Každý z nás má dvě stránky – tu viditelnou a tu skrytou. Vnějšek je to, co ukazujeme světu. Ale uvnitř nás se skrývá prostor, který má nesrovnatelně větší hloubku. A právě tam se může odehrávat něco mimořádného: osobní setkávání s Bohem.

Člověk je schopný vztahu s Bohem

Naše okolí nás zná skrze to, co říkáme, jak se chováme, co děláme – to je naše veřejné já. Ale pod povrchem existuje druhá vrstva: naše nitro. Neviditelné, ale zásadní. A právě tato skrytá rovina je klíčem k pochopení sebe sama i našeho vztahu s Bohem.

Uvnitř každého člověka se nachází něco mimořádného – lidský duch. Bible mluví o člověku jako o bytosti schopné vztahu s Bohem: „capax Dei“. V srdci každého z nás je totiž prostor určený pro Boha. Duchovní místo, kde může probíhat dialog mezi člověkem a jeho Stvořitelem.

Zahrada je místem setkávání

Výstižným obrazem pro toto vnitřní místo by mohla být zahrada – jako v příběhu stvoření:

„Hospodin Bůh vzal tedy člověka a usadil ho v zahradě Edenu, aby ji obdělával a chránil.“ (Gn 2,15)

V biblické době nevypadala zahrada tak, jak si ji známe dnes: kousek pozemku zaplněný záhony brokolice, živým plotem z tújí a dětskou houpačkou. Zahrada byla tehdy něco jako luxusní park pro bohaté lidi. Překrásné místo, které bylo především místem setkávání. A právě taková zahrada může existovat i v našem nitru – místo, kde se setkáváme s Bohem.

Zpustlá zahrada bez Boha

Historie lidstva ale ukazuje, že jsme se od tohoto původního vztahu vzdálili. Chtěli jsme si vystačit bez Boha sami. Mnozí z nás dnes do svého nitra nahlížejí, ale namísto setkání s Bohem nacházejí chaos, prázdnotu nebo bolest. Bible tomu říká hřích – který nás odděluje od Boží blízkosti.

Obnovení zahrady – místa setkávání

A přece pro každého z nás existuje naděje. Apoštol Pavel napsal: „Byli jste mrtví pro své poklesky a hříchy“ (Ef 2,1). Právě do této situace přichází Ježíšovo evangelium – dobrá zpráva. Pokud totiž člověk do svého srdce pozve Boha, pokud lituje toho, co ho od Něj odděluje, a uvěří, že Ježíš má moc jeho srdce očistit, pak v člověku nastává něco docela nového: jeho vnitřní zahrada se znovu stává živým prostorem pro setkávání s Bohem.