Blahoslavený, kdo nežije, jak mu radí bezbožní. (Ž 1,1) - Citát z Bible na každý den

16. 8. 2010, peb

Marihuana jako prostředek k meditaci

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Modlitba

Dobrý den,

velice by mě zajímalo Váš názor ohledně vztahu mezi vírou a konopím. Konkrétně: Je z pohledu křesťanské víry přijatelná OBČASNÁ konzumace této drogy? Jaké stanovisko zaujímá církev vůči marihuaně? Z jakého tvrzení v Bibli vychází??

Pokud je postoj církve záporný, prosil bych o porovnání rozdílu mezi konzumací alkoholu a konopím. Uvědomuji, že je to všechno o přiměřeném množství a přístupu jedince k těmto drogám.
Chci zeptat na konzumaci z důvodu navodění uvolněného a poklidného stavu. Myslíte si, že je možné akceptovat občasné kouření marihuany z důvodu meditace a rozjímání? Pod jejím vlivem člověk vidí věci zase z jiného úhlu, což je obohacující a dochází také k bližšímu propojení s Bohem.

"Hlubší vhled do reality" je naopak často únikem

Dobrý den,

co se týče porovnání vztahu mezi užíváním alkoholu a marihuany, asi lze souhlasit s tím, že rozdíl nemusí být až tak zásadní a že rozhoduje do značné míry především požité množství té či oné látky. Na alkohol jsme však v našich krajích přece jenom více zvyklí a je i společensky více akceptován.

Dlouhodobé kouření marihuany se ale navíc může projevovat postupnou ztrátou vůle a motivace a je popsáno i zvýšené riziko rozvoje psychotických onemocnění (deprese nebo schizofrenie) v souvislosti s jejím kouřením.

 

Užívání látek či technik, které by navozovaly změněné stavy vědomí z důvodu hlubší meditace, pro křesťanskou tradici přijatelné nejsou. To, co v těchto stavech mysli člověk vnímá jako hlubší vhled do reality, je často naopak únikem z ní. Křesťanství klade značný důraz naopak na bdělost mysli a zakotvení v realitě.

V Bibli se samozřejmě o marihuaně nic nepíše a ani církev k ní nevydala žádné oficiální stanovisko. Můžeme ale připomenout několik obecných křesťanských zásad, která se dají vztáhnout i na kouření marihuany:

Své zdraví jsme si sami nedali a máme za něj před Bohem zodpovědnost. Je tedy třeba mít na zřeteli nezanedbatelná rizika s kouřením spojená. Křesťanská tradice navíc nepřipouští, že by někdo mohl svým jednáním "škodit sobě". Každý čin má důsledek i pro společnost. Ta je ohrožena tím, kdo je pod vlivem omamných látek, platí případně způsobené škody a potřebnou léčbu. Člověk s poškozeným zdravím také přináší lidem okolo sebe méně, než by mohl, atd.

Paralelu můžeme vidět v Ježíšově varování před opilstvím, které bylo v Ježíšově době nejběžnějším zneužíváním omamných látek, viz Lukášovo evangelium 21,34, a dále v listech apoštolů Pavla a Petra (Římanům 13,13; Galaťanům 5,21; 1 Petr 4,3).

Kategorie otázky: Modlitba, Křesťanská etika, hřích

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody. (Jr 17,5)


Konference Jak slyšet Boží hlas s Petem Greigem 
22. – 23. 3. 2024 v Praze. 

Březnové vydání časopisu IN! pro dívky

Březnové  vydání časopisu IN! pro dívky
(29. 2. 2024) Březnové číslo časopisu IN!dívčí svět už se k vám pomalu blíží. Vybíráme několik ukázek z jeho obsahu.

Z éry komunismu je nutné se poučit

(24. 2. 2024) Výročí komunistického puče 25.2.1948. Další texty k tématu: Komunismus a socialismus, 1948...

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2024) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Matka zabila své dvě děti. Proč Bůh nezasáhl?

(21. 2. 2024) Právě jsem slyšela ve zprávách, že matka zabila své dvě děti. Chápu svobodnou vůli lidí,  ale proč neochránil…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

(21. 2. 2024) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…