Nechystej zlo proti bližnímu. (Př 3,29) - Biblický citát na dnešní den

23. 3. 2009, Opatrný

Re: "Hodnověrnost Jidášova evangelia"

Navigace: Katalog dotazů > Bible, koupě, jak číst > Námitky k autentičnosti

Chtěl jsem tímto dotazem reagovat na odpověď na otázku "Hodnověrnost Jidášova evangelia"
O tzv. Jidášově evangeliu jsem četl v časopise National Geographic 5/2006. Jeho jediný známý opis pochází zhruba z roku 350 AD.
O témže kodexu se ale zmiňuje lyonský biskup Irenej (též ireneus) ve svém listě Adversus Haereses. Ten pochází z roku 180 AD. Je tedy jisté, že tento dokument byl v té době již známý a rozšířený mezi tehdejšími křesťany. Vzniknout tedy musel asi o padesát let dříve. Na encyklopedii wikipedie jsem pod heslem Evangelium dočetl o datech vzniků čtyř kanonizovaných evangelií.
V rozmezí:Matoušovo- 40-133 AD, Markovo- 45-70 AD, Lukášovo-57-100 AD, Janovo-40-110 AD

Pro srovnání, moderní teologie datuje takto:Matouš- 80-90 AD, Marek- 69-73 AD, Lukáš- 85 AD plus mínus pět až deset let, Jan- 80-110 AD

Potom tedy nevím v čem je hodnověrnost kanonizovaných evangelií větší než Jidášova. Podle mého je hodnověrné každé evangelium, nebo žádné evangelium. Předpokládám, že jste tento text četli. Co si vlastně myslíte o myšlenkách v něm obsažených?

Děkuji za odpověď.

Stáří není při určování hodnověrnosti nejdůležitější

S Ireneovou zmínkou je problém, protože nemůžeme s jistotou říci, zda odkazuje na stejný text. Ve starověku mohlo kolovat více textů odvolávajících se na Jidáše, případně se tyto texty mohly vyvíjet. Ireneus tedy mohl znát i jiný text téhož názvu či předchůdce textu dochovaného v příslušném kodexu. To nevylučuje, že by měl k dispozici stejný text, jen to nemůžeme říci s jistotou.

Už vůbec ale není jisté, že by spis musel vzniknout 50 let před Ireneovou zmínkou. Pak by bylo nutno datovat i Marka 50 let před Matouše a Lukáše, kteří ho používali, což je nesmysl.

Stáří ale není při určování hodnověrnosti nejdůležitější - ve stejný den může o něčem psát Blesk a Hospodářské noviny a v hodnověrnosti bude značný rozdíl. Ať už bylo Jidášovo evangelium napsáno kdykoliv, je postaveno na gnostickém myšlení (už dosti rozvinutém) a křesťanství se snaží spíše zesměšnit. Reaguje na evangelia (i třeba použitím tohoto řeckého slova), ale uzpůsobuje si je po svém. Hodnověrné je v tom, že nám podává svědectví o tom, jak se tehdejší gnostici dívali na křesťany, dozvídáme se z něj tak ledasco o gnózi, ale v podstatě nic o Ježíši a o křesťanství.

Kategorie otázky: Námitky k autentičnosti

Jak roste vinná réva a jak se dělá víno? Pracovní listy pro děti

(23. 9. 2018) A znáte nějaké další rostliny, které se objevují v Bibli?

Světový den turistiky- 27. září

(22. 9. 2018) Cestování a turistika přispívá ke vzájemnému poznávání národů a kultur. Podobně je tomu se sportem...

Organizátoři festivalu UNITED zvou křesťanské umělce na první ročník konference ARTKO

Organizátoři festivalu UNITED zvou křesťanské umělce na první ročník konference ARTKO
(21. 9. 2018) „...a než ses tu vzal ty, tma. Prázdnota. Temno. Ale byl tu On a řekl: Budiž světlo. A to světlo jsi ty. Vyjdi z...

Zapřísáhlá ateistka a feministka, která našla cestu k Bohu. Knižní tip pro vás.

Zapřísáhlá ateistka a feministka, která našla cestu k Bohu. Knižní tip pro vás.
(18. 9. 2018) Autobiografie Angličanky Sally Readové (*1971).

15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi

(14. 9. 2018) Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné – zachránit děti ulice, které rostou pro mafii. Není divu, že se brzy –...