Vzmužte se, nebojte se! (Iz 35,4) - Citát z Bible na každý den

13. 2. 2008, brop

Dokonalost jednoty bozskej trojice

Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus

Dobry den!
Moja otazka sa tyka jednoty bozskej trojice. V evanjeliu podla Matusa v casti "eschatologicka rec (Mt24 veta 36) sa hovori: "Ale o tom dni a o tej hodine nevie nik, ani nebeskí anjeli, ani Syn, iba sám Otec"
Aj s ohladom na tuto informaciu podavanu evanieliom by som sa rad opytal do akej miery moze teda povazovat jednotu bozskej trojice za dokonalu?
Dakujem.

Dokonalost jednoty Božské Trojice

Dobrý den,
Vaší otázkou míříte na povahu božské jednoty. Víme, že to, co má božský původ, je jiné, než to, co má původ pozemský. Proto již dopředu avizuji, že představy o dokonalé jednotě, jaké si vytváříme polidsku, bude třeba v případě Boží jednoty trochu korigovat. Určitě platí, že „všecko, co má Otec, je mé“ (Jan 16,15) a „Otec je v Synu a Syn v Otci“ (srov. Jan 17,21-23). Jakákoliv rozdílnost, která se mezi Božskými osobami objeví, je jen znamením nesmírného bohatství Boží jednoty.

Budeme-li nyní uvažovat o poznání času posledního soudu, přenechal tuto „hodinu“ Otec Synovi: „a dal mu konat soud, protože je Syn člověka“ (Jan 5,27). Syn ale „sám od sebe nemůže dělat nic“. Typickým rysem Syna je, že – ve znamení Boží jednoty – vše přijímá od Otce. Tento jeho rys se v Synově lidství projeví formou poslušnosti; poslušnost, která se vyjadřuje absolutní odkázaností Syna člověka na Otci i Duchu, je tedy výrazem dokonalé jednoty Syna člověka a Otce v Duchu. Syn se zkrátka může absolutně na Otce spolehnout; proto „čisté vědění“ hodiny by byl krok zpátky. Když tedy Syn nezná „sám od sebe“ hodinu soudu, tak jen proto, že je natolik sjednocen s Otcem, že mu „tento okamžik“ svěřuje a dozví se ho v atmosféře absolutní důvěry a odkázanosti. Čisté vědění by zde tedy bylo ve znamení „nezávazného vědění“, a potud se Syna člověka netýká; zatímco Kristovo vědění je nerozlučně spojeno s důvěrou, schopností se spolehnout. Syn člověka je tedy plně vykonavatelem soudu, jehož určení není ponecháno nějakému individuálnímu „vědění“ Syna člověka, ale nastane v jednotě Syna a Otce.

Ať to vyznívá jakkoli zvláštně, nevědění Syna člověka není znamením jeho slabosti či oslabením Boží jednoty, ale je naopak znamením Božího sjednocení: důvěry a jednoty.

Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus

Témata: Bůh, spása, věrouka, víra

Motto webu: Ten, kdo doufá v Boha a spoléhá se na něj, je jako strom u vody. (srov. Jer 17,5-8)

Dny vděčnosti zdravotníkům 13. – 19. prosince 2021

Dny vděčnosti zdravotníkům 13. – 19. prosince 2021
(6. 12. 2021) „Blbá nálada“, nevděčnost a někdy až agrese vůči zdravotníkům vzbudila protireakci a vedla k vyhlášení…

Covid, epidemie, dezinformace a postoj křesťanů

(6. 12. 2021) Dobrý den, měla bych otázku na šíření dezinformací v církvi. Z různých diskuzí, především na sociálních sítích, je…

Svatý Mikuláš (6. 12.)

Svatý Mikuláš (6. 12.)
(3. 12. 2021) Skutečná historie, legenda a tradice se spojují u oblíbené Mikulášovy osoby v pestrý celkový obraz.

Podpořte vznik unikátního duchovního centra a kláštera bosých karmelitek v Drastech

Podpořte vznik unikátního duchovního centra a kláštera bosých karmelitek v Drastech
(1. 12. 2021) Sestry karmelitky vyhlásily sbírku, která potrvá do 19. 1. 2022  

Darujte dárek dětem, jejichž rodiče jsou ve vězení

Darujte dárek dětem, jejichž rodiče jsou ve vězení
(1. 12. 2021) Děti vězněných rodičů nemohou za to, kam se narodily. Přestože samy nic nespáchaly, nesou velmi těžce důsledky…

Prosincové číslo časopisu IN!

Prosincové číslo časopisu IN!
(1. 12. 2021) Je prosinec. Vyhlížíme sníh, koukáme po výlohách a mlsně chodíme do spíže. Na Vánoce se těšíme všichni, je to čas volna,…