Radujte se s radujícími, plačte s plačícími. (Řím 12,15) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Nedělní liturgie

17. 2. 2002

1. neděle postní

Vážná doba postní se dnes většinou zaregistruje jen v kostele. Svět kolem nás si běží vesele svým tempem dál. A mnoho křesťanů trápí, že se jen nesnadno udržují v rozpoložení, které si postní doba žádá. Ale vážnost není totéž, co zachmuřenost. A vážně máme brát Krista, jeho evangelium, spásu, kterou nám získal, náš křest a ty, kdo se na křest o velikonocích připravují. S tím vším se při liturgii setkáváme.To všechno si také můžeme odnášet do všedních dní, třeba i velmi veselých, a věnovat tomu pozornost.

VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA

Vyslyším ho, až mě bude vzývat, budu při něm v tísni, zachráním ho a oslavím, nasytím ho dlouhým věkem.

VSTUPNÍ MODLITBA

Všemohoucí Bože, ty nám dáváš milost, abychom se čtyřicet dní připravovali na velikonoce. Prosíme tě, ať v postní době hlouběji pronikneme do tajemství Kristova vykupitelského díla a stále opravdověji z něho žijeme. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého žije a kraluje …

1. ČTENÍ

V našem úryvku se nejprve uvádí, že Bůh dal člověku dar života. To však nebyl jediný důkaz Boží štědrosti vůči němu: usadil jej v zahradě Edenu, kde rostly stromy líbezné na pohled s chutnými plody. Bůh je tedy ten, který dává člověku dobré dary. Had předkládá jiný obraz Boha: Bůh je ten, který zakazuje, ba dokonce člověka omezuje, aby ho o něco ochudil (3,1.5). Nepřítel pomocí lži a zpochybňování Božího varování slibuje ženě plnější život: neposlušnost však přinese trpké zjištění.

Gn 2,7-9; 3,1-7

Hospodin Bůh uhnětl člověka z prachu hlíny a vdechl do jeho nozder dech života, a tak se stal člověk živou bytostí.

Potom Hospodin Bůh vysázel zahradu v Edenu na východě a usadil tam člověka, kterého uhnětl. Hospodin Bůh dal z půdy vyrůst rozmanitým stromům, líbezným na pohled, (jejichž ovoce) je chutné k jídlu, i stromu života uprostřed zahrady a stromu poznání dobra a zla.

Had byl nejlstivější ze všech polních zvířat, která Hospodin Bůh udělal. Pravil ženě: „Řekl (skutečně) Bůh: Nejezte ze žádného stromu v zahradě?“

Žena odpověděla hadovi: „Smíme jíst z ovoce každého stromu v zahradě, jen z ovoce stromu, který je uprostřed zahrady - pravil Bůh - nesmíte jíst a ani se ho nedotýkejte, abyste nezemřeli.“

Had nato ženě: „Ne, nezemřete. Naopak, Bůh ví, že kdybyste z něho jedli, otevřou se vaše oči a budete jako Bůh poznávat dobro i zlo.“

Žena viděla, že (ovoce) stromu je chutné k jídlu, vábné na pohled, lákavé pro poznání moudrosti, a proto si z něho utrhla a jedla, a dala též svému muži; byl s ní a jedl. Tu se jim oběma otevřely oči a zpozorovali, že jsou nazí. Sešili tedy fíkové listy a udělali si zástěry.

ŽALM 51

Odpověď: Smiluj se, Pane, neboť jsme zhřešili.

Smiluj se nade mnou, Bože, pro své milosrdenství, - pro své velké slitování zahlaď mou nepravost. - Úplně ze mě smyj mou vinu - a očisť mě od mého hříchu.

Neboť já svou nepravost uznávám, - můj hřích je stále přede mnou. - Jen proti tobě jsem se prohřešil, - spáchal jsem, co je před tebou zlé.

Stvoř mi čisté srdce, Bože! - Obnov ve mně ducha vytrvalosti. - Neodvrhuj mě od své tváře - a neodnímej mi svého svatého ducha.
Vrať mi radost ze své ochrany - a posilni mou velkodušnost. - Otevři mé rty, Pane, - aby má ústa zvěstovala tvou chválu.

2. ČTENÍ

Pátá kapitola listu Římanům srovnává prvního člověka – Adama - s jeho protějškem - Kristem Ježíšem. Kristus je pro svou poslušnost novým Adamem a dokonalým Božím obrazem. Adam neuposlechl Boha - Kristus byl poslušný. Skrze Adama přišel na svět hřích a odsouzení - skrze Krista milost a dar ospravedlnění. Kvůli provinění Adama začala vládnout smrt – kvůli poslušnosti Krista je tu dar nového života. Boží štědrost vůči člověku se však ještě skvěleji ukazuje tím, že lidem propadlým smrti udělil ještě hojněji svou milost. Tato milost není pouhým uzdravením ze hříchu a obnovením původního stavu, je mnohem víc: je povýšením člověka k blízkému společenství s Bohem a k důstojnosti Božího synovství.

Řím 5,12.17-19

Bratři! Jako skrze jednoho člověka přišel na tento svět hřích, a skrze hřích smrt, a tak smrt přešla na všechny lidi, protože všichni zhřešili..

Jestliže kvůli provinění jednoho člověka začala skrze toho jednoho člověka vládnout smrt, tím spíše v síle nového ž života budou kralovat skrze jednoho, totiž Ježíše Krista, ti, kdo v hojnosti dostávají milost a dar ospravedlnění.

Nuže tedy: jako provinění jednoho člověka přineslo odsouzení celému lidstvu, tak zase spravedlivý čin jednoho člověka přinesl celému lidstvu ospravedlnění, které dává život. Jako se totiž celé množství stalo neposlušností jednoho člověka hříšníky, tak zase poslušností jednoho se celé množství stane spravedlivými.

ZPĚV PŘED EVANGELIEM

Nejen z chleba žije člověk, ale z každého slova, které vychází z Božích úst.

EVANGELIUM

Ježíš jako „nový Adam” odolává lákavým pokušením Zlého a navíc se prokazuje jako „nový Izrael”: při čtyřicetidenním pobytu na poušti překonává zkoušky, které zakusili také Izraelité po vyvedení z Egypta. Při nedostatku jídla na poušti začali Izraelité „reptat” z nedostatku víry (Ex 16) - Ježíš si střeží svou věrnost k Bohu a odmítne nabídku „přízemního” mesiášství. Při druhém pokušení překonává také pokušení mesiáše – divotvůrce a do třetice odolává pokušení slávy. Hlad po chlebu, moci a slávě: Ježíš zakusil tato pokušení a překonal je.

Mt 4,1-11

Ježíš byl vyveden od Ducha na poušť, aby byl pokoušen od ďábla. Když se postil čtyřicet dní a čtyřicet nocí, nakonec vyhladověl.

Tu přistoupil pokušitel a řekl mu: „Jsi-li syn Boží, řekni, ať se z těchto kamenů stanou chleby.“

On však odpověděl: „Je psáno: Nejen z chleba žije člověk, ale z každého slova, které vychází z Božích úst.“

Potom ho ďábel vzal s sebou do Svatého města, postavil ho na vrchol chrámu a řekl mu: „Jsi-li syn Boží, vrhni se dolů. Je přece psáno: Svým andělům dá o tobě příkaz, takže tě ponesou na rukou, abys nenarazil nohou na kámen.“

Ježíš mu odpověděl: „Také je psáno: Nebudeš pokoušet Pána, svého Boha.“

Zase ho vzal ďábel s sebou na velmi vysokou horu, ukázal mu všecka království světa i jejich slávu a řekl mu: „To všecko ti dám, jestliže padneš a budeš se mi klanět.“

Tu mu Ježíš řekl: „Odejdi, satane! Neboť je psáno: Pánu, svému Bohu, se budeš klanět a jen jemu sloužit.“ Potom ho ďábel nechal - i přistoupili andělé a sloužili mu.

K ZAMYŠLENÍ

Něco za něco - v tom jsme vychováváni prakticky od malička. Jak potom máme uvěřit, že Bůh nám chce dá všecko za nic? Jenže něco na něco nabízí právě ten Zlý. A vždy představuje svou nabídku jako velmi výhodnou výměnu. Bůh nám chce dát plnost života na věčnosti, sebe sama a svou blízkost už zde - a ještě za to platí cenou svého vlastního Syna. To je až neuvěřitelně příznivé a výhodné. Tak neuvěřitelné, že tomu opravdu mnozí nevěří.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN

Lv 19,1-2.11-18

Mt 25,31-46

Komentář: Lv 19,1-2.11-18
Není to vybídnutí k hrdinské svatosti, ale k svatosti „všedního dne”, dosažitelné každému.

Iz 55,10-11

Mt 6,7-15

Komentář: Iz 55,10-11
Postní doba je také příležitostí k novému objevení Božího slova, které je mocí a silou, které vykonává v mém životě to, co bych sám nikdy nesvedl.

Jon 3,1-10

Lk 11,29-32

Komentář: Jon 3,1-10
Ninivští obyvatelé nejsou pro nás vzorem ani tak v přísné askezi, jako spíš v jednoznačném a radikálním obrácení.

Est.4,17n. (přídavky knihy Ester)

Mt 7,7-12

Komentář: Est.4,17n. (přídavky knihy Ester)
Máme tu příklad modlitby upřímné, nevyumělkované. A stejně tak prostě se můžeš modlit i ty.

Stolec svatého apoštola Petra

1 Petr 5,1-4

Mt 16,13-19

Komentář: Mt 16,13-19
Ty jsi Mesiáš, Zachránce! Toto vyznání není pouze výsadou Petrovou, ale všech těch, kdo věří v Krista. I pro mě může být skalou ve zmatku a nejistotě.

Dt 26,16-19

Mt 5,43-48

Komentář: Dt 26,16-19
Radikální požadavek poslušnosti nakonec obšťastní. Polovičatost ke štěstí nevede.

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody.
(Jr 17,5)

Svatodušní novéna 2025 e-mailem

Svatodušní novéna 2025 e-mailem
(29. 5. 2025) Možnost zúčastnit se svatodušní novény rozesílané e-mailem s krátkou zvukovou nahrávkou a s úryvkem z Písma.

Nanebevstoupení Páně - co znamená?

Nanebevstoupení Páně - co znamená?
(29. 5. 2025) Ježíš Kristus nám otevřel přístup k Bohu.

Svatodušní novéna

(29. 5. 2025) Od pátku po slavnosti Nanebevstoupení Páně se celá církev po devět dní modlí o nové vylití Ducha svatého.

Romská pouť - Svatý Kopeček u Olomouce

Romská pouť  - Svatý Kopeček u Olomouce
(28. 5. 2025) V sobotu 14. června 2025 se již po sedmadvacáté uskuteční Romská pouť, kterou organizuje Charita Olomouc –…

Doteď jsem se neodhodlal ke křtu

(28. 5. 2025) (Z ohlasů našich čtenářů)