2. 9. 2025, zdl
Hledám odpověď na několik dotazů o víře
Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Hledání Boha, víry
Dobrý den. Předem upřímně doufám, že vás mé dotazy neurazí – jsem mladý člověk z ateistické rodiny bez jakékoliv náboženského vzdělání a veškeré informace, které mám, jsem se dozvěděla z vlastního zájmu. Nepovažuji se zcela za věřícího, ale pod vlivem několika nedávných událostí mého života cítím, že by se mohla popsat jako „hledač“ – k náboženství jsem měla vždy vřelý vztah a vždy mě to přitahovalo a zajímalo, ale spíše z neutrálního všeobecného pohledu. Poslední dobou se však snažím najít ve svém životě cesty, které by nevedly jen k prázdnému konzumnímu životu a začala jsem uvažovat i nad cestou duchovní ve smyslu aktivního náboženství.
Mám ale spoustu otázek, na které nenacházím odpověď, a proto bych se chtěla obrátit na vás s prosbou o váš názor.
Chápu, že otázek, které vám předkládám, je nejspíš více než dost, a předem děkuji, pokud se rozhodnete jimi vůbec zaobírat.
Pro zodpovězení Vašich otázek by se hodil spíš osobní rozhovor
Hezký den,...
Děkuji za Váš zájem. Otázek máte hodně a jistě se další budou dál objevovat. Pro zodpovězení Vašich otázek by se hodil možná spíš osobní rozhovor a více času, ale naše Linka je korespondenční, tak Vám dám alespoň stručné odpovědi k jednotlivým otázkám písemně. Berte je prosím jako výzvu k dalšímu prohlubování svých vědomostí a k dalšímu studiu.
Přeji Vám dostatek vytrvalosti.
1. Je v pořádku číst náboženské texty jiných náboženství, jako Bhagavadgítu, Korán a jiné? Myslím si, že většina náboženství má podobný základ – lásku k druhým, ochranu slabých – a proto se mi zdá, že by byla škoda ochudit se i o jiné názory. K tomu se pojí i otázka třeba „pohanských“ mýtů a eposů, jako Völuspá, Kalevala či Oddysea a jiných.
Ano, četbu různých posvátných textů lze doporučit, je vhodné mít přehled o dalších náboženstvích, myšlenkových proudech atd. S tím podobným základem už to bude složitější, protože kromě podobností najdete mezi jednotlivými naukami i velké rozdíly. Ale to Vám právě jejich studium může odhalit.
2. Je také přípustné číst díla antických filozofů či filozofů jako byl třeba Nietzche?
Ano, studium filozofie, ať už antické, nebo pozdější je i součástí studia teologie. Je ale dobré v tom postupovat systematicky a nezačínat hned Nietzschem.
3. Je nutné vlastnit křížek? A nosit ho u sebe každý den? V poslední době jsem si zvykla ho nosit pod tričkem na srdci a v noci si ho natřikrát obtočit kolem pravého zápěstí, ale říkám si, jestli je nutné ho nosit každý den, nebo se s ním modlit. K tomu se váže i otázka růžence.
Nutné to není. Jistě člověk může být dobrým křesťanem a nenosit neustále křížek na krku. Stejně tak růženec ke katolickému křesťanství neodmyslitelně patří, ale je třeba říct, že není jeho základem. Katolická tradice zahrnuje mnoho věcí, ale ne všechny jsou nutně určeny pro všechny a stále – k něčemu člověk dospěje až časem.
4. Jak pohlížíte na LGBTQA+ komunitu? Je sexuální přitažlivost k jinému pohlaví vyloženě trestuhodná nebo jde o to přijmout sám sebe a milovat se takový jaký jsem?
Pokud se budete ptát na oficiální nauku, tak ta vyzývá příslušníky této komunity ke zdrženlivosti. Pohledy mnohých lidí v církvi se ale velmi liší – najdete velmi přísné až odmítavé postoje, na druhé straně ale třeba nedávno zesnulý papež František se vyjádřil takto: „Jestliže je někdo gay, hledá Pána a má dobrou vůli, kdo jsem pak já, abych ho soudil?“
5. Je k víře nutné vybrat si církev? Pravidla církve mi vždy přišla svazující, raději bych si našla cestu sama. Je nutné přijmout křest?
To je názor rozšířený, ale ve svých důsledcích obtížně obhajitelný. Jak by taková cesta vypadala? Může být opravdu člověk věřícím zcela sám? Myslím, že už proto, že chcete studovat náboženské texty, tak je zřejmé, že k tomu někoho potřebujete – přinejmenším autory těch textů, případně ty filozofy, učitele atd. Nikdy v tom nejste úplně sama.
A že jsou pravidla církve svazující? Jistě, jako každá pravidla. Podle toho, co se dočtete v evangeliích, tak i Ježíšovi bylo úzkostlivé lpění na náboženských pravidlech protivné, ale přesto dbal na zachovávání jejich smyslu.
6. Je etické modlit se za někoho, pokud to ten dotyčný vyloženě nechce?
To je těžká otázka. Na jednu stranu by člověk řekl, že když chcete pro druhého něco dobrého (modlit se za něj), nemuselo by Vám záležet na tom, že si to nepřeje. Ale přesto je myslím správnější respektovat jeho vůli a nevnucovat mu něco, o co nestojí.
7. Je protichůdné věnovat se např. meditaci či józe a dechovým cvičením? Na vašich stránkách jsem objevila příběh dívky, která cvičila jógu ve třídě v rámci vyučování a zde jsem se setkala s názorem, že dechová cvičení jsou nebezpečná, a teď mi to vrtá hlavou. A jak je to s řízenou meditací?
Záleží na tom, co to je za meditaci. Meditativní modlitba je součástí křesťanské tradice. To ale neznamená, že všechno, co se nazývá meditací je vhodné a měla byste to provozovat. Existují svědectví lidí, kteří říkají, že jim různé meditace a techniky zrovna mnoho klidu nepřinesly (jak jste si už zřejmě přečetla). Doporučuji tedy obezřetnost a dobře zkoumat, kdo takové meditace vede.
8. Kdysi jsem pro zklidnění používala Litanii proti strachu z románu Duna od Franka Herberta. Je v pořádku v tom pokračovat?
Zakazovat Vám to nebudu. Doporučil bych Vám se podívat na nějaké modlitby, a zejména na Žalmy, které najdete v bibli, ve Starém zákoně.
9. Je možné, že by všechna náboženství věřila ve stejného Boha, jen mu prostě říkala jinak? Někde jsem se setkala s názorem, že Hospodin, židovský JHVH (adonaj) a Alláh jsou vlastně jeden a ten samý, dalo by se toto aplikovat i například na hinduismus a trojici Brahma, Višnu, Šiva, nebo i na panteony pohanských bohů jako Zeus či Thór nebo Radegast? Zda by jednotlivé představy o bozích nemohli být jen různá vtělení onoho jednoho Boha, který je schopen na sebe brát různé podoby?
Tohle je trochu složitější. Jak už jsem psal výše – kromě podobností najdete při dalším studiu také velké rozdíly. Spojit všechno dohromady v jednu „teorii všeho“ je lákavé, ale postupně objevíte, že to tak úplně dobře nesedí.
10. Jak se vlastně spravedlivý a dobrý člověk dostane do nebe? Vstoupí do něj ihned po smrti, nebo se čeká na den Posledního soudu, kdy do něj vstoupí všichni najednou? A pokud je tomu tak, co se děje s lidskou duší v tomto meziobdobí?
To bych taky rád věděl. :-) Ve zkratce si to můžeme představovat jako 1) osobní setkání s Bohem v okamžiku smrti člověka, 2) poslední soud, který už je jakýmsi veřejným vyhlášením toho, co už se událo při tom osobním setkání. V mezidobí by tedy duše člověka měla být už s Bohem a ostatními v nebi, anebo v očistci. Ale to by bylo na dlouhé povídání. Až si to budete chtít nastudovat, hledejte klíčové slovo „eschatologie“.
11. Jak se dívat na náboženské sekty? Abych byla upřímná, sekty jsou již po dlouhou dobu můj trochu zvláštní koníček, tak by mě zajímalo, zda budou tito lidé také spaseni. Mám na mysli třeba mormony, kteří praktikují polygamii, proti které se, pokud si správně pamatuji, Bible dost ostře vyhrazuje.
Sekty jsou zajímavé téma, taky mě to dřív dost zajímalo. Myslím, že nám dobře ukazují, kam až to může zajít, když to v nějakém ohledu přeženeme. Líbí se mi citát, který říká, že hereze (bludná nauka) je pravda, která se zbláznila.
Když kolem takové zblázněné pravdy vytvoříte spolek lidí, může vzniknout sekta. Na druhou stranu je třeba mít na paměti, že i křesťanství začínalo de facto jako židovská sekta, takže ono s tím označováním některých společenství za sektu je problematické.
12. Dostane se do nebe spíše spravedlivý ateista nebo zlý křesťan, který celý život chodil do kostela a byl pokřtěn?
Myslím, že se tam dostat můžou oba, jen každý jinou cestou, kterou zná jenom Bůh. Když Ježíš popisuje poslední soud, tak tam nemluví o zachovávání přikázání nebo dodržování náboženských pravidel, ale o dobrotě vůči druhým (dát najíst hladovým, navštěvovat nemocné atd.).
13. Je přípustné, aby věřící člověk poslouchal metal či hardrock? Nemám na mysli jen kapely typu Queen či Skillet, ale například Bring Me The Horizon, jejichž zpěváci často na koncertech využívají různé náboženské symboly.
Poslouchat můžete, co chcete. Jen ne všechno je úplně prospěšné. Pokud má kapela potřebu používat při své produkci náboženské symboly, byl bych dost citlivý na to, jakým způsobem se to děje. Pokud by to uráželo nějaké náboženství, tak bych to za vhodné zrovna nepovažoval.
14. Chtěla bych si přečíst Bibli, ale nejsem si jistá, kde začít. Co byste mi doporučili?
Můžete začít i od začátku, ale je to hodně náročné. Doporučil bych začít spíš u evangelií, nejjednodušší je Marek. Můžete ho číst i online: https://www.bibleserver.com/CEP/Marek1.
Kdybyste se sama chtěla seznamovat s obsahem křesťanské víry, dopouručuji např. tzv. Youcat. Jde o souhrn katolické víry, i když se nesnaží bezpodmínečně vyčerpat všechen obsah. Kniha je psána formou otázek a odpovědí, jazykem a formou přiměřeným mladému člověku. V průběžném postranním sloupci naleznete doplňující texty, např. klíčové citáty z Bible k tématu.
Můžete také zvážit účast na https://www.kurzyalfa.cz/ Jde o sérii setkání, kde můžete v bezpečném prostředí diskutovat o smyslu života, o víře a o Bohu s křesťany z místní komunity.
V sekci https://www.kurzyalfa.cz/najdi-si-alfu se můžete podívat, zda ve Vašem okolí nějaký kurz nepoběží.
Pokud byste chtěla nějaké systematičtější doprovázení na cestě křesťanské víry, doporučujeme také projekt https://hledamboha.cz/, kde najdete lidi - osobní online průvodce.
Máte mnoho možností, jak Boha hledat. Z vlastní zkušenosti doporučuji mu úplně obyčejně říkat : "Bože, jestli existuješ, dej se mi, prosím, poznat způsobem pro mě zřetelným." A v tomto postoji vytrvat. Každý den k tomu můžete přidat vše ostatní, co máte na srdci. A zároveň se pozorně dívejte kolem sebe, buďte přítomna v každé situaci, kterou prožíváte.
Přeji hezký den a vše dobré!
Linka víry
-redakčně upraveno-
Kategorie otázky: Hledání Boha, víry