Plesejte Hospodinu, všechny země. (Ž 100,1) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

14. 4. 2013

3. neděle velikonoční – cyklus C

Třetí neděle velikonoční přesouvá důraz z vlastního dne vzkříšení na následné události. První komunita křesťanů bude více a více objevovat svoji vlastní cestu, jak vypráví první čtení, a bude Bohem chráněna před nástrahami a nepochopením, jak obrazně zpívá žalm. Ve druhém čtení otevřeme knihu Zjevení a nahlédneme do páté kapitoly. Kde jinde objevit skutečnou moc a velikost našeho Pána, ale také význam události vzkříšení než právě zde! V neposlední řadě se v evangeliu vrátíme ke Galilejskému jezeru. Učedníci po vzkříšení jen pomalu objevují, co je vlastně jejich skutečné povolání a k čemu celý čas strávený s Ježíšem byl.

KOMENTÁŘE k nedělním biblickým textům:
- http://pastorace.cz/kazani
- Téma týdne - kratičké zamyšlení na každý týden na základě citátu z nedělních liturgických textů: http://www.vira.cz/Texty/Tema-tydne/

PŘÍMLUVY:
Přímluvy pro každou nedělní mši koncipované na základě aktuálního dění v církvi, ve světě i v naší zemi
- http://ps.apha.cz/nedelni-primluvy/

LITURGICKÝ KALENDÁŘ:
Dynamický liturgický kalendář od roku 1901 do 2099 naleznete zde: http://pastorace.cz/kalendar/

BOHOSLUŽBY V PŘÍMÉM PŘENOSU
Bohoslužby v přímém přenosu pravidelně vysílá každou neděli dopoledne televize Noe. Svým divákům také přináší přímé přenosy ze slavnostních bohoslužeb ve Vatikánu a z papežových cest po světě. www.tvnoe.cz

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Jásejte Bohu, všechny země, opěvujte slávu jeho jména, vzdejte mu velkolepou chválu. Aleluja.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože, tys obnovil svůj lid, abychom se mohli znovu radovat, že jsme tvými syny; dej, ať v nás velikonoční radost stále trvá, abychom s pevnou nadějí očekávali slávu vzkříšení. Skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ

Vyprávění prvních týdnů života církve jsou spojena s více a více rodícím se rozdělením mezi církví a oficiálními představiteli židovství. Proto zaznívá zásadní hlas: Je třeba více poslouchat Boha než lidi. Proto je významná také zmínka o Duchu svatém.

Sk 5,27b-32.40b-41

Velekněz začal apoštoly vyslýchat: „Přísně jsme vám přece přikázali, že v tom jménu už nesmíte učit. Přesto však Jeruzalém je plný toho vašeho učení a chcete na nás přivolat pomstu za krev onoho člověka.“
Ale Petr a ostatní apoštolové na to řekli: „Více je třeba poslouchat Boha než lidi. Bůh našich otců vzkřísil Ježíše, když vy jste ho pověsili na dřevo a zabili. Ale Bůh ho povýšil po své pravici jako vůdce a spasitele, aby Izraeli dopřál obrácení a odpuštění hříchů. A my jsme svědky těchto událostí, stejně i Duch svatý, kterého Bůh dal těm, kdo ho poslouchají.“
Dali apoštoly zbičovat a zakázali jim mluvit ve jménu Ježíšově. Pak je propustili. A oni odcházeli z velerady s radostí, že směli pro to jméno trpět příkoří.

ŽALM 30

Boží vítězství je základním bodem chvály, kterou liturgie zpívá. Připojme se k tomuto zpěvu i my.

Odpověď: Aleluja.

Chci tě oslavovat, Hospodine, – neboť jsi mě vysvobodil, – nedopřál jsi, aby se nade mnou radovali moji nepřátelé. – Hospodine, z podsvětí jsi vyvedl mou duši, – zachovals mi život mezi těmi, kteří do hrobu klesli.
Zpívejte Hospodinu, jeho zbožní, – a vzdávejte díky jeho svatému jménu! – Vždyť jeho hněv trvá chvíli, – ale jeho laskavost po celý život, – zvečera se uhostí pláč, – zjitra však jásot.
Slyš, Hospodine, a smiluj se nade mnou, – pomoz mi, Hospodine! – Můj nářek jsi obrátil v tanec, – Hospodine, můj Bože, chci tě chválit navěky!

2. ČTENÍ

Kniha Zjevení pomocí velice barvitých obrazů líčí Boha a jeho vládu. Kniha má svoji jasnou koncepci. Čtvrtá kapitola popíše nebe a Boží vládu. V páté kapitole se na scéně objeví Syn jako ten, který přinesl oběť (beránek). A nyní celé nebe padá na kolena před Synem člověka.

Zj 5,11-14

Já, Jan, měl jsem vidění a uslyšel jsem hlas velkého množství andělů shromážděných kolem trůnu, bytostí a starců – bylo jich na miliony a stamiliony – a volali silným hlasem: „Beránek, který byl zabit, si zaslouží, aby přijal moc, bohatství, moudrost a sílu, čest, slávu i chválu!“
A všechno tvorstvo na nebi, na zemi, v podsvětí i na moři, a vše, co je v nich, jsem slyšel volat: „Tomu, který sedí na trůně, i Beránkovi přísluší chvála, čest, sláva i moc na věčné věky!“ Tu ony čtyři bytosti přidaly: „Amen!“ a starci padli na tvář a poklonili se.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Kristus, který všechno stvořil, vstal z mrtvých a smiloval se nad lidským pokolením. Aleluja.

EVANGELIUM

Vzkříšený Ježíš se ukázal apoštolům ve večeřadle a týden poté opět. Avšak apoštolové nerozumí, co mají dále dělat. Ježíš však cíleně znovu přichází a naznačuje lovem ryb i rozhovorem s Petrem, k čemu apoštoly volá.

Jan 21,1-19

<a name="rybolov">Ježíš se znovu zjevil svým učedníkům, a to u Tiberiadského moře</a>. Zjevil se takto:
Byli pohromadě Šimon Petr, Tomáš zvaný Blíženec, Natanael z galilejské Kány, synové Zebedeovi a ještě jiní dva z jeho učedníků. Šimon Petr jim řekl: „Půjdu lovit ryby.“ Odpověděli mu: „I my půjdeme s tebou.“ Vyšli tedy a vstoupili na loď, ale tu noc nic nechytili.
Když už nastávalo ráno, stál Ježíš na břehu, ale učedníci nevěděli, že je to on.
Ježíš se jich zeptal: „Dítky, nemáte něco k jídlu?“
Odpověděli mu: „Nemáme.“
On jim řekl: „Hoďte síť na pravou stranu lodi, a najdete.“ Hodili ji tedy, a nemohli ji už ani utáhnout pro množství ryb.
Tu onen učedník, kterého Ježíš miloval, řekl Petrovi: „Pán je to!“ Jakmile Šimon Petr uslyšel, že je to Pán, přehodil přes sebe svrchní šaty – byl totiž oblečen jen nalehko – a skočil do moře. Ostatní učedníci dojeli s lodí – nebyli od země daleko, jen tak asi dvě stě loket, a táhli síť s rybami.
Když vystoupili na zem, viděli tam žhavé uhlí a na něm položenou rybu a vedle chléb. Ježíš jim řekl: „Přineste několik ryb, které jste právě chytili.“ Šimon Petr vystoupil a táhl na zem síť plnou velkých ryb, bylo jich stotřiapadesát. A přesto, že jich bylo tolik, síť se neprotrhla. Ježíš je vyzval: „Pojďte snídat!“ Nikdo z učedníků se ho neodvážil zeptat: „Kdo jsi?“ Věděli, že je to Pán. Ježíš přistoupil, vzal chléb a dal jim, stejně i rybu.
To bylo už potřetí, co se Ježíš zjevil učedníkům po svém zmrtvýchvstání.
Když posnídali, zeptal se Ježíš Šimona Petra: „Šimone, synu Janův, miluješ mě více než ti zde?“
Odpověděl mu: „Ano, Pane, ty víš, že tě miluji.“
Ježíš mu řekl: „Pas mé beránky.“
Podruhé se ho zeptal: „Šimone, synu Janův, miluješ mě?“
Odpověděl mu: „Ano, Pane, ty víš, že tě miluji.“
Ježíš mu řekl: „Pas moje ovce.“
Zeptal se ho potřetí: „Šimone, synu Janův, miluješ mě?“
Petr se zarmoutil, že se ho potřetí zeptal: „Miluješ mě?“, a odpověděl mu: „Pane, ty víš všechno – ty víš, že tě miluji.“
Ježíš mu řekl: „Pas moje ovce! Amen, amen, pravím ti: Dokud jsi byl mladší, sám ses přepásával a chodils, kam jsi chtěl. Ale až zestárneš, vztáhneš ruce, a jiný tě přepásá a povede, kam nechceš.“
To řekl, aby naznačil, jakou smrtí oslaví Boha. A po těch slovech ho vyzval: „Následuj mě!“

K ZAMYŠLENÍ

Je velmi silné sledovat, jak Ježíš trpělivě pracuje s apoštoly a pomalu je vede od okamžiku uvěření, přes pochybnosti až k nalezení jejich skutečného poslání. Rozhovor s Petrem v dnešním evangeliu je mistrným vyvrcholením této Ježíšovy práce s učedníky. Sledujme Petra – od prvního váhavého setkání s Mistrem, přes množství jeho zázraků a diskusí, kterých byl svědkem, ale i přes chvíle vlastního selhání až k důvěrnému vyznání. Dnes Petr stojí před Ježíšem již nikoli jako učedník! Zde stojí někdo blízký, kdo Ježíše nechal vstoupit do svého srdce a učinil z něho Pána svého života. Proto Petr říká s veškerou pokorou: „Miluji Tě.“ Všimněme si srovnání s druhým čtením. Ježíš obklopený zástupy a mocí, jak vypráví Zjevení, je stejný jako ten, kdo přichází ráno na břeh Galilejského jezera a nechápající učedníky obsluhuje! Ježíš přichází před apoštoly nikoli ověnčený mocí, aby jejich vyznání bylo maximálně svobodné a beze strachu, postavené na skutečném osobním vztahu a pravdě. Tento proces se vlastně týká každého, kdo se za Ježíšem vydal a skutečně chce Krista následovat. Proto Petrovo vyznání není jen otázkou zvláštního povolání malé skupinky apoštolů. Právě dnes je tato otázka před našima očima a také my máme pravdivě vyznat, kým pro nás Ježíš je.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

15. 4.

Sk 6,8-15

Jan 6,22-29

Komentář: Jan 6,22-29
Hledám svého Pána i v dnešním dni? Stojím o jeho blízkost, o jeho pomoc, o jeho přítomnost ve všem mém konání?

16. 4.

Sk 7,51 – 8,1a

Jan 6,30-35

Komentář: Jan 6,30-35
Zakoušíš hlad ve svém (duchovním) životě? Máš žízeň po hlubší přítomnosti Kristově? Pak jsi na dobré cestě – on tě může a chce nasytit a tvoji žízeň utišit.

17. 4.

Sk 8,1b-8

Jan 6,35-40

Komentář: Jan 6,35-40
Na své cestě počítej s Kristovou pomocí. Vždyť on koná vůli svého otce; neodmítá ty, kteří k němu přicházejí, ale vede je, aby se neztratili a měli život věčný.

18. 4.

Sk 8,26-40

Jan 6,44-51

Komentář: Jan 6,44-51
Otec si mne přitáhl! S touto jistotou, s posilou Krista – chleba sestupujícího z nebe – mohu v důvěře jít dnešním dnem.

19. 4.

Sk 9,1-20

Jan 6,52-59

Komentář: Jan 6,52-59
Zůstávat v Kristu – přijímáním jeho Těla a Krve. Žít z něj, z Eucharistie. To je zdroj mé síly pro vše, to je zdroj mého žití.

20. 4.

Sk 9,31-42

Jan 6,60-69

Komentář: Jan 6,60-69
Spolu s Petrem vyznej: „Ty máš slova věčného života. A my jsme uvěřili a poznali, že ty jsi ten Svatý Boží!“ A jednej podle svého vyznání!

Výběr literatury komentující nedělní (ev. i všednodenní) liturgické texty:
- http://www.ikarmel.cz/tema/liturgicky-rok/

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Svatodušní novéna

(24. 5. 2025) Od pátku po slavnosti Nanebevstoupení Páně se celá církev po devět dní modlí o nové vylití Ducha svatého.

Co znamená Nanebevstoupení Páně

Co znamená Nanebevstoupení Páně
(23. 5. 2025) Ježíš Kristus nám otevřel přístup k Bohu.

Bůh promlouvá do každé naší situace (Lev XIV.)

Bůh promlouvá do každé naší situace (Lev XIV.)
(22. 5. 2025) Ježíšova slova jsou určena všem, ale na každého působí jinak. Boží slovo oplodňuje a proměňuje veškerou…

Kdy je letos Noc kostelů

Kdy je letos Noc kostelů
(22. 5. 2025) Noc kostelů se letos bude konat v pátek 23. května 2025

Emil Kapaun (+ 23. 5. 1951)

Emil Kapaun (+ 23. 5. 1951)
(22. 5. 2025) Působil tam, kde smrt byla lepší než život...