Kdo věří v Ježíše - Syna Božího, má život věčný. (J 3,36) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

17. 8. 2003

20. neděle v mezidobí - B

Boží dary a zaslíbení jsou větší, než si vůbec dovedeme představit. A tak ten, kdo má vnímavé srdce, může jen žasnout a děkovat.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Štíte náš, Bože, pohleď, popatř na tvář svého pomazaného! Věru, lepší je jeden den v tvých nádvořích než jinde tisíc.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, tys připravil všem, kdo tě milují, dary větší, než jsme schopni si představit; vlej nám do srdce vroucí lásku, abychom tě vždycky a nade všechno milovali, a tak dosáhli tvých zaslíbení, která převyšují všechny lidské tužby. Prosíme o to skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ

V deváté kapitole Přísloví se prolínají dvě pozvání: ženy moudré (v. 1-6) a pošetilé (v. 13-18). Ta první je činná a činorodá, ta druhá vyvolává jen rozruch. Obě dvě zvou „nezkušené“ (v. 4.16). Kdo jde k první a jí její chléb (tj. to, co paní moudrost nabízí), získá rozumnost, tzn. zdravý cit a přiměřenost v jednání. Kdo jde k druhé, okouší jen pomíjející sladkost a nakonec zmar, prázdnotu (v. 18).

Př 9,1-6

Moudrost si zbudovala palác, opřela jej o sedm sloupů. Pobila dobytek, smísila víno, připravila také svůj stůl. Poslala své služebnice volat z vyvýšenin města:
Kdo je nezkušený, ať sem přijde, kdo je bez rozvahy, toho chci učit. Pojďte, můj pokrm jezte, víno, mnou nalité pijte! Nechte dětinství, a budete žít, po cestě poznání choďte!

ŽALM 34

Odpověď: Okuste a vizte, jak je Hospodin dobrý.

Ustavičně chci velebit Hospodina, - vždy bude v mých ústech jeho chvála. - V Hospodinu nechť se chlubí moje duše, - ať to slyší pokorní a radují se.

Bojte se, Hospodina, jeho svatí! - Těm, kdo se ho bojí, nic nechybí. - Mocní strádají a hynou hlady, - nic nechybí těm, kdo hledají Hospodina.

Pojďte, synové, a slyšte mě, - naučím vás bát se Hospodina. - Miluje kdo život? - Přeje si dny štěstí?

Zdržuj svůj jazyk od zlého, - své rty od falešných slov. - Chraň se zlého a čiň dobré, - hledej pokoj a usiluj o něj!

2. ČTENÍ

Žít křesťansky znamená žít ve světle Kristově neboli být světlem v Pánu (J 3,20-21; Kol 1,12-13). Takový život má i konkrétní projevy (děkování, chválení zpěvem), které pramení „z naplněnosti Duchem“. Je zajímavé, že tuto naplněnost Duchem autor listu klade do protikladu k opíjení - je to zřejmě narážka na letniční událost (Sk 2). Toto opojení Duchem bylo nazváno „střízlivým opojením“ (sv. Ambrož).

Ef 5,15-20

Dávejte dobrý pozor, bratři, jak se máte chovat, ne jako nemoudří, ale jako moudří; dobře využívejte času, protože žijeme ve zlých dobách. Nechovejte se tedy nerozumně, ale mějte na mysli, co je vůle Páně.
Neopíjejte se vínem, vede to jen k výstřednostem, ale dejte se naplnit Duchem. Když mezi sebou mluvíte, užívejte slov ze žalmů, chvalozpěvů a duchovních písní; ze srdce zpívejte a hrejte Pánu. Děkujte stále Bohu Otci za všechno ve jménu našeho Pána Ježíše Krista.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm, praví Pán. Aleluja.

EVANGELIUM

Když se uzná realismus vtěleného Slova, které přijímá i smrt na kříži, pak se pochopí „tvrdá eucharistická řeč“ (6,52.60). Tento realismus vtělení se objevuje i v daru eucharistie, jak nám to podtrhují použitá slova „tělo“, „krev“. Každý z těchto dvou pojmů označuje člověka celého, ale pokaždé s jiným důrazem: zatímco „tělo“ označuje člověka v jeho slabosti a pomíjivosti, „krev“ (jakožto „sídlo života“) představuje člověka jako živou bytost.

Jan 6,51-58

Ježíš řekl zástupům: „Já jsem ten chléb živý, který sestoupil z nebe. Kdo bude jíst tento chléb, bude žít navěky. Chléb, který já dám, je mé tělo, obětované za život světa.“
Židé se mezi sebou přeli a říkali: „Jak nám tento člověk může dát jíst svoje tělo?“
Ježíš jim řekl: „Amen, amen, pravím vám: když nebudete jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný, a já ho vzkřísím v poslední den.
Vždyť mé tělo je skutečný pokrm a má krev je skutečný nápoj. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm. Jako mne poslal živý Otec a já žiji z Otce, tak i ten, kdo jí mne, bude žít ze mne.
To je ten chléb, který sestoupil z nebe; ne takový, jaký jedli naši otcové, a umřeli. Kdo jí tento chléb, bude žít navěky.“

K ZAMYŠLENÍ

Není dnes potřeba přesvědčovat skoro žádného člověka o tom, aby se snažil žít naplno a aby hledal to, co jeho život posiluje a dělá odolnějším. Můžeme utratit bez problémů všechny peníze za zdravou výživu, zaručeně prospěšné vitamíny a jiné posilující přípravky, zúčastnit se ozdravných pobytů u moře nebo v horách atd. Mnohé z toho může být užitečné. Ale všechno se to dotýká člověka jen jaksi zvnějšku. To, o čem mluví dnešní evangelium, jde jiným směrem. Ježíš se dotýká člověka především v jeho nitru. Tam mění zlé v dobré, tam posiluje „srdce člověka“, jak říká Písmo, tedy jeho nejvlastnější nitro. A odtud vychází naše myšlení, chtění a také naše odolávání překážkám a zlu. Kdo to myslí se svým životem poctivě a dobře, ten nezůstane jen u vnějších pomůcek, které posilují život, ale jde k tomu, který se dotýká nitra člověka. Umět žít z Ježíše - chleba života není jen tak samozřejmé. Je to „vysoká škola křesťanského života“, na kterou se ovšem můžeme snadno dostat - počet přijímaných není omezen. Je ale na ní třeba - jako na jakékoliv škole - vytrvat. A učit se.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Sd 2,11-19

Mt 19,16-22

Komentář: Mt 19,16-22
Je těžké zachovávat přikázání, pokud neznáme Boha… jako dobrého. A bez dobrého Boha je ještě těžší zřeknout se něčeho - není totiž možné zůstat „s prázdnou“.

Sd 6,11-24a

Mt 19,23-30

Komentář: Mt 19,23-30
Mrzí nás někdy, jak jsme závislí na tak „hloupých věcech“? (Na televizi, na penězích…). I o této závislosti platí „u člověka je to nemožné (se osvobodit), ale u Boha je možné všecko“. A proto je na místě prosit za osvobození a za svobodný vztah k věcem.

Sd 9,6-15

Mt 20,1-16a

Komentář: Mt 20,1-16a
Prosby za dělníky na Boží vinici se nemusí vztáhnout jen na kněze. Vždyť každý křesťan má sloužit Bohu (a pracovat na Boží vinici) - každý však jiným způsobem. Vždyť svědectví životem a slovem (na pracovišti, mezi přáteli) je skutečně službou na Boží vinici. Službou nenahraditelnou, protože ji nemohou vykonat „za tebe“ kněží.

Sd 11,29-39a

Mt 22,1-14

Komentář: Mt 22,1-14
Byl jsi někdy pozvaný na svatbu? Připomeň si tu radost, že jsi dostal pozvání, připomeň si očekávání, těšení se… A nyní „přijmi“, že samotný Bůh tě zve…

Rt 1,1.3-6.14b-16.22

Mt 22,34-40

Komentář: Mt 22,34-40
Milovat - „devalvované“ slovo, které potřebuje „obnovení“. Přibližuj si proto jeho význam pomocí jiných slov (a opisů) - a pak se zamysli nad evangelní perikopou.

Rt 2,1-3.8-11; 4,13-17

Mt 23,1-12

Komentář: Mt 23,1-12
Máš jediného a jedinečného duchovního průvodce - samotného Ježíše. A jedinečného otce, vlastně Otce.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Svátek práce 1. 5.

(30. 4. 2025) Jaký je hlubší smysl lidské práce?

Slova papeže Františka k poutníkům z Česka

Slova papeže Františka k poutníkům z Česka
(29. 4. 2025) Bůh jedná, i když my nevidíme okamžité výsledky. Křesťanské poslání nestojí na viditelných výsledcích, ale na věrnosti…

The Chosen Clubs – prostor pro evangelizaci

The Chosen Clubs – prostor pro evangelizaci
(29. 4. 2025) Zaujal vás seriál The Chosen? Hledáte způsob, jak lidem představit Ježíše srozumitelným a inspirativním…

Adoptujte si svého kardinála

(29. 4. 2025) Modlete se za kardinálské kolegium, které se připravuje na výběr nového papeže.

Další číslo časopisu pro dívky IN!

Další číslo časopisu pro dívky IN!
(29. 4. 2025) V květnu – měsíci, ve kterém všechno voní a kvete, je těžké nemít radost. :) Věříme, že vám ji přinese i nové…