Abyste byli schopni dosáhnout plné míry Božích darů. (Ef 3,19) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

1. 5. 2005

6. neděle velikonoční

Bylo by velmi nešťastné, kdybychom vzpomenuli na Ježíšovo vzkříšení jen jednou do roka. Vždyť vzkříšený Kristus žije stále u Otce a každé nedělní ráno je připomínkou velikonočního rána, každá neděle je ozvěnou radosti nad prázdným hrobem a nad skutečností, že Pán žije. Ptejme se tedy sami sebe, zda je pro nás osobně vzkříšený Ježíš zdrojem nedělní radosti a silou všedních dnů. A prožijme v setkání s Kristem v liturgii něco podobného jako ti, kteří se s ním setkali po jeho smrti na kříži a s údivem i s radostí zjistili, že skutečně žije.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

S radostným voláním zvěstujte, hlásejte po celém světě: Pán vykoupil svůj lid. Aleluja.

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí Bože, dej, ať prožíváme velikonoční dobu tak opravdově, aby se naše spojení se vzkříšeným Kristem trvale projevovalo v celém našem životě. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého...

1. ČTENÍ

Po umučení Štěpána začalo kruté pronásledování jeruzalémské obce. Pronásledování však nezničilo církev, ale stalo se příležitostí k šíření evangelia (Sk 8,4). Tak Filip, člověk Ducha (Sk 6,3), přinesl radostnou zvěst do Samaří. Působení Filipa bylo účinné, protože jeho slova doprovázely činy (také Ježíš působil činy a slovy – Sk 1,1!). Skrze vkládání rukou apoštolů pak Samařští obyvatelé obdrželi novým způsobem Ducha svatého, kterého přijali už křtem (křest přináší Ducha – Sk 2,38!). Výraz: „Duch do té doby na nikoho nesestoupil“ by se měl vysvětlit tak, že Duch svatý se dosud neprojevil viditelným způsobem (8,18; 2,4; 10,46). Tomuto novému obdarování předcházela přímluvná modlitba: Duch svatý je především dar, který Otec dává v modlitbě (Lk 11,13).

Sk 8,5-8.14-17

Filip přišel do hlavního samařského města a hlásal tam Krista. Všichni lidé dávali pozor na to, co Filip mluví, protože slyšeli a viděli, že dělá zázraky. Z mnoha posedlých totiž vycházeli nečistí duchové s velkým křikem. Také bylo uzdraveno mnoho ochrnulých a chromých. Celé město se z toho převelice radovalo.
Když se apoštolové v Jeruzalémě dověděli, že Samařsko přijalo Boží slovo, poslali k nim Petra a Jana. Ti tam přišli a modlili se za ně, aby dostali Ducha svatého. Do té doby totiž na nikoho z nich nesestoupil, byli jen pokřtěni ve jménu Pána Ježíše. Vložili tedy na ně ruce, a oni přijali Ducha svatého.

ŽALM 66

Odpověď: Jásejte Bohu, všechny země!

Jásejte Bohu, všechny země, – opěvujte slávu jeho jména, – vzdejte mu velkolepou chválu! – Řekněte Bohu: „Jak úžasná jsou tvá díla!“
„Ať se ti koří celá země, ať ti zpívá, – nechť opěvuje tvé jméno.“ – Pojďte a pozorujte Boží skutky: – podivuhodně jednal s lidmi!
Moře proměnil v souš; – suchou nohou přešli řeku, – proto se radujeme v Bohu! – Vládne svou mocí navěky.
Pojďte, slyšte, všichni bohabojní, – chci vyprávět, co prokázal Bůh mé duši. – Bůh buď veleben, – že neodmítl mou prosbu, – že mi neodňal svou lásku.

2. ČTENÍ

Křesťané prožívající nepřijetí a posměch ze strany okolí jsou v tomto listu vybízeni k neohroženému jednání. Nemusí se bát lidí (1 Petr 3,14), protože Pán je ten Svatý, který budí bázeň (v. 15; Iz 8,12.13). Toto hluboké vědomí Boží svrchovanosti dává sílu k statečnému konání dobrých činů a k vydávání svědectví (opět jsou spojené činy a slova – viz 1. čtení!). Nenahraditelné „slovo svědectví“ doplňuje činy a objasňuje „důvody naší naděje“ (v. 15).

1 Petr 3,15-18

Milovaní! Mějte v srdci posvátnou úctu ke Kristu jako k Pánu a buďte stále připraveni obhájit se před každým, kdo se vás ptá po důvodech vaší naděje, ale ovšem s jemností a skromností. Musíte však mít přitom sami dobré svědomí! Pak se budou muset zastydět za své špatné řeči ti, kdo pomlouvají vaše dobré křesťanské chování. Je přece lépe, abyste snášeli utrpení – chce-li to tak Bůh – za to, že jednáte dobře, než za to, že jste udělali něco špatného.
Vždyť i Kristus vytrpěl jednou smrt za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby nás smířil s Bohem. Byl sice usmrcen podle těla, ale podle ducha dostal nový život.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Aleluja. Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo, praví Pán, a můj Otec ho bude milovat, a přijdeme k němu. Aleluja.

EVANGELIUM

Pozadím evangelního úryvku je opět smlouva. I ve starozákonní smlouvě byly spolu spojené „láska k Bohu“ a „přilnutí k jeho přikázáním“ (Dt 5,10; 10,12.13). V evangeliu je však nové to, že tato láska má směřovat bezprostředně k Ježíši (to samozřejmě nevylučuje, že je to zároveň láska k Bohu Otci). Ježíš je totiž prostředníkem nové smlouvy, a proto učedníci mají zachovávat jeho přikázání, tj. jeho slova. Obsahem těchto slov je zjevení Ježíšovy osoby a jeho poslání. Duch pravdy pak uvádí učedníky k hlubšímu poznání i rozpoznání Pravdy, tj. samotného Ježíše (Jan 14,6) přítomného v srdci věřícího (v. 20).

Jan 14,15-21

Ježíš řekl svým učedníkům: „Jestliže mě milujete, budete zachovávat má přikázání. A já budu prosit Otce, a dá vám jiného Pomocníka, aby s vámi zůstal navždy: Ducha pravdy. Svět ho nemůže přijmout, protože ho nevidí a nezná. Vy ho znáte, neboť přebývá u vás a bude ve vás.
Nenechám vás sirotky. Zase k vám přijdu. Ještě krátký čas, a svět mě už neuvidí, ale vy mě zas uvidíte, protože já jsem živ a také vy budete živi. V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci a vy ve mně jako já ve vás. Kdo má moje přikázání a je zachovává, ten mě miluje, a kdo mě miluje, toho bude milovat můj Otec, a také já ho budu milovat a dám se mu poznat.“

K ZAMYŠLENÍ

Lze vůbec docenit Ježíšovo zaslíbení, že těm, kdo uvěřili, dá svého Ducha utěšitele, který je nikdy neopustí? Existuje ve světě plném nejistot a změn něco takto jistého? Něco, co je pro člověka a zároveň to nestojí na člověku? Svět hmatatelných jistot, vyjádřených v číslech pojistných prémií a finančních výnosů, se může zhroutit v několika vteřinách. Boží věrnost ale neporazí a nezničí ani nevěrnost těch, kdo mu mají být věrni. O tom svědčí dvě tisíciletí historie křesťanství. Jde jen o to, jestli člověk o tak neviditelný a nepodchytitelný dar, jakým je dar Ducha, vůbec stojí. Neboť Duch svatý nám nedává k dispozici Boží moc a sílu, ale přetváří nás v ty, kdo se Bohu k dispozici dávají. Kdo se bojí, že Bůh bude proměňovat jeho život, musí se držet od Ducha Božího v uctivé vzdálenosti. Ale moudrost by v takovém postoji nebyla žádná.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

2. 5.

Sk 16,11-15

Jan 15,26-16,4a

Komentář: Jan 15,26-16,4a
Věřit není vždy snadné. Ale Duch svatý vydává o Ježíši svědectví. Jak tedy ve svém životě hledám posilu víry v této činnosti Ducha?

3. 5. Svátek sv. Filipa a Jakuba

1 Kor 15,1-8

Jan 14,6-14

Komentář: Jan 14,6-14
„Ježíš – cesta, pravda a život“ – to jsou slova skutečně nevyčerpatelná. V každé životní etapě nám mohou říkat něco nového a zůstat při tom stejně bohatými. Pokud ovšem rozjímáme nad nimi a nad vlastním životem.

4. 5.

Sk 17,15.22 – 18,1

Jan 16,12-15

Komentář: Jan 16,12-15
O křesťanské víře lze mluvit i číst, přít se a hloubat. Ale Ježíš opakovaně připomíná, že nezbytným učitelem je Duch svatý, který byl a je poslán. I když je smysly nepostižitelný, je zřejmě učitelem nejpůsobivějším.

5. 5. Slavnost Nanebevstoupení Páně

Sk 1,1-11

Mt 28,16-20

Komentář: Mt 28,16-20
Evangelium nám i zde nastavuje zrcadlo. Jak získáváme Ježíšovi další učedníky? A počítáme s tím, že on je a bude stále s námi, „až do konce světa“?

6. 5.

Sk 18,9-18

Jan 16,20-23a

Komentář: Jan 16,20-23a
Po Ježíšově smrti a uložení do hrobu byl smutek na místě, ale nebyl trvalý. Trvalá je přítomnost Ježíše vzkříšeného. To si potřebujeme znovu a znovu promítat do svých životů v nejrůznějších událostech, kterými procházíme.

7. 5.

Sk 18,23-28

Jan 16,23b-28

Komentář: Jan 16,23b-28
Prosit v Ježíšově jménu znamená prosit v plném sjednocení s ním. A to znamená prosit ne o to, co nás napadne, ale o to, co chce Bůh sám. K tomu je třeba ovšem ztratit vlastní svévoli a přijímat Ducha Ježíšova.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis

Ve středu 9. 7 . 2025 začíná v Brně Konference Charis
(8. 7. 2025) Hlavní program konference Charis proběhne od 9. do 13. července na brněnském výstavišti v pavilonu F. Program tvoří…

Odmítnutí kmotrovství - vážně o tom uvažuji

(7. 7. 2025) Dobrý den,  moc děkuji za Vaši odpověď a za Váš čas, který jste věnovali mé otázce ohledně…

Tipy jak ne/odpočívat

(4. 7. 2025) Slovo rekreace pochází z latiny a znamená: re - creatio, neboli znovu - stvoření...

Cyril a Metoděj (5.7.)

(3. 7. 2025) Oba rodní bratři, jejichž svátek slavíme 5. července, pocházeli ze Soluně. Ta byla v té době největším střediskem…

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou
(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…