Kdo věří v Ježíše - Syna Božího, má život věčný. (J 3,36) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

28. 3. 2004

5. neděle postní - C

Blížící se Velikonoce kladou neodbytnou otázku: jsem jako hříšník připraven setkat se s Ježíšem tváří v tvář? Jsem ochoten nechat ho nahlédnout do své bídy? Věřím tomu, že mne neodsoudí, ale s důvěrou vyšle svým odpuštěním ve svátosti smíření na další dobrou cestu?

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Bože, zjednej mi právo a ujmi se mé pře proti bezbožnému lidu, zbav mě člověka lstivého a zločinného! Vždyť ty jsi, Bože, má síla.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, tvůj Syn nás tak miloval, že se z lásky vydal na smrt za spásu světa; dej nám svou milost, abychom i my milovali své bratry a zůstávali v tvé lásce. Skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ

Jednal Bůh pouze v minulosti? Pomůže i nyní? Na tyto palčivé otázky odpovídá prorok svým zvěstováním spásy. Největší událostí spásy v dějinách Izraele bylo vyjití z Egypta. Vzpomínka na přechod Rudým mořem (v. 16-17) není však nostalgickým útěkem do minulosti, ale oživením naděje do budoucnosti. Lid v babylónském vyhnanství nesmí proto ustrnout ve vzpomínkách na slavnou minulost, nýbrž se má otevřít v očekávání nových Božích činů. Bůh dává nový začátek: On nejen vyvede svůj lid z Babylónu, ale bude o něj pečovat také na poušti – podobně jako po vyvedení z Egypta. Bůh dal velkou minulost a dá také velkou budoucnost.

Iz 43,16-21

Tak praví Hospodin, který vytvořil v moři cestu, v mocných vodách stezku, který (k soudu) vyvedl vozy i koně, vojsko i silné reky; všichni spolu leží, již nevstanou, jako knot zhasli, dohořeli:
”Nevzpomínejte na věci minulé, nedbejte na to, co se dávno stalo! Hle, činím vám věci nové, teď již vzcházejí, což to nepoznáváte? Cestu vytvořím na stepi a stezky na poušti.
Divoká zvěř mě oslaví, šakalové a pštrosi, že jsem dal vodu na stepi, řeky na poušti, abych napojil svůj lid, svého vyvoleného, lid, který jsem stvořil pro sebe, který bude hlásat mou chválu.”

ŽALM 126

Odpověď: Velkou věc s námi udělal Hospodin, naplnila nás radost.

Když Hospodin přiváděl siónské zajatce, – byli jsme jako ve snách. – Tehdy naše ústa byla plná smíchu – a jazyk náš byl plný jásotu.

Tehdy se říkalo mezi pohany: – ”Velkou věc s nimi udělal Hospodin!” – Ano, velkou věc s námi udělal Hospodin, – naplnila nás radost.

Hospodine, změň náš osud, – jako se mění údolí na jihu země. – Kdo sejí v slzách, – žnouti budou s jásotem.

Vycházejí s pláčem, – když nesou semeno k setí: – přijdou však s jásotem – a přinesou své snopy.

2. ČTENÍ

Pavel po svém obrácení zanechal mnoho věcí za sebou, především vědomí vlastní spravedlnosti a dokonalosti. Co ho k tomu přivedlo? Poznání Ježíše Krista ukřižovaného a zmrtvýchvstalého. Nebylo to však poznání rozumu, ale živé poznání srdce, zkušenost hluboké blízkosti. Tato živá zkušenost ho nenechává na pokoji a žene ho dál k plnému setkání s Kristem. Apoštol používá obrazy převzaté ze sportu (1 Kor 9, 24-27; Fil 2, 16), aby vyjádřil ”napětí” a dynamismus křesťana uchváceného Kristem. Takový člověk se podobá běžci, který se na stadioně žene vší silou do cíle, aby dosáhl vítězství a odměny. Tím vítězstvím křesťana je Kristovo vítězství nad smrtí: vzkříšení. Odměnou je samotný Kristus (v. 9).

Flp 3,8-14

Bratři! Všecko považuji za škodu ve srovnání s oním nesmírně cenným poznáním Ježíše Krista, svého Pána. Pro něj jsem se toho všeho zřekl a považuji to za bezcenný brak, abych mohl získat Krista a byl s ním spojen; nemám přece vlastní spravedlnost, která se získá zachováváním Zákona, ale tu, která se dává tomu, kdo věří v Krista, totiž tu, která přichází od Boha a spočívá na víře. Tak na sobě poznám Krista i moc jeho zmrtvýchvstání a účast v jeho utrpení; a protože umřel on, i já mu chci být v tom podobný. Potom, jak doufám, dosáhnu i vzkříšení z mrtvých.
Tím neříkám, že už bych toho dosáhl nebo že jsem už dokonalý; ale ze všech sil se snažím to uchvátit, protože i mne samého uchvátil Kristus Ježíš. Bratři, já si nenamlouvám, že už jsem to uchvátil. Ale o jedno mi jde: nedbám na to, co je za mnou, ale ženu se k tomu, co je přede mnou. Běžím k cíli za vítěznou nebeskou odměnou, ke které nás Bůh povolal skrze Krista Ježíše.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Praví Pán: Nyní se tedy obraťte ke mně celým svým srdcem, neboť jsem dobrotivý a milosrdný.

EVANGELIUM

Tento příběh je jedinečným svědectvím o Ježíšově postoji k provinilému: on nepřijímá hřích, ale hříšníka. Pro zákoníky a farizeje je cizoložnice jenom ”případ” a příležitost, jak vtáhnout Ježíše do léčky. Kdyby se on vyslovil pro její propuštění, byl by jasně proti Mojžíšovu zákonu. A pokud by ji odsoudil k ukamenování, překročil by římský zákon, který vyhrazoval takový rozsudek pouze státní moci. Mistr se však vyprostí z léčky skutečně mistrovským způsobem. Nerušeně píše na zemi a obrací soud na samotné žalobce, když jim do jejich rukou přenechá ”soud” o sobě samotných! Ježíš neodsuzuje ani ”spravedlivé” farizeje, ani hříšnou ženu. Pro něj je rozhodující odpověď srdce na dar i nárok omilostnění: ”Jdi a už nehřeš”.

Jan 8,1-11

Ježíš odešel na Olivovou horu. Ale brzo ráno se zase objevil v chrámě a všechen lid přicházel k němu. On se posadil a učil je.
Tu k němu učitelé Zákona a farizeové přivedli ženu přistiženou při cizoložství. Postavili ji doprostřed a řekli mu: ”Mistře, tato žena byla dopadena v cizoložství při činu. Mojžíš nám v Zákoně nařídil takové ženy ukamenovat. Co říkáš ty?” Tou otázkou ho chtěli přivést do úzkých, aby ho měli z čeho obžalovat.
Ježíš se však sehnul a psal prstem na zem. Když nepřestávali otázkami na něj dotírat, vzpřímil se a řekl jim: ”Kdo z vás je bez hříchu, ať první hodí po ní kamenem.” A sehnul se opět a psal na zem. Když to uslyšeli, jeden za druhým se vytráceli, starší napřed, až zůstal on sám a žena před ním.
Ježíš se vzpřímil a řekl jí: ”Ženo, kam se poděli? Nikdo tě neodsoudil?”
Odpověděla: ”Nikdo, Pane.” Ježíš řekl: ”Ani já tě neodsuzuji. Jdi a od nynějška už nehřeš!”

K ZAMYŠLENÍ

Vykořenit silné a mocné zlo ještě větší silou a mocí – to je pokušením člověka v celých dějinách. Všichni diktátoři tvrdili, že chtějí něčemu zlému zabránit mocí a silou. Výsledkem je vždy velké utrpení nevinných. Léčit jádro hříchu u druhého člověka postojem lásky a důvěry je ovšem velmi riskantní. A nelze to dělat ”plošně”. Skutečně, Ježíš se v evangeliu svým činem lásky a důvěry obrací vždy ke konkrétnímu jednotlivci. A má zřejmě úspěch – i když ne u každého. Není snadné se těmto postojům od něho učit. Ale následování, ke kterému jsme povoláni, bez toho není možné.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Dan 13,1-9.15-17.19-30.33-62

Jan 8,12-20

Komentář: Dan 13,1-9.15-17.19-30.33-62
”Odvrátili své oči, že nehleděli k Bohu a nepamatovali na jeho soudy” (v. 9). To bylo začátkem zvrácenosti oněch soudců. A oni jsou nám výstražným příkladem, že počátkem hříchu je ”zapomínání na Boha”, snaha se před Bohem ukrýt. Nejednám někdy také tak?

Nm 21,4-9

Jan 8,21-30

Komentář: Nm 21,4-9
Cesta s Bohem je někdy… na poušti bez vody a jídla. Nechceme-li podlehnout vyslovené či nevyslovené nespokojenosti (”reptání”), je třeba pozvat Boha do své hořkosti, nedůvěry, zklamání.

Dan 3,14-20.91-92.95

Jan 8,31-42

Komentář: Dan 3,14-20.91-92.95
Klanět se zlaté soše, klanět se penězům, kariéře, požitku… Čemu se klaním? Mám aspoň touhu, aby mě Bůh osvobodil od mých model?

Gn 17,3-9

Jan 8,51-59

Komentář: Gn 17,3-9
Tento úryvek z Geneze je jeden z nejvýznamnějších v celém Starém zákoně. Zkus se zamyslet, v jakém smyslu jsou slova tohoto textu pro tebe platná a aktuální.

Jer 20,10-13

Jan 10,31-42

Komentář: Jer 20,10-13
Obdivuhodná je Jeremiášova neohroženost tváří v tvář nebezpečí a nejistotě: ”Hospodin je se mnou, on je silný bojovník” (v. 11). Tuto větu si mohu odnést do dnešního dne a připomenout si ji, když mi bude úzko.

Ez 37,21-28

Jan 11,45-56

Komentář: Ez 37,21-28
Máme tu výsadu, že žijeme v čase naplnění Ezechielova proroctví. Teď mohu nechat vytrysknout úžas nad Boží mocí, která je schopná tak velkých činů.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Svátek práce 1. 5.

(30. 4. 2025) Jaký je hlubší smysl lidské práce?

Slova papeže Františka k poutníkům z Česka

Slova papeže Františka k poutníkům z Česka
(29. 4. 2025) Bůh jedná, i když my nevidíme okamžité výsledky. Křesťanské poslání nestojí na viditelných výsledcích, ale na věrnosti…

The Chosen Clubs – prostor pro evangelizaci

The Chosen Clubs – prostor pro evangelizaci
(29. 4. 2025) Zaujal vás seriál The Chosen? Hledáte způsob, jak lidem představit Ježíše srozumitelným a inspirativním…

Adoptujte si svého kardinála

(29. 4. 2025) Modlete se za kardinálské kolegium, které se připravuje na výběr nového papeže.

Další číslo časopisu pro dívky IN!

Další číslo časopisu pro dívky IN!
(29. 4. 2025) V květnu – měsíci, ve kterém všechno voní a kvete, je těžké nemít radost. :) Věříme, že vám ji přinese i nové…