Bůh je mou silou. (Iz 49,5) - Citát z Bible na každý den

23. 3. 2009, Opatrný

Re: "Hodnověrnost Jidášova evangelia"

Navigace: Katalog dotazů > Bible, koupě, jak číst > Námitky k autentičnosti

Chtěl jsem tímto dotazem reagovat na odpověď na otázku "Hodnověrnost Jidášova evangelia"
O tzv. Jidášově evangeliu jsem četl v časopise National Geographic 5/2006. Jeho jediný známý opis pochází zhruba z roku 350 AD.
O témže kodexu se ale zmiňuje lyonský biskup Irenej (též ireneus) ve svém listě Adversus Haereses. Ten pochází z roku 180 AD. Je tedy jisté, že tento dokument byl v té době již známý a rozšířený mezi tehdejšími křesťany. Vzniknout tedy musel asi o padesát let dříve. Na encyklopedii wikipedie jsem pod heslem Evangelium dočetl o datech vzniků čtyř kanonizovaných evangelií.
V rozmezí:Matoušovo- 40-133 AD, Markovo- 45-70 AD, Lukášovo-57-100 AD, Janovo-40-110 AD

Pro srovnání, moderní teologie datuje takto:Matouš- 80-90 AD, Marek- 69-73 AD, Lukáš- 85 AD plus mínus pět až deset let, Jan- 80-110 AD

Potom tedy nevím v čem je hodnověrnost kanonizovaných evangelií větší než Jidášova. Podle mého je hodnověrné každé evangelium, nebo žádné evangelium. Předpokládám, že jste tento text četli. Co si vlastně myslíte o myšlenkách v něm obsažených?

Děkuji za odpověď.

Stáří není při určování hodnověrnosti nejdůležitější

S Ireneovou zmínkou je problém, protože nemůžeme s jistotou říci, zda odkazuje na stejný text. Ve starověku mohlo kolovat více textů odvolávajících se na Jidáše, případně se tyto texty mohly vyvíjet. Ireneus tedy mohl znát i jiný text téhož názvu či předchůdce textu dochovaného v příslušném kodexu. To nevylučuje, že by měl k dispozici stejný text, jen to nemůžeme říci s jistotou.

Už vůbec ale není jisté, že by spis musel vzniknout 50 let před Ireneovou zmínkou. Pak by bylo nutno datovat i Marka 50 let před Matouše a Lukáše, kteří ho používali, což je nesmysl.

Stáří ale není při určování hodnověrnosti nejdůležitější - ve stejný den může o něčem psát Blesk a Hospodářské noviny a v hodnověrnosti bude značný rozdíl. Ať už bylo Jidášovo evangelium napsáno kdykoliv, je postaveno na gnostickém myšlení (už dosti rozvinutém) a křesťanství se snaží spíše zesměšnit. Reaguje na evangelia (i třeba použitím tohoto řeckého slova), ale uzpůsobuje si je po svém. Hodnověrné je v tom, že nám podává svědectví o tom, jak se tehdejší gnostici dívali na křesťany, dozvídáme se z něj tak ledasco o gnózi, ale v podstatě nic o Ježíši a o křesťanství.

Kategorie otázky: Námitky k autentičnosti

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(15. 1. 2020) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem Letnic) a je…

Jaký byl smysl oběti Jana Palacha?

(14. 1. 2020) "Živý člověk zemřel, aby mrtví zůstali žít." Jan Palach se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí v Praze. Učinil…

Josef Kemr

Josef Kemr
(14. 1. 2020) Josef Kemr (20. 6. 1922 – 15. 1. 1995) vynikající herec a aktivní křesťan.

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2020) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v…

Jan Heller - jeden z českých předních biblistů († 15.1.2008)

(12. 1. 2020) Když se přiblíží stáří, sil ubývá. Co bude dál? Někdo ulpí na tom, co uplývá. To rozmnožuje bolest. Někomu je však dáno…

Knižní tip: Když všechno, co jste kdy chtěli, pořád nestačí - Kushner H.

Knižní tip: Když všechno, co jste kdy chtěli, pořád nestačí - Kushner H.
(9. 1. 2020) Známý duchovní autor vycházející z liberálního židovství a vlastních životních zkušeností, kdy mu na nevyléčitelnou…