Bože, obnov nás. (Ž 80,8) - Citát z Bible na každý den

8. 1. 2008, Opatrný

Katedrála sv. Víta v Praze - navrácení?

Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Dějiny církve, výhrady k církvi

Dobrý den, nevím jestli jsem na správné adrese co se týče sv.Víta. Stále se o tom diskutuje a mluví. Spor o katedrálu vzbuzuje vášně až někdy nepochopitelné. Zřejmě jde o špatnou legistlativu a neschopnost dohody ze strany církve a státu. Na jednu stranu je to dům Boží a na druhou velice krásná kulturní památka. Opravte mě jestli se mýlím , ale jde asi o peníze každá s těch stran chce ušetřit nebo si to udělat po svém. Je až k nevíře , že ještě nepochopili ,že jeden bez druhého to prostě dělat nemohou. Chtěla bych se zeptat o co jde církvi? Snad to bude někdo vědět.

Kostely byly stavěny jako místo bohoslužby

Posílám Vám pár slov jako podklad k Vašim případným úvahám, ne jako nějaký převeliký rozbor.

1. Když někdo někomu něco ukradne (v tomto případě stát katedrálu v padesátých létech) a nevrátí, je poněkud divné říkat, že by se ti dva přeci měli dohodnout. (A kdybyste věděla něco z blízka o dosavadním "domlouvání" o užívání katedrály, totiž o vcelku jednostranném diktátu Hradu, nedělala byste si iluze vůbec)..

2. Kostel a zejména katedrála byly stavěny z důvodů víry, jako místo bohoslužby (a posledního odpočinku českých králů), katedrála je pak výslovně "kostel biskupův". Pokud se stane taková stavba národním symbolem, je to sice hezké, ale je to význam dodatečný, ne primární.

3. Vidět věc tak, že jde hlavně o peníze, není nápad z nejlepších.

4. No a církvi jde o to, že kradenou věc je třeba vrátit a že kostel pražského biskupa a českého primase není v prvé řadě národní a kulturně-turistická památka, kde se také eventuelně mohou slavit bohoslužby, ale kostel, místo slavení eucharistie, prostor, o jehož využití se stará a rozhoduje církev, a místo "katedry biskupa" (odtud také název "katedrála"), který si jistě také mohou turisté prohlížet (a na jeho údržbu případně přispět).

5. Bude zřejmě skutečností, že pro mnohé zúčastněné jde v celé věci také o symbol střetu postojů: "jsme přece svobodní", resp. "doba komunistické zvůle je přece už pryč" versus "my, státní úředníci, jsme tu páni!". ("Pokřikování ulice" nechávám stranou, to bylo a je vždycky.)

Zdravím Vás P. Aleš Opatrný, Th.D.

Kategorie otázky: Dějiny církve, výhrady k církvi

Motto webu: Ten, kdo doufá v Boha a spoléhá se na něj, je jako strom u vody. (srov. Jer 17,5)
 

Papež František se setkal s primátorem ukrajinského města Lvov

Papež František se setkal s primátorem ukrajinského města Lvov
(8. 12. 2022) Ten mu poděkoval za jeho dopis trpícímu ukrajinskému národu devět měsíců po vypuknutí války...

Bůh si nás vyvolil

Bůh si nás vyvolil
(8. 12. 2022) ještě před stvořením světa.  (Ef 1,4)

Holocaust a Ukrajina

Holocaust a Ukrajina
(8. 12. 2022) Papež František: Dnes válka na Ukrajině a včera šoa. Dějiny se opakují...

Ti, kdo doufají v Boha, jak orli dostávají křídla. (Iz 40,31)

Ti, kdo doufají v Boha, jak orli dostávají křídla. (Iz 40,31)
(7. 12. 2022) Ti, kdo doufají v Boha, nabývají sil, jak orli dostávají křídla. (Iz 40,31)

Jak poznat ideálního partnera? K čemu je chození? / k poslechu

(6. 12. 2022) Podcast z festivalu United. Podle čeho poznat ideálního partnera? Ukáže mi partnera Bůh? Proč Bible o chození mlčí?…

Svatý Mikuláš (6. 12.)

Svatý Mikuláš (6. 12.)
(3. 12. 2022) Skutečná historie, legenda a tradice se spojují u oblíbené Mikulášovy osoby v pestrý celkový obraz.

Křesťanství - nuda? / k poslechu

(1. 12. 2022) Podcast z festivalu United. Křesťané mluví spisovně, oblékají se skromně, chovají se slušně, prostě nuda. Současný…