Abyste byli schopni dosáhnout plné míry Božích darů. (Ef 3,19) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

19. 12. 2004

4.neděle adventní - A

Obohacením liturgie dnů mezi 17. a 23. prosincem jsou tzv. „O antifony“ z denní modlitby církve (antifony k Magnificat), které slouží také při mši jako zpěvy před evangeliem. Každá z nich spojuje hold očekávanému Mesiáši s prosbou za jeho spásonosný příchod. Nemohly by jejich texty posloužit jako inspirace pro naši osobní modlitbu v tomto týdnu? Pán je blízko, ale pořád ještě není pozdě…

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Rosu dejte, nebesa, shůry, právo ať se vyleje jako déšť z oblak; ať se otevře země a zplodí spásu!

VSTUPNÍ MODLITBA

Prosíme tě, Bože, vlej nám do duše svou milost, abychom stále hlouběji prožívali tajemství našeho vykoupení a dej, ať nás všechny, kteří jsme z andělova zvěstování poznali, že se tvůj Syn stal člověkem, jeho umučení a kříž přivede k slávě vzkříšení. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého…

1. ČTENÍ

V r. 735 př. Kr. efrajimský král Pekach a aramejský král Resín vytáhli do boje proti Achazovi, králi judskému. Bůh skrze Izaiáše ujišťuje Achaza o nezdaru jejich vpádu (Iz 7,3-9) a pak sděluje Boží znamení: narodí se syn se ohlášeným jménem Emanuel („S námi Bůh“). Během jeho života Bůh totiž potvrdí, že je blízko svému lidu. Proto vpád Resína a Pekacha skončí neúspěchem (Iz 7,16). Církev pochopila hlouběji dosah tohoto Božího zaslíbení a viděla jeho naplnění v Ježíšově narození z Panny.

Iz 7,10-14

Hospodin promluvil k Achazovi (skrze proroka Izaiáše): „Vyžádej si znamení od Hospodina, svého Boha, ať hluboko v podsvětí, či nahoře na výšinách!“
Achaz však řekl: „Nebudu žádat, nebudu pokoušet Hospodina.“
Tu pravil Izaiáš: „Slyšte tedy, Davidův dome! Nestačí vám omrzovat lidi, že omrzujete i mého Boha? Proto vám dá znamení sám Pán: Hle, panna počne a porodí syna a dá mu jméno Emanuel (to je ‚Bůh s námi‘)“.

ŽALM 24

Odpověď: Ať vejde Hospodin, on je král slávy!

Hospodinu náleží země i to, co je na ní, – svět i ti, kdo jej obývají. – Neboť on jej založil nad moři, – upevnil ho nad proudy vod.
Kdo smí vystoupit na Hospodinovu horu, – kdo smí stát na jeho svatém místě? – Ten, kdo má nevinné ruce a čisté srdce, – jehož duše nebaží po marnosti.
Ten přijme požehnání od Hospodina, – odměnu od Boha, svého spasitele. – To je pokolení těch, kdo po něm touží, – kdo hledají tvář Jakubova Boha.

2. ČTENÍ

V těchto verších je shrnuto takřka celé evangelium. Nejprve apoštol představuje sebe: „Kristův služebník“, „povolaný za apoštola“, „určený k hlásání radostné zvěsti“. Pak říká nejpodstatnější o adresátech: „milovaní Bohem“, „povolaní ke svatosti“. Nakonec načrtává v hlavních rysech obsah dopisu: Ježíš Kristus, Syn Boží a syn Davidův, vzkříšený a oslavený. On je Pánem a je mocně přítomný ve společenství křesťanů. A právě toto „credo“ musí přijmout a hlásat každý apoštol, aby všichni lidé dosáhli spásy.

Řím 1,1-7

Pavel, služebník Ježíše Krista, povolaný za apoštola, určený k hlásání radostné zvěsti. Bůh ji už předem slíbil ústy svých proroků ve svatém Písmě o svém Synu. Ten pochází jako člověk z rodu Davidova, duchem svatosti se prokázal jako mocný Boží Syn tím, že vstal z mrtvých: Ježíš Kristus, náš Pán. Od něho jsme dostali milost i apoštolské poslání, abychom na oslavu jeho jména přivedli k ochotnému přijetí víry všecky národy. K nim patříte i vy, protože si vás Ježíš Kristus povolal.
Všem v Římě, které Bůh miluje a které povolal do stavu svatých: milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a od Pána Ježíše Krista.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno Emanuel, to znamená „Bůh s námi“. Aleluja.

EVANGELIUM

Záměrem této perikopy je prokázat, že Ježíš je Mesiáš. Ten měl pocházet z Davidova rodu, proto se uvádí, že Josef (otec z právního hlediska) byl synem Davidovým (v. 20). Dalším znamením Ježíšova mimořádného poslání je jeho nadpřirozené početí z Ducha svatého (zároveň je plně synem Marie!). Tak se naplnilo Izaiášovo prorocké zaslíbení o Emanueli: „Bůh je s námi“, proto „spasí svůj lid od hříchů“ (v. 21). Immanuel: Bůh s námi, se mnou. Se mnou v mých problémech, hledáních, starostech…

Mt 1,18-24

S narozením Ježíše Krista to bylo takto:
Jeho matka Maria byla zasnoubena s Josefem. Ale dříve než spolu začali bydlet, ukázalo se, že počala z Ducha svatého. Protože její muž Josef byl spravedlivý a nechtěl ji vydat pohaně, rozhodl se tajně se s ní rozejít.
Když už to chtěl udělat, zjevil se mu ve snu anděl Páně a řekl: „Josefe, synu Davidův, neboj se k sobě vzít svou manželku Marii. Vždyť dítě, které počala, je z Ducha svatého. Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš; on totiž spasí svůj lid od hříchů.“
To všecko se stalo, aby se naplnilo, co řekl Pán ústy proroka: „Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno Emanuel“, to znamená „Bůh s námi“.
Když se Josef probudil ze spánku, udělal, jak mu anděl Páně přikázal: vzal svou ženu k sobě.

K ZAMYŠLENÍ

Celé Matoušovo evangelium se odehrává mezi dvěma pomyslnými uvozovkami, které zvěstují tutéž skutečnost. Na začátku tohoto evangelia (Mt 1,23) je tvoří slova známého výroku Izaiáše o Emanueli: „Bůh s námi“. V jeho závěru (Mt 28,20) pak zmrtvýchvstalý Kristus zdraví svou církev – nás – příslibem: „Já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku“. Doba církve a život křesťanů jsou oslavou Boha přítomného a blízkého, oslavou společenství Boha a člověka. Radostná zvěst evangelia je nám svěřena; svým životem ji píšeme a hlásáme. Ani na konci našeho života – stejně jako na jeho začátku – nebude chybět ono, už citované, Kristovo ujištění „Já jsem s vámi…“.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Iz 7,10-14

Lk 1,26-38

Komentář: Lk 1,26-38
Naplnění Božích přislíbení je velkým svědectvím o Boží věrnosti. Ale pro člověka je někdy obtížné rozpoznat v životních událostech, že se Boží slib skutečně naplňuje. Když to nevidí, je ochuzen.

Sof 3,14-18a

Lk 1,39-45

Komentář: Sof 3,14-18a
Vidět Hospodina uprostřed jeho lidu znamená pochopit jeho sílu, která se proti lidu neobrací, ale podporuje ho. Tak je tomu i u nového Božího lidu – církve.

1 Sam 1,24-28

Lk 1,46-56

Komentář: 1 Sam 1,24-28
Velké postavy Starého zákona se mnohdy narodily za okolností, které byly pro narození spíš beznadějné, než nadějné. Bůh tak jemně a zřetelně ukazoval svou moc, která se vrcholně projevila v narození, smrti a zmrtvýchvstání Ježíše.

Mal 3,1-4.23-24

Lk 1,57-66

Komentář: Mal 3,1-4.23-24
Naplnění prorokových slov je možné sledovat od Ježíšova narození až podnes. Na jeho poselství se stále tříbí duchové, na postoji k jeho způsobu myšlení a žití se stává viditelným rozdíl mezi dobrem a zlem.

Štědrý den

2 Sam 7,1-5.8b-12.14.16

Lk 1,67-79

Komentář: 2 Sam 7,1-5.8b-12.14.16
Je hezké udělat něco pro Boha. A přece je ještě důležitější pochopit, co Bůh dělá pro člověka – a být vděčný. Boží věrnost je darem nad dary.

Slavnost Narození Páně

Iz 52,7-10

Jan 1,1-18

Komentář: Jan 1,1-18
Rozeznávat Boží slova, řečená prostřednictvím slov i životních činů Ježíšových, od záplavy slov tohoto světa, to je trvalým úkolem Ježíšova učedníka. Co vlastně pro to dělám?

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis
(8. 7. 2025) Hlavní program konference Charis proběhne od 9. do 13. července na brněnském výstavišti v pavilonu F. Program tvoří…

Odmítnutí kmotrovství - vážně o tom uvažuji

(7. 7. 2025) Dobrý den,  moc děkuji za Vaši odpověď a za Váš čas, který jste věnovali mé otázce ohledně…

Tipy jak ne/odpočívat

(4. 7. 2025) Slovo rekreace pochází z latiny a znamená: re - creatio, neboli znovu - stvoření...

Cyril a Metoděj (5.7.)

(3. 7. 2025) Oba rodní bratři, jejichž svátek slavíme 5. července, pocházeli ze Soluně. Ta byla v té době největším střediskem…

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou
(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…