Abyste byli schopni dosáhnout plné míry Božích darů. (Ef 3,19) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

22. 5. 2005

Slavnost Nejsvětější Trojice

Žehnáme se křížem ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Je to snad nejstručnější vyznání největšího tajemství - Ježíšovým křížem, tedy jeho poslušností až k smrti, jsme byli my, neposlušní hříšníci, zachráněni pro život s Bohem. A Bůh se nám dává poznat jako Trojjediný. Do tohoto nesmírného tajemství můžeme vrůstat celý život. Když děláme kříž, může mít naše stručné vyznání víry v Ježíšovu spásu a trojjediného Boha, větší a větší hloubku.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Trojjediný Bůh, Otec, i Syn i Duch svatý, nám prokázal své milosrdenství; chvalme a oslavujme ho navěky.

VSTUPNÍ MODLITBA

Bože Otče, tys poslal světu svého Syna a svatého Ducha, a zjevils tak lidem tajemství svého vnitřního života; dej nám, abychom toto tajemství v pravé víře vyznávali, abychom hlásali jedinou věčnou slávu a klaněli se společné svrchované moci jediného božství ve třech osobách. Prosíme o to skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ

Text následuje po úryvku o zhotovení zlatého telete (kap. 32) a Hospodinově příslibu zjevit Mojžíšovi svoji slávu (33,19-23). Mojžíš vystupuje na horu, aby obnovil narušenou smlouvu mezi Hospodinem a lidem. Pán se mu zjeví s božskými atributy, mezi kterými se vyjímá milosrdenství. Mojžíš tak prosí, aby Bůh prokázal toto milosrdenství odpuštěním.

Ex 34,4b-6.8-9

Mojžíš časně ráno vstal a vystoupil na horu Sinaj, jak mu přikázal Hospodin; v ruce měl dvě kamenné desky.
Tu sestoupil Hospodin v oblaku, (Mojžíš) se tam vedle něho postavil a vzýval Hospodinovo jméno. Potom (Hospodin) prošel kolem něho a zvolal: „Hospodin, Hospodin, Bůh milosrdný a milostivý, shovívavý, velmi laskavý a věrný!“
Mojžíš se rychle vrhl k zemi, klaněl se a řekl: „Pane, jestliže jsem nalezl u tebe milost, ať jde Pán uprostřed nás. Ano, je to lid tvrdé šíje, ale odpusť naši vinu i náš hřích a přijmi nás jako dědictví.“

ŽALM Dan 3,52-56

Požehnaný jsi, Pane, Bože našich otců,
O: chvályhodný a svrchovaně velebený navěky.
Požehnané je tvé slavné svaté jméno
O: a svrchovaně chvályhodné a velebené navěky.
Požehnaný jsi ty ve svém svatém slavném chrámě
O: a svrchovaně chvályhodný a slavný navěky.
Požehnaný jsi ty na svém královském trůně
O: a svrchovaně chvályhodný a velebený navěky.
Požehnaný jsi ty, který shlížíš na hlubiny – a trůníš na cherubech
O: a svrchovaně chvályhodný a velebený navěky.
Požehnaný jsi ty na klenbě nebes
O: a velebený a plný slávy navěky.

2. ČTENÍ

Tyto tři verše nám dovolují poznat dva úkony starobylé liturgie: 1) liturgické políbení, znamení bratrského (a sesterského) vztahu; 2) pozdrav či přání, které křesťané vyslovovali ve jménu Trojice.

2 Kor 13,11-13

(Bratři a sestry), žijte radostně, zdokonalujte se, buďte přístupní napomínání, buďte svorní, žijte v pokoji, a Bůh, dárce lásky a pokoje, bude s vámi.
Pozdravte se vespolek křesťanským políbením.
Pozdravují vás všichni věřící.
Milost Pána Ježíše Krista, láska Boží a společenství svatého Ducha s vámi se všemi!

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Sláva Otci i Synu i Duchu svatému, Bohu, který je, který byl a který přijde. Aleluja.

EVANGELIUM

Tento úryvek navazuje na rozhovor Ježíše s Nikodémem. V něm nacházíme ústřední tajemství naší víry: utrpení Kristovo (symbolizované bronzovým hadem na kůlu) a Otcovu lásku, která zachraňuje člověka. Toto Boží jednání vyvolává krizi (neboli rozdělení), protože někteří tuto lásku přijmou, jiní nikoli.

Jan 3,16-18

Ježíš řekl Nikodémovi:
„Tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Bůh přece neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něho spasen. Kdo v něho věří, není souzen; kdo nevěří, už je odsouzen, protože neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.“

K ZAMYŠLENÍ

Tajemství Nejsvětější Trojice je jedno z nejpodivuhodnějších ve víře křesťana. Není to oříšek k rozlousknutí, ale je to skutečnost, do které je člověk pozván, aby do ní svým životem vstupoval. Pohled na Ježíše nás vede k tomu, kdo ho pro nás poslal a ke komu on sám směřuje, k Otci. Dar Ducha, který nám byl slíben, nám umožňuje do těchto hlubokých skutečností vnikat. Pomáhá nám přijímat a chápat to, čemu jen obtížně a zčásti rozumíme. Spása neznamená být zachráněn pro své vlastní plány, ale být zachráněným pro Boha. Ten o nás stojí, zve nás do společenství Otce, Syna a svatého Ducha.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

23. 5.

Sir 17,20-28

Mk 10,17-27

Komentář: Mk 10,17-27
Bohatí možná nejsme. To ale neznamená, že na ničem nelpíme. Co mne tedy váže natolik, že se toho nechci tváří v tvář Ježíši vzdát?

24. 5.

Sir 35,1-15

Mk 10,28-31

Komentář: Mk 10,28-31
Chce-li člověk zakusit pravdivost těchto slov, musí se odvážit opustit něco, co by mu jinak samozřejmě náleželo. Vyzkoušet si spolehlivost slov evangelia předem a nezávazně není možné.

25. 5.

Sir 36,1-2a.5-6.13-19

Mk 10,32-45

Komentář: Mk 10,32-45
Postavit se mezi druhými jako otrok a služebník může být pravdivé, ale může to být také póza. nebo něco, co budeme po čase svým bližním vyčítat. Člověk musí být hluboce přesvědčen o tom, že je Bohem přijat za vlastního, aby si mohl bez trpkosti nebo strachu dovolit být pro bližní služebníkem a otrokem.

26. 5. Slavnost Těla a Krve Páně

Dt 8,2-3.14b-16a

Jan 6,51-58

Komentář: Jan 6,51-58
Žít z Ježíše znamená také žít pro druhé jako on. Přijímání Ježíšova Těla a Krve není jen posila, je to také velký závazek měnit vlastní život podle vzoru Ježíšova.

27. 5.

Sir 44,1.9-13

Mk 11,11-25

Komentář: Mk 11,11-25
Tyto tvrdé scény mohou člověka zarazit a téměř odrazovat. Připomínají ale, že otázky spásy, Božího království a víry nejsou nezávaznými tématy. Jde přece o věčné naplnění šancí každého člověka!

28. 5.

Sir 51,17-28

Mk 11,27-33

Komentář: Mk 11,27-33
Na záludné otázky Ježíš nikdy nepřistupuje. Přišel hlásat Boží království. A kdo tuto zvěst nechce přijmout, těžko se s ním dorozumí.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis
(8. 7. 2025) Hlavní program konference Charis proběhne od 9. do 13. července na brněnském výstavišti v pavilonu F. Program tvoří…

Odmítnutí kmotrovství - vážně o tom uvažuji

(7. 7. 2025) Dobrý den,  moc děkuji za Vaši odpověď a za Váš čas, který jste věnovali mé otázce ohledně…

Tipy jak ne/odpočívat

(4. 7. 2025) Slovo rekreace pochází z latiny a znamená: re - creatio, neboli znovu - stvoření...

Cyril a Metoděj (5.7.)

(3. 7. 2025) Oba rodní bratři, jejichž svátek slavíme 5. července, pocházeli ze Soluně. Ta byla v té době největším střediskem…

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou
(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…