Můj osud je ve tvé ruce, Bože. (Ž 31,16) - Citát z Bible na každý den

25. 3. 2009, peb

Jak mohl Kristus odčinit hříchy lidí všech dob?

Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Ježíš

Dobrý večer,
začetl jsem se na Vašich stránkách www.krestanstvi.cz. V kapitole Kdo je Ježíš Kristus tápu nad těmi to větami:
Světu podal svou záchranou ruku – spásu, když svou lidskou smrtí na kříži odčinil hříchy lidí všech dob. Svou bolestí se tak solidarizoval se všemi trpícími a dal utrpení smysl. Pak projevil své božství, když vstal z mrtvých a smrt tím učinil branou do vyšší nadčasové dimenze života.

Nejvíce mě trápí slova "svou lidskou smrtí na kříži odčinil hříchy lidí všech dob" Rozumím větě: "Svou bolestí se tak solidarizoval se všemi trpícími a dal utrpení smysl". Asi mi chybí znalost šíršího kontextu. Lze ve zkratce naznačit jak mohl Kristus přijetím svého utrpení na kříži odčinit hříchy lidí všech dob?

Bůh není omezen ani prostorem ani časem

Uvedený citát se snaží osvětlit poslání Ježíše Krista jako „Spasitele“ (neboli zachránce). Zachránce nepřichází jen proto, aby se s lidmi postiženými nějakým neštěstím solidarizoval, ale aby je z jejich ohrožení také vytrhl. Často s nasazením vlastního života.

Můžeme pomyslet na hasiče, člena horské služby, ale i na lékaře či policistu při rizikovém zásahu. Ne vždy vyváznou bez zranění. Mnohdy na sebe naopak berou celou tíhu chybného jednání druhých lidí, protože ti si už sami pomoci nemohou (např. člověk v hořícím domě).

Biblické poselství vidí v oběti Ježíše Krista jakési vyvážení veškeré tíhy „hříchů lidí všech dob“. Paralela s „obyčejnými záchranáři“ asi není úplně přímočará, nicméně určitým vodítkem k porozumění být může, vidíme-li v Ježíši Kristu nejen člověka, ale současně i Božího Syna, který se stal jedním z nás.

Pro Boha čas ani místo nehrají zásadní roli. Bible nám jej představuje jako bytost všudypřítomnou a nadčasovou. Je stvořitelem všeho, a tak není omezen ani těmi nejzákladnějšími kategoriemi bytí, mezi něž právě čas a prostor patří – i ty jsou součástí jeho stvoření. Plynutí času, které my vnímáme jako proces, je u Boha jakési „stálé nyní“. Celé dějiny má jako na dlani, proto je myslitelná i jediná oběť Božího Syna za „hříchy lidí všech dob“, uskutečněná pochopitelně, z pohledu dějin, na konkrétním místě a v konkrétním čase.

Kategorie otázky: Víra – nauka víry, katechismus, Ježíš

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody. (Jr 17,5)


Konference Jak slyšet Boží hlas s Petem Greigem 
22. – 23. 3. 2024 v Praze. 

Z éry komunismu je nutné se poučit

(24. 2. 2024) Výročí komunistického puče 25.2.1948. Další texty k tématu: Komunismus a socialismus, 1948...

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22. 2. 2024) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj…

Matka zabila své dvě děti. Proč Bůh nezasáhl?

(21. 2. 2024) Právě jsem slyšela ve zprávách, že matka zabila své dvě děti. Chápu svobodnou vůli lidí,  ale proč neochránil…

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

(21. 2. 2024) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z odbojové…

Únorové vydání časopisu IN! pro dívky

Únorové vydání časopisu IN! pro dívky
(20. 2. 2024) Únor je letos delší o celý jeden den, je totiž přestupný rok. Jak ho prožijeme? A co nás čeká v úplně novém, únorovém…