Nebesa vypravují o Boží slávě. (Žl 19,2) - Citát z Bible na každý den

27. 7. 2007, šape

Násilí při obraně bližního

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Křesťanská etika, hřích

Jak se církev staví k použití násilí na obranu bližního (na obranu jeho života, zdraví, nebo i cti).

Je přípustné inzultovat hrubiána, který "urazil dámu"?

Ježíš hovoří o nastavení druhé tváře, když se nám ubližuje... zdá se mi, že nikde v evangeliu není, jak jednat, když jsem svědkem toho, že ubližují mým blízkým (nebo komukoli). Petr, který chtěl Pána bránit, měl svůj meč schovat... Ale co by asi Ježíš dělal, kdyby někdo bil jeho kamaráda? Kdyby urážel jeho matku?

Oprávněná obrana může být i závažná povinnost.

1) Pokud se ptáš na názor církve, pak moje první myšlenka padla na Katechismus katolické církve. V něm jsou odstavce, které se týkají tzv. oprávněné obrany, konkrétně 2263-2267.
- vražda není usmrcení útočníka, pokud není chtěné (srov 2263).
- kdo brání svůj život, není vinen vraždou, i když je donucen zasadit útočníkovi smrtelnou ránu (2264).
- reagovat na násilí s přiměřenou umírněností (2264).

Oprávněná obrana může být i závažná povinnost toho, kdo je odpovědný za život druhých.

2) Pokusil bych se zhodnotit, zda je nutné rozvíjet spirálu násilí. Slyšel jsem moudrou radu (nejen) pro povodně: Víš, moudrá babička velké vodě otevřela všechny dveře a všechna okna. Voda protekla domem. Pošetilý člověk zatarasil vše a voda mu dům odnesla celý. Nebylo by lepší nechat slovo proplynout jako onu velkou vodu?

3) Ježíš měl v sobě velikou moc. On jediným svým slovem byl schopen zastavit rozvášněný dav, který ho chtěl kamenovat (Lk 4) nebo zastat se svých přátel (Jan 18, 8). On měl také moc přijmout urážku a plivání do tváře (1 Pt 2, 23).

Vše, na co se ptáš je odvislé od jeho přikázání: „Milujte své nepřátele“ (Lk 6). Milovat nepřítele někdy může být zastavit ho, jindy před ním utéci. Někdy nasadit svůj život a jindy ho obětovat. Vždy se samozřejmě modlit za mír mezi námi.

Nechci vypadat jako alibista, ale velmi nám prospěje, budeme-li uvažovat o „tajemství utrpení“, které patří do našeho života, ať už se budeme bránit jakkoli. Ježíš ví o utrpení své matky (Lk 2; Jan 19), a přesto s tím nic podstatného nedělá.

Život nám chystá mnoho náročných okamžiků, na které nelze odpovědět přes monitor. Měj důvěru, že tváří v tvář bolesti a zlu, dostaneš sílu adekvátně odpovědět.

Kategorie otázky: Křesťanská etika, hřích

Ohlédnutí na dobu po roce 1989

(15. 11. 2019) Radikálním zločinem komunismu nebylo zabíjení...

Pozvánka na konferenci ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: nové náboženství a žitá starost 15.11. v Praze

(14. 11. 2019) Univerzita Karlova - Evangelická teologická fakulta zve 15. listopadu na transdisciplinární konferenci ŽIVOTNÍ…

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?

Výročí Sametové revoluce 17. 11. Týká se nás otrávenost (českou) politikou?
(14. 11. 2019) Jaké jsou největší nemoci české politiky?

Autentická vzpomínka na svatořečení Anežky České v r. 1989

(12. 11. 2019) Z bolševického Československa - za dříve neprostupnou železnou oponou - začínaly do Říma přijíždět zvláštní vlaky...

13. 11. si připomínáme sv. Anežku českou - materiály pro děti

(12. 11. 2019) Obrázkové čtení sv. Anežce. Pracovní list s obrázky a základními informacemi o životě svaté Anežky. Šablona na sklo,…

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2019) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se voják Martin před branami města Amiens rozdělil se…