Abyste byli schopni dosáhnout plné míry Božích darů. (Ef 3,19) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

2. 2. 2003

Svátek Uvedení Páně do chrámu

Kdo jsou ti lidé, kteří se obje­vují neděli co neděli vedle mne v kostele? Jen sousedé, více či méně známí, případně lidé úplně neznámí? Možná ti i oni a ještě další. Ale přede­vším jsme všichni, kdo přijdeme na bo­hoslužby, lidmi, které svolal Bůh. Jak na jeho volání odpovídáme, to závisí osobně na každém z nás.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Vzpomínáme, Bože, na tvé milosrdenství ve tvém chrámě. Jako tvé jméno, Bože, tak i tvá chvála sahá až na konec země; tvá pravice oplývá sprave­dlností.

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí, věčný Bože, když se tvůj jednorozený Syn stal člověkem, byl ti představen v chrámě; my si to dnes připomínáme a pokorně prosíme: očisti naše nitro, abychom mohli před­stoupit před tebe. Skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ

Prorok Malachiáš poté, co vytkl kněžím formální bohoslužbu, hlásá blízký ”den Páně”: Bůh sám přijde jako soudce, který očistí svůj lid k pravé bohoslužbě. To nastane tehdy, když do chrámu vejde Pán, ”anděl smlouvy”, tak nazývaný proto, že zprostředkuje smlouvu mezi Bohem a lidem.

Mal 3,1-4

Toto praví Pán Bůh: ”Hle, posílám svého anděla, aby mi připra­vil cestu. Hned potom přijde do svého chrámu Pán, jehož hledáte, a anděl smlouvy, po němž toužíte.

Hle, přijde - praví Hospodin zástupů. Kdo však snese den jeho pří­chodu, kdo obstojí, až se objeví? Vždyť je jako oheň, kterým se taví, jako louh, kterým se bílí. Usadí se, aby tavil a tříbil stříbro, očistí syny Leviho a vytříbí je jako zlato a stříbro a potom zase budou obětovat Hos­podinu ve spravedlnosti. Zase bude Hospodinu příjemná oběť Judy a Jeruzaléma jako za dávných dnů, jako za minulých let.”

ŽALM 24

Odpověď: Hospodin zástupů, on je král slávy!

Zdvihněte, brány, své klenby, - zvyšte se, prastaré vchody, - ať vejde král slávy!

Kdo je ten král slávy? - Silný a mocný Hospodin, - Hospodin udatný v boji.

Zdvihněte, brány, své klenby, - zvyšte se, prastaré vchody, - ať vejde král slávy!

Kdo je ten král slávy? - Hospodin zá­stupů, - on je král slávy!

2. ČTENÍ

Tento úryvek vysvětluje, jakým způsobem je Kristus prostředníkem (knězem): skrze solidaritu ke každému člověku, skrze ”skutečně lidský život”. Díky ”své lidskosti” Kristus ”chápe” každého z nás. A nejen to - dává účin­nou posilu těm, kdo se nacházejí v těžkostech.

Žid 2,14-18

Protože sourozenci mají krev a tělo společné, i Ježíš přijal krev a tělo, aby svou smrtí zbavil moci toho, který má vládu nad smrtí, totiž ďábla, a vy­svobodil všechny ty, kteří byli po celý život drženi v otroctví strachem před smrtí. Je přece jasné, že se neujal an­dělů, ale Abrahámových potomků.

Proto se ve všem musel připo­dobnit svým bratřím, aby se stal v jejich záležitostech u Boha velekně­zem milo­srdným a věrným, a tak usmiřoval hří­chy lidu. A protože sám prožíval utr­pení a zkoušky, dovede pomáhat těm, na které zkoušky při­cházejí.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Pán je světlo národů. Pán je sláva svého lidu. Aleluja.

EVANGELIUM

I v tomto příběhu se ukazuje chudoba Svaté rodiny: v den Mariina kultického očišťování (tj. 40 dní po narození dítěte - Lv 12,1-6) je podána oběť chudých - pár hrdliček nebo dvě holoubata. Tento starozákonní rituál dostává svůj nový obsah: stařec Simeon a prorokyně Anna mohou vidět Boží spásu - Ježíše.

Lk 2,22-40

Když nadešel den očišťování podle Mojžíšova Zákona, přinesli Ježíše do Jeruzaléma, aby ho předsta­vili Pánu, jak je psáno v Zákoně Páně: ”Všechno prvorozené mužského rodu ať je za­svěceno Pánu.” Přitom chtěli také po­dat oběť, jak je to nařízeno v Zákoně Páně: pár hrdliček nebo dvě holoubata.

Tehdy žil v Jeruzalémě jeden člověk, jmenoval se Simeon: byl to člověk spravedlivý a bohabojný, oče­kával potěšení Izraele a byl v něm Duch svatý. Od Ducha svatého mu bylo zjeveno, že neuzří smrt, dokud neuvidí Pánova Mesiáše.

Z vnuknutí Ducha přišel do chrámu, právě když rodiče přinesli dítě Ježíše, aby s ním vykonali, co bylo obvyklé podle Zákona. Vzal si ho do náručí a takto velebil Boha:
”Nyní můžeš, Hospodine, podle svého slova propustit svého služebníka v pokoji, neboť moje oči uviděly tvou spásu, kterou jsi připra­vil pro všechny národy: světlo na osvícení pohanům a slávu pro tvůj izraelský lid.”

Jeho otec i matka byli plní údivu nad slovy, která o něm slyšeli.
Simeon jim požehnal a jeho matce Marii prohlásil: ”On je ustano­ven k pádu a k povstání mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se bude odporovat - i tvou vlastní duší pro­nikne meč - aby vyšlo najevo smýšlení mnoha srdcí.”

Také tam byla prorokyně Anna, dcera Fanuelova z Aserova kmene. Byla značně pokročilého věku: mladá se vdala a sedm roků žila v man­želství, potom sama jako vdova - bylo jí už čtyřiaosmdesát let. Nevy­cházela z chrámu a sloužil Bohu posty a modlit­bami ve dne v noci. Přišla tam právě v tu chvíli, velebila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kdo očekávali vykoupení Jeruzaléma.

Když vykonali všechno podle Zákona Páně, vrátili se do Galileje do svého města Nazareta.

Dítě rostlo a sílilo, bylo plné moudrosti a milost Boží byla s ním.

K ZAMYŠLENÍ

Mluvit lehkovážně v Hospodi­nově jménu bylo a je nebezpečné, je to závažné pochybení. Ale slyšet hlas Boží, který mluvil skrze proroka, bylo pro vyvolený národ životně důležité. Proto jim Bůh proroky posílal, i když se někdy objevovali také proroci fa­lešní. Naše situace je jednodušší. Všechna Boží slova vůči lidem vr­cholí v životě a slovech jeho Syna - Ježíše. Ať čteme Starý zákon nebo posloucháme jaké­hokoliv současného ”proroka”, je zde jedno zásadní krite­rium: vede nás ta­kové čtení nebo naslouchání k vnímání Ježíšova slova? K větší oddanosti k našemu Mistru a Pánu? Pokud tomu tak je, není třeba se nikoho bát. Pokud takové slovo vede člověka jinak, než slovo Ježí­šovo, je třeba zbystřit po­zornost a odmítnout je. K Bohu, na­šemu Otci, nás skutečně spolehlivě vede jen Ježíš a ten, kdo ho následuje, slyší jeho slovo, tlumočí ho a nepřidává si k tomu svá vlastní přání a své osobní nároky.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Žid 11,32-40

Mk 5,1-20

Komentář: Mk 5,1-20
”Jdi domů ke své rodině a pověz jim…”: nelehký úkol, jak jsme se mohli asi víckrát přesvědčit. A po­kud neoslovují naše slova, mohou pro­mlouvat aspoň naše skutky: ne­bojme se ”vyzařovat evangelium”!

Žid 12,1-4

Mk 5,21-43

Komentář: Mk 5,21-43
Dotýkat se Ježíše: pro někte­ré­ho obyvatele Palestiny tehdejší doby to bylo možné, ale pro nás? Nemu­síme rezignovat: i my se můžeme dotknout Ježíše vírou, hlubokou dů­věrou. A v té­to důvěře mu ukázat ”krvácející rány”.

Žid 12,4-7.11-15

Mk 6,1-6

Komentář: Mk 6,1-6
Víra ”umožňuje Kristu”, aby jednal, nevíra mu to naopak znemož­ňuje. A za touto nevírou se někdy pa­radoxně neskrývá ”neznalost Krista”, ale ”důvěrná” znalost: vždyť ho už ”známe z kostela”, z kázání, z knih… už nás nemůže překvapit…

Žid 12,18-19.21-24

Mk 6,7-13

Komentář: Mk 6,7-13
I vyšli… a uzdravovali ne­mocné. Patrně nejsme povoláni k tomu, abychom začali ”obcházet” nemocné. Přesto jsme určitě povoláni k tomu, abychom vyšli ze sebe a vi­děli nemocné kolem sebe: lidi slabé fyzicky nebo duchovně. A takových se také ujímat: slovem, modlitbou, účinnou láskou.

Žid 13,1-8

Mk 6,14-29

Komentář: Mk 6,14-29
Král Herodes původně ne­chtěl nechat usmrtit Jana Křtitele, ale nako­nec podlehl nátlaku. Je poučné si všim­nout, že slabost k Herodiadě ho při­vedla k takovému kroku, i když pů­vodně ”nechtěl”. Znám svoji Achillovu patu?

Žid 13,15-17.20-21

Mk 6,30-34

Komentář: Mk 6,30-34
I ty prožíváš situace, kdy se cítíš jako ”ovce bez pastýře”: rozkolí­saný, nejistý, tápající. A v takových okamžicích si vzpomeň, že Ježíšovi nejsi lhostejný: on ”má s tebou sou­cit” a chce tě vést po dobrých stez­kách. Je jen na tobě, aby ses mu ote­vřel a na­slouchal.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis
(8. 7. 2025) Hlavní program konference Charis proběhne od 9. do 13. července na brněnském výstavišti v pavilonu F. Program tvoří…

Odmítnutí kmotrovství - vážně o tom uvažuji

(7. 7. 2025) Dobrý den,  moc děkuji za Vaši odpověď a za Váš čas, který jste věnovali mé otázce ohledně…

Tipy jak ne/odpočívat

(4. 7. 2025) Slovo rekreace pochází z latiny a znamená: re - creatio, neboli znovu - stvoření...

Cyril a Metoděj (5.7.)

(3. 7. 2025) Oba rodní bratři, jejichž svátek slavíme 5. července, pocházeli ze Soluně. Ta byla v té době největším střediskem…

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou
(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…