím pár snad srozumitelných slov napsat, ale je to spíš na dizertačku:)
Klíčové totiž v tom celém je naleznout důvod sepsání a smysl jednotlivých textů (proč to bylo sepsáno, co chtěl autor říci), a to v kontextu doby a okolností vzniku. A je docela dobré mít v tom jistou hierarchii.

A) První klíčový moment je vůbec vznik Bible a vyvoleného Izraelského národa. Je-li pravda, že jsme jako lidstvo poškozeni hříchem, a jediný, kdo nám z toho může pomoci, je Bůh, pak všechny biblické texty jsou velkým zjevením Božích úmyslů a jednání uprostřed lidských dějin. Vyvolený národ pak národem skrze který má přijít zachránce (Mesiáš). Důvod sepsání je, aby se nám Bůh ukázal – chcete-li zjevil, aby v něj člověk uvěřil. Proto se Bible v některých kruzích nazývá: Zjevení Boha, či Boží dopis člověku, nebo Tradice s velkým „T“ – tedy to, co je předáváno, aby člověk uvěřil.

B) Každý jednotlivý text pak nabývá svého významu v kontextu doby, ve které vznikl (navíc popsaný očima tehdejšího člověka), ale zároveň může mít význam prorocký, to znamená mířit k onomu Zachránci-Mesiáši, který vyléčí lidstvo ze  základního porušení. A samozřejmě jsou tu i texty, které jsou prorocké, a přeci nemusí jít o Mesiáše. (Izraelští proroci nejsou věštci, ale proroci, tzn. že jejich zvěst je primárně zaměřena na jejich současnost, pak na vysvětlení minulosti a teprve pak k budoucnosti.)

C) Další „paradox“ je, že mezi prvními, kdo uvěřili, že Ježíš je onen očekávaný Mesiáš, byli nejen pohané, ale i Židé. Tzn. že část judaismu se přiklonila k interpretacím Starého zákona, kterým dnes říkáme "křesťanské interpretace".

D) Dnes se rozrůstá v judaismu velké hnutí tzv. mesiánských židů. Což jsou Židé současnosti, kteří se formálně nestávají křesťané, ale v Krista uvěřili, přijali ho za Mesiáše a čekají na jeho druhý příchod na konci času.

A teď několik poznámek k biblickým proroctvím:
- Achaz byl v nebezpečí, a tak mu Hospodin nabídne, aby si vybral znamení. On toho nevyužije, znamení mu tedy dá sám Bůh. Znamení, které se naplní až za x stovek let. A proto je vnímáno jako mesiášské. Navíc v jistém slova smyslu každý, kdo zachraňoval, byl vnímán jako lokální mesiáš. Ten, kterého se to celé týká, Immanuel – je globální.

- Izraelská jména jsou často tzv. zvěstná, tzn., že jméno vyjadřuje nějaké poselství či úkol jeho nositele. Ježíš, Jehošua, Jozue = Bůh spasí nebo Bůh je spása. Mojžíš = z vody vytažený, Michael = Kdo je jako Bůh atd.

- To, že je pro někoho používáno mnoho různých jmen, a případně předpověděno, že se tak bude jmenovat, je v semitském prostředí vlastně úplně normální. To množství jmen je v tu chvíli v podstatě identifikace s nějakou vlastností i poselstvím.

-  Otec je slovo užívané v různých významech: např. otec atomové pumy, otec můj, nebo otec Váš. Takže, když použiji „Otec Věčnosti“, chci říci, že dotyčný je zdroj naší věčnosti, protože sám je zajedno s Bohem Otcem a my máme skrze jeho vykoupení přístup do jeho věčného království.

- Je zcela logické, že judaisté, protože v Ježíšovi nepoznali Mesiáše, interpretují texty nemesiánsky. Stejně tak příslušníci různých sekt jako Shincheonji a jiní vysvětlují biblické texty úplně mimo kontext křesťanství i samotnou Bibli.

-  Izaijáš 53, ať už v hebrejštině, tak v syrštině, je, pokud se podíváme na novozákonní příběh Ježíše, jednoznačně mesiánský. Pokud se budu dívat na text jako judaista, budu se tomu ale logicky bránit.
 

Doporučuji přečíst si pár zajímavých svědectví/ příběhů, jako: "Od Jarmulky ke kříži", nebo židovské výklady "Postavy a příběhy Bible" (od Elie Wiesel), "Zrada" (Stan Telchin), " Dvanáct Židů nalézá Mesiáše" (Ben Hoekendijk).

Já sám čtu mnoho variant biblických výkladů, křesťanských, ať už katolických nebo protestanských nebo evangelikálních a stejně tak židovských tradičních, nebo mesiánských, podle toho, k čemu přijdu. Ale už se na texty dívám jako ten, kdo v Kristu poznal Mesiáše.

II. Vatikánský koncil má moc hezkou metodiku k četbě Písma: Nový zákon je třeba číst s vědomím a souvislostmi starozákonními a Starý zákon je třeba číst očima Nového zákona.

Přeji požehnaný čas a doporučuji navštěvovat kvalitní biblické hodiny v nějaké renomované křesťanské církvi. (Rozhodně nedoporučuji to, co podniká sekta Shincheonji nebo Jehovisti – protože  to je hrubá manipulace jak s biblickými texty, tak s člověkem, způsobující člověku dlouhodobé psychické a další problémy.)
V univerzitních městech by neměl být problém něco takového nalézt, třeba přes akademickou farnost, ale samozřejmě stojí za to pátrat i jinde.

 

-redakčně upraveno-

Kategorie otázky: Ježíš, Bible, jak číst, koupě,

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(15. 1. 2025) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

Jaký byl smysl oběti Jana Palacha?

(14. 1. 2025) "Živý člověk zemřel, aby mrtví zůstali žít." Jan Palach se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí v…

Josef Kemr

Josef Kemr
(14. 1. 2025) Josef Kemr (20. 6. 1922 – 15. 1. 1995) vynikající herec a aktivní křesťan.

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2025) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v…

23. ledna 2025 Studijní den: Jak svědčit (o) Bohu v duchovní péči?

(10. 1. 2025) Společné diskuse a sdílení zkušeností z rozličných oblastí pastorační praxe v ekumenické šíři.