Kdo věří v Ježíše - Syna Božího, má život věčný. (J 3,36) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

7. 3. 2004

2. neděle postní - C

Je rozumné, když si člověk nenechá kýmkoliv ”mluvit do života”. Ale právě proto je třeba si položit otázku: ”Kdo má v mém životě skutečně rozhodující slovo”? Je to Ježíš? Je skutečně mým Mistrem a Pánem, kterého chci poslouchat?

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Mé srdce k tobě mluví, má tvář tě hledá: Hospodine, hledám tvou tvář. Neskrývej svou tvář přede mnou.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, ty k nám mluvíš skrze svého milovaného Syna a přikazuješ nám, abychom ho poslouchali; živ nás tedy svým slovem a očišťuj naše nitro, abychom se mohli radovat z patření na tvou slávu. Skrze tvého Syna…

1. ČTENÍ

Bůh prozařuje temnou noc Abrahámovy víry a dává mu znamení naděje: ”Pohlédni na nebe a spočítej hvězdy, můžeš-li je spočítat… tak četné bude tvé potomstvo!” (v. 5). Abrahám odpovídá Bohu svým souhlasem víry, svým ”Amen”. Bůh přijímá Abrahámovu víru a ”připočítá” mu to jako spravedlnost (v. 6). Sloveso ”připočítat” je technickým termínem pro označení ”platnosti” oběti: Bohu milá oběť, která ospravedlňuje člověka je přilnutí víry. Bůh pak vyslovuje slib o předání země mezi Egyptem a Eufratem. Tento slib potvrzuje skrze starobylý rituál uzavření smlouvy. Obě smluvní strany mají projít mezi rozpůlenými ptáky, čímž při porušení úmluvy na sebe svolávají stejný úděl oněch zvířat. V tomto případě však mezi zvířaty projde jenom Bůh – jen On se zavazuje svou milostí.

Gn 15,5-12.17-18

Bůh vyvedl Abráma ven a pravil: ”Pohlédni na nebe a spočítej hvězdy, můžeš-li je spočítat!” – a dodal: ”Tak (četné) bude tvé potomstvo!” (Abrám) Hospodinu uvěřil a ten ho za to uznal za spravedlivého.
(Znovu) mu pravil: ”Já jsem Hospodin, já jsem tě vyvedl z Uru Chaldejců, abych ti dal tuto zemi do vlastnictví.”
(Abrám) řekl: ”Pane, Hospodine, podle čeho poznám, že ji dostanu do vlastnictví?”
(Bůh) mu řekl: ”Vezmi pro mě jalovici, kozu, berana, všechny tříroční, pak ještě hrdličku nebo holoubě.”
(Abrám) mu přinesl všechna tato zvířata, rozpůlil je a položil jednu polovici proti druhé, ale ptáky nerozpůlil. Dravci se slétali na mrtvá těla, ale Abrám je odháněl. Slunce se sklánělo k západu, když Abrám upadl do hlubokého spánku; pojala ho hrůza a velká tíseň.
Zatím slunce zapadlo, nastala tma, a hle – dýmající pec a ohnivá pochodeň přešly mezi oněmi rozpůlenými částmi. V ten den uzavřel Hospodin s Abrámem smlouvu a řekl: ”Tvému potomstvu dávám tuto zemi od Egyptského potoka až k veliké řece, řece Eufratu!”

ŽALM 27

Odpověď: Hospodin je mé světlo a má spása.

Hospodin je mé světlo a má spása, koho bych se bál? Hospodin je záštita mého života, před kým bych se třásl?

Slyš, Hospodine, můj hlas, jak volám, – smiluj se nade mnou, vyslyš mě! – Mé srdce k tobě mluví, – má tvář tě hledá:

Hospodine, hledám tvou tvář. – Neskrývej svou tvář přede mnou, – v hněvu neodmítej svého služebníka! – Tys má pomoc, nezavrhuj mě!

Věřím, že uvidím blaho od Hospodina – v zemi živých! – Důvěřuj v Hospodina, buď silný, – ať se vzmuží tvé srdce, doufej v Hospodina!

2. ČTENÍ

Pavel vychází z klasické biblické nauky o ”dvou cestách” a rozlišuje dvě ”proměnění”. Nejprve je tu ”proměnění” těch, kdo si zvolili jako boha břicho, sobecké potěšení a nevázaný život. Svou spásu a chloubu nehledají v Kristově kříži, ale v sebeospravedlnění a sebevychloubání. Konec takových lidí je záhuba. Na druhé straně je nádherné proměnění těch, kteří v Kristových šlépějích prožívají svůj ”exodus” do nebeského Jeruzaléma, do nebeské vlasti. Tito věřící se ve křtu ”připodobnili” Kristu neboli dostali jeho ”podobu a obraz”. Na konci života budou zcela ”proměněni” v Krista – tehdy bude Kristův obraz v nich plně zářit.

Flp 3,17-4,1

Bratři, jednejte všichni tak, jak jednám já, a dívejte se na ty, kdo žijí podle mého příkladu. Často jsem vás na to upozorňoval, a teď to říkám se slzami v očích, že se jich mnoho chová jako nepřátelé Kristova kříže. Jejich konec je záhuba, jejich bůh je břicho a vychloubají se tím, zač by se měli stydět, mají zájem jenom o věci pozemské.
My však máme svou vlast v nebi, odkud také s touhou očekáváme spasitele Pána Ježíše Krista. On přemění naše ubohé tělo, aby nabylo stejné podoby jako jeho tělo oslavené. Způsobí to jeho moc, kterou si může podřídit všecko.
A tak, moji bratři milovaní a vytoužení, moje radosti a koruno, stůjte v Pánu pevně, milovaní!

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

V zářivém oblaku bylo slyšet Otcův hlas: To je můj milovaný Syn, toho poslouchejte.

EVANGELIUM

Lukášovo podání o proměnění Páně má mnoho společných rysů s verzemi dalších synoptických evangelií. Lukáš má však určité specifické prvky, které pomáhají vidět tuto událost v novém světle. Především se objevuje zmínka o modlitbě, která je stálým motivem Lukášova evangelia. V modlitbě Ježíš ukazuje svou prozářenou tvář, v modlitbě je věřící ”proměňován” v ”syna světla”. Další údaj zmiňovaný pouze u Lukáše je obsah rozhovoru s Mojžíšem a Eliášem: ”mluvili o jeho smrti, kterou měl podstoupit v Jeruzalémě” (v. 31). Původní text však mluví o ”exodu”: vyvrcholením Ježíšovy pozemské pouti je nanebevstoupení, ”exodus” do slávy.

Lk 9,28b-36

Ježíš vzal s sebou Petra, Jana a Jakuba a vystoupil s nimi na horu pomodlit se. Když se modlil, výraz tváře se mu změnil a jeho šat oslnivě zbělel. A hle, rozmlouvali s ním dva muži – byli to Mojžíš a Eliáš. Zjevili se ve slávě a mluvili o jeho smrti, kterou měl podstoupit v Jeruzalémě. Petra a jeho druhy však přemohl spánek. Když se probrali, spatřili jeho slávu a ty dva muže stát u něho:
Jak se potom od něho vzdalovali, řekl Petr Ježíšovi: ”Mistře, je dobře, že jsme tady! Postavíme tři stany: jeden tobě, jeden Mojžíšovi a jeden Eliášovi.” Nevěděl, co mluví. Zatímco to říkal, objevil se oblak a zahalil je. Když se octli v oblaku, padla na ně bázeň.
Z oblaku se ozval hlas: ”To je můj vyvolený Syn, toho poslouchejte!” Když se ten hlas ozval, byl už Ježíš sám. Zachovali o tom mlčení a nikomu v oněch dnech nepověděli nic o tom, co viděli.

K ZAMYŠLENÍ

Není dobré oddávat se v životě víry fantaziím. Není dobré toužit bezmezně po mimořádných zážitcích – tak nás učí velcí mistři duchovního života v celých dějinách církve. Ale může se stát, že jsme nenadále Kristem pozváni k hlubšímu pohledu do Božích tajemství. Může to být uprostřed těch nejobyčejnějších životních okolností. A ti, kdo jsou kolem nás, nebudou mít ani potuchy o tom, že jsme ve svém životě víry něco Božího jakoby ”zahlédli”. Poučme se od Petra, Jakuba a Jana v dnešním evangeliu. Ten jedinečný zážitek si nemohli nějak ”uschovat”. V tomto zážitku se nemohli natrvalo ”ubytovat”. Ale poslouchat Ježíše, svého Mistra a Pána, měli po celý – obyčejný – život. K tomu jim měl jejich osobní zážitek pomoci.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Dan 9,4b-10

Lk 6,36-38

Komentář: Dan 9,4b-10
V této kající modlitbě se několikrát opakuje motiv ”neposlušnosti”. Zkus najít ty obraty, které to vyjadřují. A jak se projevuje tvoje neposlušnost vůči Bohu?

Iz 1,10.16-20

Mt 23,1-12

Komentář: Iz 1,10.16-20
Izajáš vyzývá k dvojímu kroku obrácení: přestat páchat zlo a činit dobro. Prorok přitom dává ”důmyslnou radu”: probrat s Bohem své slabosti, hříchy. Jinými slovy: nevyřešit ”hřích” vlastními silami, ale před Bohem a s ním.

Jer 18,18-20

Mt 20,17-28

Komentář: Jer 18,18-20
Jeremiáš ví o úkladech, které mu strojí. A jeho reakce na to je modlitba, kde vylévá svoji hořkost a zklamání. A totéž můžeš udělat i ty, pokud zakoušíš nepřátelské chování některých lidí.

Jer 17,5-10

Lk 16,19-31

Komentář: Jer 17,5-10
Postní doba není jen obdobím ”boje proti hříchu”, ale také časem prohloubení důvěry k Bohu. V kterých oblastech svého života mám slabou důvěru v Boží moc?

Gn 37,3-4.12-13a.17b-28

Mt 21,33-43.45-46

Komentář: Gn 37,3-4.12-13a.17b-28
I Josef musel zakusit, jak je těžké se vyrovnat s příkořím způsobeným od nejbližších. A kdykoli budeš v podobné situaci, vzpomeň si na něj, vzpomeň si na Krista.

Mich 7,14-15.18-20

Lk 15,1-3.11-32

Komentář: Mich 7,14-15.18-20
Kdo je Bůh jako ty… Kdo jako Bůh odpouští hříchy, dokáže je zcela ”anulovat”, vhodit do nejhlubších propastí? Micheášova slova mohou prohloubit moji důvěru v moc Božího odpuštění.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Svátek práce 1. 5.

(30. 4. 2025) Jaký je hlubší smysl lidské práce?

Slova papeže Františka k poutníkům z Česka

Slova papeže Františka k poutníkům z Česka
(29. 4. 2025) Bůh jedná, i když my nevidíme okamžité výsledky. Křesťanské poslání nestojí na viditelných výsledcích, ale na věrnosti…

The Chosen Clubs – prostor pro evangelizaci

The Chosen Clubs – prostor pro evangelizaci
(29. 4. 2025) Zaujal vás seriál The Chosen? Hledáte způsob, jak lidem představit Ježíše srozumitelným a inspirativním…

Adoptujte si svého kardinála

(29. 4. 2025) Modlete se za kardinálské kolegium, které se připravuje na výběr nového papeže.

Další číslo časopisu pro dívky IN!

Další číslo časopisu pro dívky IN!
(29. 4. 2025) V květnu – měsíci, ve kterém všechno voní a kvete, je těžké nemít radost. :) Věříme, že vám ji přinese i nové…