Jsi můj Bůh. (Žl 89,27) - Citát z Bible na každý den

27. 2. 2014, pemu

Pokrývka hlavy u řádových sester

Navigace: Katalog dotazů > Církev, společenství křesťanů > Církve, hnutí, ekumenismus

Dobrý den, zajímalo by mne, jak je teologicky zdůvodněno zakrývání vlasů u řádových sester. Mám muslimskou kamarádku, se kterou rády o náboženství diskutujeme. Při jedné příležitosti jsme se bavily o hijábu, jeho významu v islámu a jak to chápe moje kamarádka. Všimla si, že řádové sestry si zakrývají vlasy podobným způsobem, a ptala se, proč si takto nezakrývají vlasy i ostatní křesťanky. Zajímalo by mne, zda to má nějaké styčné body právě s hijábem u muslimek. K tématu zahalování k v islámu toho mám nastudovaného dost, ale ke křesťanské variantě, krom znímky z první Korintským, která se převážně vykládá jakožto kulturní záležitost, se mi zatím nepodařilo nic najít. Jak je tato otázka v katolických řádech pojímána? Mnohokrát děkuji.

Závoj je symbolickým znamením

Díky za zajímavý dotaz.

Používání závoje u řeholnic má svůj původ v minulosti a podobně jako zahalování v islámu má své kulturní kořeny. Vlasy byly (a jsou) v mnoha kulturách, včetně té západní, chápány jako jeden z hlavních symbolů ženství a její krásy. V rámci manželství se žena s mužem navzájem darují v lásce. Stalo se proto zvykem, že si vdané ženy symbol své krásy (především po svatbě) zahalovaly na znamení své oddanosti a odkrývaly je většinou jen v intimním prostředí domova. Ženské řeholní řády závoj převzaly jako analogický symbol své vydanosti Bohu a původně se tak příliš nelišily od zbytku společnosti.

S proměnou společenského paradigmatu od období renesance a s trendem proměny postavení ženy ve společnosti se prvek zahalování vlasů z laické společnosti postupně vytratil. Řeholní stav si ho nicméně ponechal, jako určitý tradiční symbol svého zasvěcení Bohu. Závoj tak zůstává jen symbolickým znamením a nemá teologické zakotvení. Jeho využití se proto liší i napříč řeholními řády a kongregacemi.

Přeji vše dobré.

Kategorie otázky: Církev, společenství křesťanů, Církve, hnutí, ekumenismus

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2020) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Knižní tip: A přesto říci životu ano: Viktor E. Frankl

Knižní tip: A přesto říci životu ano:	Viktor E. Frankl
(22. 1. 2020) Kniha spojuje dva slavné texty Viktora E. Frankla (1905–1997), psychiatra s českými kořeny a zakladatele…

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie

(21. 1. 2020) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned povel: „Svlíct a tady pod…

Karel Fořt († 21.1.2014)

Karel Fořt († 21.1.2014)
(21. 1. 2020) Karel Fořt – známý jako "Otec Karel" z Radia Svobodná Evropa, skaut, kněz, vlastenec.

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(15. 1. 2020) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem Letnic) a je…

Jaký byl smysl oběti Jana Palacha?

(14. 1. 2020) "Živý člověk zemřel, aby mrtví zůstali žít." Jan Palach se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí v Praze. Učinil…

Shincheonji

je poměrně mladé náboženské hnutí pocházející z Jižní Koreje.

Křesťanské církve po celém světě vydaly prohlášení varující proti tomuto náboženskému společenství.

Za důvod udávají sektářskou povahu církve Shincheonji - manipulativní praktiky, snahu o utajování, rozpory s křesťanským učením apod. Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty mimo členy společenství. 

Více informací: 

www. scjinfo.cz