Láska nikdy nepřestává. (1 Kor 13,8) - Biblický citát na dnešní den

8. 1. 2008, Opatrný

Katedrála sv. Víta v Praze - navrácení?

Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Dějiny církve, výhrady k církvi

Dobrý den, nevím jestli jsem na správné adrese co se týče sv.Víta. Stále se o tom diskutuje a mluví. Spor o katedrálu vzbuzuje vášně až někdy nepochopitelné. Zřejmě jde o špatnou legistlativu a neschopnost dohody ze strany církve a státu. Na jednu stranu je to dům Boží a na druhou velice krásná kulturní památka. Opravte mě jestli se mýlím , ale jde asi o peníze každá s těch stran chce ušetřit nebo si to udělat po svém. Je až k nevíře , že ještě nepochopili ,že jeden bez druhého to prostě dělat nemohou. Chtěla bych se zeptat o co jde církvi? Snad to bude někdo vědět.

Kostely byly stavěny jako místo bohoslužby

Posílám Vám pár slov jako podklad k Vašim případným úvahám, ne jako nějaký převeliký rozbor.

1. Když někdo někomu něco ukradne (v tomto případě stát katedrálu v padesátých létech) a nevrátí, je poněkud divné říkat, že by se ti dva přeci měli dohodnout. (A kdybyste věděla něco z blízka o dosavadním "domlouvání" o užívání katedrály, totiž o vcelku jednostranném diktátu Hradu, nedělala byste si iluze vůbec)..

2. Kostel a zejména katedrála byly stavěny z důvodů víry, jako místo bohoslužby (a posledního odpočinku českých králů), katedrála je pak výslovně "kostel biskupův". Pokud se stane taková stavba národním symbolem, je to sice hezké, ale je to význam dodatečný, ne primární.

3. Vidět věc tak, že jde hlavně o peníze, není nápad z nejlepších.

4. No a církvi jde o to, že kradenou věc je třeba vrátit a že kostel pražského biskupa a českého primase není v prvé řadě národní a kulturně-turistická památka, kde se také eventuelně mohou slavit bohoslužby, ale kostel, místo slavení eucharistie, prostor, o jehož využití se stará a rozhoduje církev, a místo "katedry biskupa" (odtud také název "katedrála"), který si jistě také mohou turisté prohlížet (a na jeho údržbu případně přispět).

5. Bude zřejmě skutečností, že pro mnohé zúčastněné jde v celé věci také o symbol střetu postojů: "jsme přece svobodní", resp. "doba komunistické zvůle je přece už pryč" versus "my, státní úředníci, jsme tu páni!". ("Pokřikování ulice" nechávám stranou, to bylo a je vždycky.)

Zdravím Vás P. Aleš Opatrný, Th.D.

Kategorie otázky: Dějiny církve, výhrady k církvi

Knižní tip pro vás

Knižní tip pro vás
(18. 9. 2018) Autobiografie Angličanky Sally Readové (*1971) - zapřísáhlé ateistky a feministky, která našla cestu k Bohu.

15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi

(14. 9. 2018) Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné – zachránit děti ulice, které rostou pro mafii. Není divu, že se brzy –...

Guy Gilbert (* 12. září 1935, Francie)

(11. 9. 2018) nekonformní francouzský římskokatolický kněz, který svůj život zasvětil zejména práci s mládeží na okraji...

11.9.2001 byl uskutečněn teroristický útok na USA

(10. 9. 2018) Jak připomínku na smutné výročí 11.9.2001 nabízíme zamyšlení o smrti od NY kaplana hasičů Mychala Judge OFM . Zamyšlení...

Zářijové vydání časopisu pro dívky IN!

Zářijové vydání časopisu pro dívky IN!
(29. 8. 2018) Je září a všichni tento měsíc vnímáme jako nový začátek. Začátek, na kterém záleží. Můžeme mnoho dokázat, v mnohém se...