Ježíš řekl: „Žeň je sice hojná, ale dělníků málo.“ (Mt, 9,37) - Citát z Bible na každý den

16. 8. 2010, peb

Marihuana jako prostředek k meditaci

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Modlitba

Dobrý den,

velice by mě zajímalo Váš názor ohledně vztahu mezi vírou a konopím. Konkrétně: Je z pohledu křesťanské víry přijatelná OBČASNÁ konzumace této drogy? Jaké stanovisko zaujímá církev vůči marihuaně? Z jakého tvrzení v Bibli vychází??

Pokud je postoj církve záporný, prosil bych o porovnání rozdílu mezi konzumací alkoholu a konopím. Uvědomuji, že je to všechno o přiměřeném množství a přístupu jedince k těmto drogám.
Chci zeptat na konzumaci z důvodu navodění uvolněného a poklidného stavu. Myslíte si, že je možné akceptovat občasné kouření marihuany z důvodu meditace a rozjímání? Pod jejím vlivem člověk vidí věci zase z jiného úhlu, což je obohacující a dochází také k bližšímu propojení s Bohem.

"Hlubší vhled do reality" je naopak často únikem

Dobrý den,

co se týče porovnání vztahu mezi užíváním alkoholu a marihuany, asi lze souhlasit s tím, že rozdíl nemusí být až tak zásadní a že rozhoduje do značné míry především požité množství té či oné látky. Na alkohol jsme však v našich krajích přece jenom více zvyklí a je i společensky více akceptován.

Dlouhodobé kouření marihuany se ale navíc může projevovat postupnou ztrátou vůle a motivace a je popsáno i zvýšené riziko rozvoje psychotických onemocnění (deprese nebo schizofrenie) v souvislosti s jejím kouřením.

 

Užívání látek či technik, které by navozovaly změněné stavy vědomí z důvodu hlubší meditace, pro křesťanskou tradici přijatelné nejsou. To, co v těchto stavech mysli člověk vnímá jako hlubší vhled do reality, je často naopak únikem z ní. Křesťanství klade značný důraz naopak na bdělost mysli a zakotvení v realitě.

V Bibli se samozřejmě o marihuaně nic nepíše a ani církev k ní nevydala žádné oficiální stanovisko. Můžeme ale připomenout několik obecných křesťanských zásad, která se dají vztáhnout i na kouření marihuany:

Své zdraví jsme si sami nedali a máme za něj před Bohem zodpovědnost. Je tedy třeba mít na zřeteli nezanedbatelná rizika s kouřením spojená. Křesťanská tradice navíc nepřipouští, že by někdo mohl svým jednáním "škodit sobě". Každý čin má důsledek i pro společnost. Ta je ohrožena tím, kdo je pod vlivem omamných látek, platí případně způsobené škody a potřebnou léčbu. Člověk s poškozeným zdravím také přináší lidem okolo sebe méně, než by mohl, atd.

Paralelu můžeme vidět v Ježíšově varování před opilstvím, které bylo v Ježíšově době nejběžnějším zneužíváním omamných látek, viz Lukášovo evangelium 21,34, a dále v listech apoštolů Pavla a Petra (Římanům 13,13; Galaťanům 5,21; 1 Petr 4,3).

Kategorie otázky: Modlitba, Křesťanská etika, hřích

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis
(8. 7. 2025) Hlavní program konference Charis proběhne od 9. do 13. července na brněnském výstavišti v pavilonu F. Program tvoří…

Odmítnutí kmotrovství - vážně o tom uvažuji

(7. 7. 2025) Dobrý den,  moc děkuji za Vaši odpověď a za Váš čas, který jste věnovali mé otázce ohledně…

Tipy jak ne/odpočívat

(4. 7. 2025) Slovo rekreace pochází z latiny a znamená: re - creatio, neboli znovu - stvoření...

Cyril a Metoděj (5.7.)

(3. 7. 2025) Oba rodní bratři, jejichž svátek slavíme 5. července, pocházeli ze Soluně. Ta byla v té době největším střediskem…

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou
(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…