Je utrpení Ježíše Krista logické?
Navigace: Katalog dotazů > Víra – nauka víry, katechismus > Ježíš
Dříve jsem byl křesťanem. Čím více o křesťanství přemýšlím, tím více se mi zdá nelogické a postupně ho opouštím, protože se mi zdá celkově nelogické.
Základem křesťanství je, že Ježíš Kristus nás svou obětí na kříži spasil od hříchu a otevřel nám tak cestu do nebe. Právě proto přestávám být věřícím křesťanem, protože s tímto dogmatem se nejsem schopen ztotožnit z níže uvedených důvodů:
Proč Bůh požadoval smrt Ježíše Krista? Leckdy se říká, že to bylo za hřích Adamův, ale lidé už potrestáni byli, a to smrtí v tomto světě a vyhnáním z ráje, kdy teď musí snášet útrapy tohoto světa. O jaké hříchy se tedy jedná?
Jak mohlo dojít k očištění lidstva od hříchu skrze jednu brutální vraždu? Stále to byla zavrženíhodná brutální vražda, která s sebou nesla odplatu, např. v tom, že Jidáš šel do pekla, následně byl zničen Jeruzalém a mnoho židů bylo zabito, Kaifáš údajně brzy přišel o funkci a patrně nezemřel přirozenou smrtí, totéž hypoteticky i Pilát Pontský, teoreticky v rámci dědičného hříchu židé snášeli pogromy a holokaust, čemuž však křesťané zpravidla nebyli hromadně vystaveni. Bylo to tak i z důvodu, kdy židé pronesli: „Na nás a na naše děti ať padne jeho krev“, což se dle jejich přání také stalo.
Mohlo by tedy lidstvo být spaseno i dříve, neboť i před Ježíšovým příchodem mnoho dobrých lidí bylo zabito velmi brutálními metodami. Pokud by tedy Bůh požadoval pro odčinění Adamova hříchu utrpení jiných hodných lidí, již před Ježíšovým příchodem se tak stalo. Proč tedy toto Bůh neakceptoval? Nadto spácháním jednoho velice těžkého hříchu (brutální vraždou Ježíše Krista) nelze očistit jiné hříchy. Je to nelogické. I kdyby to snad nebylo brutální vraždou, mnozí hodní lidé před Ježíšovým příchodem trpěli i v důsledku nemocí, které nejsou následkem žádného hříchu, nýbrž spíše smůly či genetických dispozic. Spíše tito lidé by mohli spasit svět a otevřít bránu do nebe zemřelým, poněvadž tam nebylo žádné provinění druhých prostřednictvím dalšího hříchu.
Musel Ježíš trpět takto brutálně? Určitě ne, mnoho lidí shlédnutí filmu Umučení Krista spíše znechutilo takové obrovské množství násilí a krutosti. Bůh tedy nemusel dotyčné, kteří byli zodpovědní za smrt Ježíše Krista, trestat peklem a dostávat je do pokušení spáchat brutální vraždu jeho Syna, pokud by např. na Ježíše Krista seslal těžkou nemoc, pokud si přál jeho utrpení. Tím by jeho utrpení nebylo následkem žádného hříchu a mohlo by dojít k utrpení za hříchy jiných. Tímto také by budoucího utrpení byli ušetřeni i židé, na které dopadl dědičný hřích.
Mohl Ježíš trpět za všechny hříchy světa, a to i hříchy budoucí, jak hlásá církev? Je zcela zřejmé, že takové utrpení žádný člověk nemůže zvládnout. Pomohl tedy jen namátkou několika lidem, pokud akceptujeme dogma, že jedině bolest očišťuje od hříchu? Případně které lidi očistil od hříchu?
Po své smrti vstal Ježíš Kristus třetího dne z mrtvých s tím, že jeho tělo se ztratilo. Potřeboval Ježíš toto staré tělo? Určitě ne, mohl se jako duch zhmotnit, stejně staré tělo musel opravit, poněvadž toto bylo rozdrásáno při bičování, ponechal si jen stopy po hřebech. Klidně se jako duch mohl takto zhmotnit i se stopami po hřebech, není poté spíše logičtější, že jeho tělo bylo opravdu ukradeno? Když Ježíš vstal z mrtvých až v neděli, kde byl v pátek večer a v sobotu? Pokud mi řeknete, že to tak Ježíš udělal kvůli naší víře, potom je ovšem zcela zbytečné, abychom se při pohřbívání těl museli vyvarovat kremaci a nutně se muselo pohřbívat přednostně do země.
Bůh nám v Ježíši ukázal cestu, po které máme jít, jestliže se nechceme minout s cílem svého života
Dobrý den,
Váš dotaz je velice rozsáhlý a je zřejmě poznamenán jistým nedorozuměním i neporozuměním věci. Toto neporozumění však není jen Vaše. Je mezi lidmi dost rozšířeno díky různým interpretacím z různých dějinných dob, v nichž lidé upřednostňovali to nebo ono myšlení.
Zkusme se na celou věc podívat trochu jinak: Kdysi na počátku lidských dějin člověk udělal něco, co poznamenalo chod celého světa. Nevíme přesně, co to bylo, ale můžeme použít interpretaci, že šlo o zásadní poškození důvěry člověka vůči Bohu, zpochybnění hodnoty dobra, touhu okusit zlo apod., které do lidí zasel had/Ďábel. S touto nedůvěrou již člověk nebyl schopen žít v přátelství s Bohem, proto došlo k narušení jejich vztahu. Bible tuto situaci vypráví obrazně pomocí příběhu o vyhnání z ráje.
Bůh ovšem člověka nepřestal milovat a chce se s ním dělit o svůj život. Zároveň bylo Bohu jasné, že člověk si sám ze své situace nedůvěry nepomůže. Proto začal pracovat na nápravě - tzv. plánu spásy. Počátky této nápravy a její průběh máme popsán ve Starém zákoně. V Novém zákoně je zaznamenáno vyvrcholení. Říká se tomu dějiny spásy. Bůh se stal člověkem, aby nám znovu otevřel cestu k sobě.
Píšete, že nechápete smysl kruté smrti Ježíše. Doporučovala bych Vám zveřejněné odpovědi z našeho webu:
https://www.vira.cz/texty/otazky-a-odpovedi/buh-mohl-odpustit-a-lidi-z-raje-nevyhnat
https://www.vira.cz/texty/otazky-a-odpovedi/jezisova-smrt-proc-ji-buh-potreboval
K otázce zástupné oběti za lidský hřích doporučuji:
https://www.vira.cz/texty/otazky-a-odpovedi/jak-mohl-kristus-odcinit-hrichy-lidi-vsech-dob
Bůh nám v Ježíši ukázal cestu, po které máme jít, jestliže se nechceme minout s cílem svého života, kterým je on. V životě člověka je toto podstatná věc, protože situaci, kdy se člověk s Bohem mine, a tento stav se přenese do věčnosti, máme pojmenovanou jako peklo. Písemný prostor je omezený, a to, co jsem napsal, je jen velmi krátké shrnutí. V církvi existuje mnoho zdrojů, které se snaží Vámi nastíněnou otázku uchopit. Na internetu je např. dostupný první díl Katechismu katolické církve. Je to taková syntéza pohledů a výkladů, co církev o této věci skutečně učí. Mnohem víc bych Vám ale doporučoval Alfa kurzy, viz: https://www.kurzyalfa.cz/ nebo portál: https://hledamboha.cz/
K osvětlení Ježíšovy osoby je třeba „světla víry“. A víra je dar, ne pouze souhrn vědomostí. Otevíráme se mu upřímnou a vytrvalou modlitbou. Ježíš řekl, že: Kdo hledá, najde. Nepřestávejte klást otázky, neopouštějte modlitbu. Zkuste si najít klidnou chvíli a vzít třeba do ruky některé ze 4 evangelií. Začněte je pomalu číst, zastavujte se a uvažujte o nich. Mluvte k Bohu o všem, co čemu nerozumíte, co je pro Vás nepřijatelné.
Anglický spisovatel C. S. Lewis krásně rozlišuje, že existují pouze tři možnosti odpovědí na to, zda je Ježíš Boží Syn.
Ježíš sám o sobě mluví jako o Božím Synu anebo o Bohu jako svém Otci, sám přijímá nebo se popisuje v termínech, které příslušejí Bohu (např. výroky JÁ JSEM v Janově evangeliu).
- Buď byl tedy Ježíš lhář - protože tvrdil, že je Bůh - a pak se mu nedá věřit.
- Nebo byl blázen a nebyl schopen to reflektovat - a svěřit se bláznu také není možné.
- Anebo byl skutečně Bůh. Ale o tom je víra.
Připojuji také odkaz na text ohledně otázky spásy skrze smrt a vzkříšení Ježíše - https://www.vira.cz/texty/glosar/spasa-spaseni
A pokud rád čtete, doporučuji např. knihu Ladislava Heryána U Božího mlýna, kde se autor mimo jiné zabývá i uchopením zmíněného: Ježíš zemřel na kříži za nás a naše hříchy aby nás vykoupil.
S přáním všeho dobrého
Linka víry
Kategorie otázky: Ježíš
Související texty k tématu:
Ježíš:
- Kdo je Ježíš Kristus?
- Věřím v Ježíše Krista
- Ježíš se netrefil...
- Ježíš je cesta skrze smrt k životu.
- Další texty k tématu Ježíš zde