Sekce: Nedělní liturgie
13. 6. 2004
11. neděle v mezidobí - Cyklus C
VSTUPNÍ ANTIFONA A MODLITBA
Slyš, Hospodine, můj hlas, jak volám, tys má pomoc, nezavrhuj mě, neopouštěj mě, Bože, můj spasiteli!
VSTUPNÍ MODLITBA
Bože, sílo všech, kdo v tebe doufají, bez tebe lidská slabost nic nezmůže; vyslyš naše prosby a nepřestávej nám pomáhat svou milostí, abychom plnili tvá přikázání a vždycky smýšleli i jednali podle tvé vůle. Prosíme o to skrze tvého Syna...
1. ČTENÍ
David dospěl k pokání, a tedy k odpuštění, protože se otevřel Božímu slovu vyslovenému prorokem (12,1). Boží slovo, tj. Bible, nám není užitečné pouze k vyučování, ale také k napravování a výchově ve spravedlnosti (2 Tim 3,16).
2 Sam 12,7-10.13
Nátan řekl Davidovi: „Tak praví Hospodin, Bůh Izraele: Já jsem tě pomazal za krále nad Izraelem a já jsem tě vysvobodil ze Saulovy ruky. Dal jsem ti dům tvého pána i jeho ženy, dal jsem ti dům Izraele a Judy. Kdyby to bylo málo, cokoli jiného bych ti přidal.
Proč jsi pohrdl Hospodinovým slovem, že jsi učinil, co je zlé v jeho očích? Chetitu Uriáše jsi zabil mečem a jeho ženu sis vzal za manželku, zabil jsi ho mečem Ammonových synů. Proto se již nikdy nevzdálí meč od tvého domu za to, že jsi pohrdl Hospodinem, když jsi vzal manželku Chetity Uriáše a udělals ji svou ženou.“
David řekl Nátanovi: „Zhřešil jsem proti Hospodinu!“ Nátan Davidovi odpověděl: „I Hospodin ti odpouští hřích, nezemřeš!“
ŽALM 32
Odpověď: Odpusť, Pane, co jsem zavinil hříchem.
Šťastný je ten, komu byla odpuštěna nepravost, – jehož hřích je přikryt. – Šťastný je člověk, kterému Hospodin nepřičítá vinu, – v jehož duši není klamu.
Vyznal jsem se ti ze svého hříchu, – svou nepravost jsem nezatajil. –Řekl jsem: „Vyznávám se Hospodinu ze své ničemnosti“, – a tys odpustil, co jsem zavinil hříchem.
Tys mé útočiště, ušetříš mě úzkostí, – zahrneš mě radostí ze záchrany.
Radujte se z Hospodina a těšte se, spravedliví, – jásejte všichni, kdo jste upřímného srdce.
2. ČTENÍ
Jen víra ospravedlňuje, tj. uvádí do přátelství s Bohem. Připustit jiné cesty spásy, jako například skutky nevykonané v Kristu, by znamenalo tvrdit, že Kristus zemřel nadarmo (v. 21).
Gal 2,16.19-21
Bratři! Víme, že člověk je uznán za spravedlivého jen tehdy, když uvěří v Ježíše Krista, a ne když dělá skutky, jak je nařizuje Zákon. Z toho důvodu jsme přijali víru v Ježíše Krista. Tak jsme byli uznáni za spravedlivé proto, že jsme uvěřili v Krista, ne proto, že jsme dělali skutky Zákona. Pro skutky Zákona nebude žádný člověk uznán za spravedlivého.
Vždyť skrze Zákon jsem Zákonu umřel, abych žil pro Boha. Spolu s Kristem jsem ukřižován. Už nežiji já, ale žije ve mně Kristus. Avšak tento život v těle žiji ve víře v Božího Syna, protože on mě miloval a za mě se obětoval. Já nepohrdám Boží milostí. Kdyby se totiž k ospravedlnění docházelo zachováváním Zákona, pak by Kristus umřel nadarmo.
ZPĚV PŘED EVANGELIEM
Aleluja. Bůh si nás zamiloval a poslal svého Syna jako smírnou oběť za naše hříchy. Aleluja.
EVANGELIUM
Je tu typická lukášovská scéna: V protikladu jsou tu postavena jednání hříšnice a farizea. První postava se díky postoji lásky a víry setkává s odpuštěním a spásou. Druhá postava je předobrazem toho, kdo se považuje za spravedlivého a za věřitele samotného Boha. Spása však náleží tomu, kdo se cítí být chudý.
Lk 7,36-8,3
Jeden farizeus pozval Ježíš k jídlu. Vešel tedy do domu toho farizea a zaujal místo u stolu. V tom městě žila jistá žena, byla to hříšnice. Když se dověděla, že je u stolu v domě toho farizea, přinesla alabastrovou nádobu drahocenného oleje, přistoupila zezadu k jeho nohám a rozplakala se; slzami mu začala smáčet nohy a vlastními vlasy je utírat. Líbala je a mazala drahocenným olejem.
Když to viděl farizeus, který ho pozval, pomyslil si: „Kdyby to byl prorok, poznal by, kdo a jakého druhu je ta žena, která se ho dotýká, že je to hříšnice!“
Ježíš mu na to řekl: „Šimone, rád bych ti něco pověděl!“
On na to: „Jen mluv, Mistře!“
„Jeden věřitel měl dva dlužníky. První mu byl dlužen pět set denárů, druhý padesát. Když neměli čím dluh splatit, oběma odpustil. Kdo z nich ho tedy bude mít více rád?“
Šimon mu odpověděl: „Mám za to, že ten, komu odpustil více.“
Řekl mu: „Správně jsi usoudil.“
Obrátil se k ženě a řekl Šimonovi: „Vidíš tuto ženu? Vešel jsem do tvého domu. Vodu na umytí nohou jsi mi nedal, ona však mi nohy skropila slzami a utřela svými vlasy. Nepolíbils mě na pozdrav, ona však od té chvíle, co jsem vešel, mi nepřestala líbat nohy. Nepomazals mi olejem hlavu, ona však mi drahocenným olejem pomazala nohy. Proto ti říkám: Muselo jí být odpuštěno mnoho hříchů, když mně nyní prokazuje tolik lásky. Komu se odpouští málo, málo miluje.“
Jí pak řekl: „Jsou ti odpuštěny hříchy.“ Ostatní hosté si začali sami u sebe říkat: „Kdo je to, že i hříchy odpouští?“
On však řekl ženě: „Tvá víra tě spasila. Jdi v pokoji!“
Potom chodil od města k městu, od vesnice k vesnici a kázal a hlásal radostnou zvěst o Božím království. Bylo s ním dvanáct (apoštolů) a některé ženy, které byly uzdraveny od zlých duchů a nemocí: Marie, zvaná Magdalská, z které vyšlo sedm zlých duchů, dále Jana, manželka Herodova správce Chuzy, Zuzana a mnoho jiných, které se o ně staraly ze svého majetku.
K ZAMYŠLENÍ
Řada lidí se setkává v životě se situacemi, kdy jim nikdo nic neodpustil. Potom si snadno myslí, že Bůh jedná podobně. Je pro ně tvrdým vyžadovatelem povinností a nesmiřitelným věřitelem. A je takovými lidmi vyzýván, aby byl nesmiřitelným soudcem a trestající rukou i pro jejich bližní. V takových případech se zdá, že láska k Bohu a Boží láska k nám je podmíněna bezchybným výkonem, dokonalou bezhříšností člověka. Evangelium ale mluví jinak. Spojuje lásku s odpuštěním. Právě v odpuštění člověk poznává Boží lásku. Odpuštění, které přijímá, ho s Bohem spojuje a uschopňuje ho k lásce k bližním. Není přehnané tvrzení, že bez prožitku odpuštění člověk nemůže být plně věřícím křesťanem.
TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
1 Král 21,1-16
Mt 5,38-42
Komentář: Mt 5,38-42
Nepochopitelné – pokud jsem nepochopil, že na moji tvrdost, zlobu a netečnost Kristus neodpověděl mým odsouzením, ale darem sebe samotného na kříži.
1 Král 21,17-29
Mt 5,43-48
Komentář: Mt 5,43-48
Být jako Otec, žít jako On...
2 Král 2,1.6-14
Mt 6,1-6.16-18
Komentář: Mt 6,1-6.16-18
Pro koho konám dobročinné skutky, modlitby, skutky sebezáporu?
2 Král 2,1.6-14
Mt 6,7-15
Komentář: Mt 6,7-15
Zastav se jen u jedné věty, promysli ji, opakuj ji...
Slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova
Ez 34,11-16; Řím 5,5-11
Lk 15,3-7
Komentář: Ez 34,11-16
Ježíšova náklonnost se projevuje velmi konkrétně a lidsky. Kde ve svém životě vidíš projevy jeho přízně?
Památka Neposkvrněného Srdce Panny Marie
Iz 61,9-11
Lk 2,41-51
Komentář: Iz 61,9-11
Právem můžeme vztáhnout Izajášova slova na Marii – ona byla zcela oddána Otci (natolik, že její srdce nebylo „narušeno“ dvojakostí), proto se mohla radovat z hloubi duše. Tajemství pravé radosti tkví v oddanosti Otci!