Miluj svého bližního. (Mt 5,43) - Citát z Bible na každý den

23. 3. 2009, Opatrný

Re: "Hodnověrnost Jidášova evangelia"

Navigace: Katalog dotazů > Bible, koupě, jak číst > Námitky k autentičnosti

Chtěl jsem tímto dotazem reagovat na odpověď na otázku "Hodnověrnost Jidášova evangelia"
O tzv. Jidášově evangeliu jsem četl v časopise National Geographic 5/2006. Jeho jediný známý opis pochází zhruba z roku 350 AD.
O témže kodexu se ale zmiňuje lyonský biskup Irenej (též ireneus) ve svém listě Adversus Haereses. Ten pochází z roku 180 AD. Je tedy jisté, že tento dokument byl v té době již známý a rozšířený mezi tehdejšími křesťany. Vzniknout tedy musel asi o padesát let dříve. Na encyklopedii wikipedie jsem pod heslem Evangelium dočetl o datech vzniků čtyř kanonizovaných evangelií.
V rozmezí:Matoušovo- 40-133 AD, Markovo- 45-70 AD, Lukášovo-57-100 AD, Janovo-40-110 AD

Pro srovnání, moderní teologie datuje takto:Matouš- 80-90 AD, Marek- 69-73 AD, Lukáš- 85 AD plus mínus pět až deset let, Jan- 80-110 AD

Potom tedy nevím v čem je hodnověrnost kanonizovaných evangelií větší než Jidášova. Podle mého je hodnověrné každé evangelium, nebo žádné evangelium. Předpokládám, že jste tento text četli. Co si vlastně myslíte o myšlenkách v něm obsažených?

Děkuji za odpověď.

Stáří není při určování hodnověrnosti nejdůležitější

S Ireneovou zmínkou je problém, protože nemůžeme s jistotou říci, zda odkazuje na stejný text. Ve starověku mohlo kolovat více textů odvolávajících se na Jidáše, případně se tyto texty mohly vyvíjet. Ireneus tedy mohl znát i jiný text téhož názvu či předchůdce textu dochovaného v příslušném kodexu. To nevylučuje, že by měl k dispozici stejný text, jen to nemůžeme říci s jistotou.

Už vůbec ale není jisté, že by spis musel vzniknout 50 let před Ireneovou zmínkou. Pak by bylo nutno datovat i Marka 50 let před Matouše a Lukáše, kteří ho používali, což je nesmysl.

Stáří ale není při určování hodnověrnosti nejdůležitější - ve stejný den může o něčem psát Blesk a Hospodářské noviny a v hodnověrnosti bude značný rozdíl. Ať už bylo Jidášovo evangelium napsáno kdykoliv, je postaveno na gnostickém myšlení (už dosti rozvinutém) a křesťanství se snaží spíše zesměšnit. Reaguje na evangelia (i třeba použitím tohoto řeckého slova), ale uzpůsobuje si je po svém. Hodnověrné je v tom, že nám podává svědectví o tom, jak se tehdejší gnostici dívali na křesťany, dozvídáme se z něj tak ledasco o gnózi, ale v podstatě nic o Ježíši a o křesťanství.

Kategorie otázky: Námitky k autentičnosti

Motto webu: Ten, kdo doufá v Boha a spoléhá se na něj, je jako strom u vody. (srov. Jer 17,5-8)

Kdy je Den otců

(19. 6. 2021) Den otců - datum

Srdce Ježíšovo - slavnost

Srdce Ježíšovo - slavnost
(9. 6. 2021) "Nejsvětější Srdce Páně" - termín náboženské úcty, charakaterizující Kristovu lásku ke všem lidem. Svátek…

Aleluja dětí .-)

Aleluja dětí .-)
(6. 6. 2021) Ve velikonoční době natočily děti z farnosti Stodůlky video na hudbu z Händelova Mesiáše a známého  aleluja.…

5. června se připomíná ´Světový den životního prostředí´

(4. 6. 2021) V našem nakládání s přírodou je cosi v nepořádku. Existuje ale též ekologie člověka (Benedikt XVI.)

Národní pouť za hospice - sobota 12. června 2021 na Velehradě

Národní pouť za hospice - sobota 12. června 2021 na Velehradě
(3. 6. 2021) Asociace hospiců zve na pouť za Boží pomoc, ochranu a požehnání pro hospice v ČR - přijďte je podpořit, potřebují…

Boží tělo -svátek

(1. 6. 2021) Slavnost Těla a krve Páně