Ježíš řekl: „Blahoslavení, kdo neviděli, a uvěřili!“ (J 20,29) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

5. 4. 2009

Květná neděle – cyklus B

Šestá neděle postní nese v Římském misálu název "Květná neděle o utrpení Páně". Tím je naznačen vůdčí motiv na začátku Svatého týdne, daný oběma aspekty, které spolu tvoří jedno velikonoční tajemství: vítězství a povýšení Páně (palma vítězství) i utrpení a smrt (pašije). Tak jako v celé velikonoční liturgii jsou o Květné neděli obě témata propojena v tom, co tento den charakterizuje: v památce Kristova vjezdu do Jeruzaléma a v eucharistické slavnosti. Respektuje to i liturgická forma. Nejde jen o něco formálního, nýbrž vyjadřuje se zde to, co je základem křesťanského života a slavení liturgie: Pán nikdy není jen "trpící" nebo jen "oslavený". Je ukřižovaný, který vstal z mrtvých. (Richter, K., Liturgie a život, Vyšehrad 2003, str. 155)

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí, věčný Bože, tys nám poslal svého Syna: stal se člověkem, ponížil se a byl poslušný až k smrti kříže; dej, ať také my za všech okolností konáme tvou vůli, abychom tvého Syna následovali a měli účast na jeho vzkříšení. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého ...

1. ČTENÍ

Boží služebník je zde líčen jako protiklad svého lidu, kterému připadá těžké naslouchat Božímu slovu. "Služebník" je naopak dokonalým učedníkem. Charakterizují jej dva postoje: 1. je zcela otevřen naslouchání Božímu slovu celým srdcem, 2. zvěstuje to, co je mu řečeno, i přes nepřátelství a utrpení, které si tím přivádí.

Iz 50,4-7

Pán, Hospodin, mi dal dovedný jazyk, abych uměl znaveného poučovat utěšujícím slovem. Každé ráno mi probouzí sluch, abych ho poslouchal, jak je povinnost učedníka. Pán, Hospodin, mi otevřel ucho a já se nezdráhal, necouvl nazpět. Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.
Pán, Hospodin, mi však pomáhá, proto nejsem potupen. Proto dávám své tváři ztvrdnout v křemen a vím, že nebudu zahanben.

ŽALM 22

Odpověď: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?

Posmívají se mi všichni, kdo mě vidí, – šklebí rty, pokyvují hlavou: – "Spoléhal na Hospodina, ať ho vysvobodí, – ať ho zachrání, má-li ho rád!"
Obkličuje mě smečka psů, – tlupa zlosynů mě svírá. – Probodli mi ruce i nohy, – spočítat mohu všechny své kosti.
Dělí se o můj oděv, – losují o můj šat. – Ty však, Hospodine, nestůj daleko, – má sílo, pospěš mi na pomoc!
Budu vyprávět svým bratřím o tvém jménu, – uprostřed shromáždění budu tě chválit. – "Kdo se bojíte Hospodina, chvalte ho, – slavte ho, všichni z Jakubova potomstva. – boj se ho, celé Izraelovo plémě!"

2. ČTENÍ

V první části se hlouběji rozvádí Ježíšova "kenoze", tj. "vyprázdnění se" od nároků na pocty a slávu. Ježíš se "vyprázdnil": stal se služebníkem, obyčejným člověkem, který dokonce zemřel potupnou smrtí kříže. Navenek se "zřekl" svého jména (avšak nepřestal být Bohem a Pánem slávy, jen to nebylo zjevné očím lidí), a proto jako člověk dostal Jméno nad jiná jména. Ponížený a potupený služebník byl povýšen a stal se Pánem!

Flp 2,6-11

Kristus Ježíš, ačkoli má božskou přirozenost, nic nelpěl na tom, že je rovný Bohu, ale sám sebe se zřekl, vzal na sebe přirozenost služebníka a stal se jedním z lidí. Byl jako každý jiný člověk, ponížil se a byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži.
Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno, takže při Ježíšově jménu musí pokleknout každé koleno na nebi, na zemi i v podsvětí a každý jazyk musí k slávě Boha Otce vyznat: Ježíš Kristus je Pán.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Kristus byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži. Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno.

EVANGELIUM

Jestliže už skrze jeho mocné činy a učení bylo jasné, že je Mesiášem, teprve nyní se ukazuje, jakým Mesiášem je: Mesiášem trpícím. Avšak nejen skrze události utrpení, ale také skrze slova poznáváme hlouběji identitu Ježíše z Nazareta: během procesu (14,52-65) on sám poprvé jasně prohlašuje, že je Božím Synem. Pod křížem pak zaznívá další důležité svědectví: setník rozpoznává v ukřižovaném Božího Syna (15,39).

Mk 15,1-39 (zkrácené)

Pilát chtěl lidu vyhovět, proto jim propustil Barabáše. Ježíše dal zbičovat a vydal ho, aby byl ukřižován.
Vojáci ho odvedli dovnitř dvora, to je do vládní budovy, a svolali celou četu. Oblékli mu rudý plášť, upletli trnovou korunu a nasadili mu ji. Pak ho začali pozdravovat: "Buď zdráv, židovský králi!" Bili ho rákosovou holí po hlavě, plivali na něj, klekali na kolena a holdovali mu.
Když se mu dost naposmívali, svlékli mu rudý plášť, oblékli mu zase jeho šaty a vyvedli ho, aby ho ukřižovali.
Jistého Šimona z Kyrény, který právě přicházel z pole a šel kolem – otce Alexandrova a Rufova – přinutili, aby nesl jeho kříž. Přivedli ho na místo, kterému se říkalo Golgota, což znamená v překladu Lebka.
Dávali mu víno s přimíchanou myrhou, ale on ho nepřijal. Přibili ho na kříž a rozdělili si jeho šaty: losováním o nich rozhodli, co si kdo má vzít. Bylo devět hodin dopoledne, když ho ukřižovali. Jeho provinění hlásal nápis: "Židovský král". Zároveň s ním ukřižovali dva zločince, jednoho po jeho pravici, druhého po levici.
Ti, kdo přecházeli okolo, potupně proti němu mluvili, potřásali hlavou a říkali: "Hleďme, chceš zbořit chrám a ve třech dnech ho zase vystavět! Zachraň sám sebe a sestup z kříže!"
Stejně tak se mu mezi sebou posmívali i velekněží a učitelé Zákona a říkali: "Jiným pomohl, sám sobě pomoci nemůže. Mesiáš, izraelský král! Ať nyní sestoupí z kříže, abychom to viděli a uvěřili!" Tupili ho i ti, kdo byli spolu s ním ukřižováni.
Když bylo dvanáct hodin, nastala tma po celém kraji až do tří odpoledne. Ve tři hodiny zvolal Ježíš mocným hlasem: "Eloi, Eloi, lema sabachthani?", to je v překladu: "Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?"
Když to uslyšeli někteří z těch, kdo stáli kolem, řekli: "Hleďte, volá Eliáše!" Jeden z nich odběhl, namočil houbu do octa, nastrčil ji na rákosovou hůl a chtěl mu dát pít; říkal přitom: "Počkejte, chceme vidět, zdali ho Eliáš přijde sejmout!"
Ježíš však vydal mocný hlas a vydechl naposled.
Tu se chrámová opona roztrhla vpůli odshora až dolů. Když setník, který stál při tom naproti němu, uviděl, že tak vydechl naposled, prohlásil: "Tento člověk byl opravdu syn Boží!"

K ZAMYŠLENÍ

Když letos slyším pašije, zprávu evangelisty o událostech Kristova umučení, vzpomínám si na slova svatého Ignáce z knížky jeho Duchovních cvičení: "Když tedy vidím, co pro mne Kristus učinil, budu se ptát, co já musím učinit pro něho..." Vždyť to, o čem uvažuji, vstupuje do mého srdce a stává se modlitbou. Modlitba pak má proniknout a proměnit můj život.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

6. 4.

Iz 42,1-7

Jan 12,1-11

Komentář: Iz 42,1-7
Izaiášův zpěv o Božím služebníku mluví o jeho odhodlání: ohlašovat právo, přinést uzdravení, zprostředkovat smlouvu Boha s lidem, vyvést "ty, kdo bydlí ve tmách." Kde se v tomto textu najdu já, co mi dává naději, co očekávám od Božího služebníka – Krista?

7. 4.

Iz 49,1-6

Jan 13,21-33.36-38

Komentář: Iz 49,1-6
Druhý Izaiášův zpěv mluví o poslání Božího služebníka. I mně Bůh dal jedinečné poslání, nezapomínám na ně, snažím se je naplňovat ve svém životě, jsem v něm věrný(á)?

8. 4.

Iz 50,4-9a

Mt 26,14-25

Komentář: Iz 50,4-9a
V dalším Izaiášově zpěvu Boží služebník naslouchá Hospodinovu hlasu a koná (navzdory protivenstvím) Boží vůli. Toto dokonale naplnil Ježíš na kříži. Děkuj za to ve své modlitbě a naslouchej Božímu hlasu. K čemu tě zve?

Zelený čtvrtek 9. 4.

1 Kor 11,23-26

Jan 13,1-15

Komentář: 1 Kor 11,23-26
"Kdykoli jíte a pijete ..." Eucharistie je největším Božím darem, Kristus přebývá uprostřed svého lidu. Děkuj za velikost tohoto daru, za posilu na cestě, za Krista, který je přítomen v tvém životě, který přebývá v tvém srdci.

Velký pátek 10. 4.

Iz 52,13 – 53,12

Jan 18,1 – 19,42

Komentář: Iz 52,13 – 53,12
Poslední Izaiášův zpěv o Božím služebníku mluví o jeho utrpení. Zůstaň u tohoto textu, přečti si jej znovu, vnímej jej v den památky Kristova utrpení a smrti na kříži – za tebe!

11. 4. Vigilie slavnosti Zmrtvýchvstání Páně

Gn 1,1 – 2,2; Gn 22,1-18; Ex 14,15 – 15,1; Iz 54,5-14; Iz 55,1-11; Bar 3,9-15.32 – 4,4; Ez 36,16-17a.18-28; Řím 6,3-11

Mt 28,1-10

Komentář: Všechna dnešní čtení (vyber si jedno z nich k četbě a k modlitbě) jsou výpověďmi o Boží lásce k člověku. A já mám dnes (při obnově křtu o vigilii) obnovit své rozhodnutí odpovídat na tuto lásku láskou – vůči Bohu i vůči svým bližním.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Co je to vlastně pokora a jak se projevuje v praktickém životě?

(29. 6. 2025) Vážená redakce, děkuji moc za  zajímavé články na téma pokory z vašeho webu. (Z ohlasů našich…

Další číslo časopisu pro dívky IN!

Další číslo časopisu pro dívky IN!
(28. 6. 2025) Tak jo – máme dvacet! Ale i přesto, že je naše číslo plné vzpomínek, nezapomněli jsme na to, abyste si užili…

Milada Horáková byla 27. 6. 1950 zavražděna komunisty

Milada Horáková byla 27. 6. 1950 zavražděna komunisty
(26. 6. 2025) Den památky obětí komunistického režimu.

Srdce Ježíšovo - slavnost

Srdce Ježíšovo - slavnost
(22. 6. 2025) "Nejsvětější Srdce Páně" - termín náboženské úcty, charakaterizující Kristovu lásku ke všem lidem. Svátek…

Tomáš More (22.6.)

Tomáš More (22.6.)
(21. 6. 2025) Filozof, humorista, mučedník... Popraven králem Jindřichem VII. Patron politiků a vládců.