Nespoléhej na majetek. (Sir 5,1) - Biblický citát na dnešní den

27.8.2013, Clive Staples Lewis (Foto: IMA)

Platí pro všechny stejná pravidla? (C. S. Lewis)

Platí pro všechny stejná pravidla? (C. S. Lewis)

Co prozradí obyčejná hádka

Každý někdy slyšel hádku. Někdy to může být zábavné, jindy jen prostě nepříjemné. Ať už je jakákoli, nasloucháme-li tomu, co lidé říkají, dozvíme se něco velmi důležitého. Uslyšíme třeba: „Jak by ses cítil, kdyby to někdo udělal tobě?“ – „To je moje místo, já tu byl před vámi.“ – „Nech ho na pokoji, vždyť ti nic nedělá.“ – „Co se tam cpete jako první?“ – „Dej mi půlku toho pomeranče, já jsem ti přece dal taky.“ – „Vždyť jsi to slíbil.“ Slýcháme to denně a mluví tak vzdělaní i nevzdělaní, děti i dospělí.

Na takových poznámkách mi připadá zajímavá jedna věc. Ten, kdo je vyslovuje, říká něco víc než to, že jednání druhého člověka je mu nepříjemné. Odvolává se na jakousi normu chování, o níž předpokládá, že ji ten druhý zná. A ten druhý zpravidla neodpoví: „Já na tvé normy kašlu.“ Téměř vždy se snaží dokázat, že jeho jednání vlastně tuto normu neporušilo – a pokud ano, byl k tomu vážný důvod. Snaží se vyvolat dojem, že právě v tomto případě by ten, kdo tam seděl první, měl místo uvolnit nebo že půlka pomeranče byla darována za zcela jiných okolností či že nastala nějaká nová situace, která člověka opravňuje, aby nedodržel daný slib.

Nemá smysl pískat fotbal bez pravidel

Vše ovšem vzbuzuje velmi silný dojem, že obě strany vědí o jakémsi Zákonu či Pravidlu fair play nebo slušného chování či morálky – říkejte si tomu, jak chcete – na němž se v podstatě shodují. A ono tomu tak opravdu je. Kdyby tomu tak nebylo, mohli by se lidé poprat jako zvířata, ale nemohli by se typicky lidským způsobem hádat. Když se hádáte, snažíte se dokázat, že ten druhý nemá pravdu.

A o něco takového by nemělo smysl se snažit, pokud by mezi vámi neexistovala určitá shoda v tom, co je správné a co je špatné. Stejně tak by nemělo smysl odpískat při fotbale faul, kdyby mezi oběma mužstvy neexistovala shoda o pravidlech, podle nichž se hraje.

Podivuhodná shoda

Představte si třeba zemi, kde obdivují ty, kdo utečou z bitvy, nebo kde má člověk hřejivý pocit z toho, že podvedl právě ty, kdo se k němu zachovali nejlaskavěji. To si rovnou můžete představit zemi, kde dvě a dvě je pět. Lidé se mohou lišit v názoru, ke komu se máme chovat nesobecky – zda pouze ke svým příbuzným, nebo ke všem svým krajanům, či dokonce ke všem lidem bez rozdílu. Všichni se ale shodnou na tom, že člověk by neměl vždycky myslet jen sám na sebe. Sobectví nesklízelo obdiv nikde.

Lidé se neshodli, zda je správné mít jednu manželku nebo třeba čtyři. Vždy se ale shodli na tom, že muž nemůže jednoduše mít kteroukoli ženu, jíž se mu zachce.

Stát může tvrdit, že na smouvách nezáleží, ale...

Všiml jsem si pozoruhodné věci. Kdykoli narazíte na člověka, který tvrdí, že nevěří na skutečné Dobro a Zlo, po chvíli zjistíte, že svůj názor vlastně vyvrací. Možná nedodrží, co vám slíbil. Když ale svůj slib porušíte vy, začne křičet „to není fér!“ dřív, než řeknete švec.

Nějaký stát může tvrdit, že na smlouvách nezáleží. Vzápětí ale vše pokazí tvrzením, že smlouva, kterou se právě chystá porušit, byla nespravedlivá. Pokud ale neexistuje žádné Dobro a Zlo – jinými slovy, pokud neexistuje přirozený zákon – jak poznáme rozdíl mezi spravedlivou a nespravedlivou smlouvou? Což se tímto svým tvrzením nepodřekli, že znají přirozený zákon stejně dobře jako všichni ostatní?

Dobro a Zlo není věcí vkusu

Zdá se tedy, že nám nezbývá než věřit ve skutečné Dobro a Zlo. Lidé se mohou někdy v této věci zmýlit – podobně jako někdy uděláme chybu v součtu. Dobro a Zlo ale není věcí vkusu a názoru o nic více než malá násobilka.

Se svolením převzato z knihy: C. S. Lewis, K jádru křesťanství,
kterou vydalo nakladatelství Návrat domů.
Redakčně upraveno.

Popeleční středa, začátek postní doby

(1.3.2017) Popeleční středou vstupují křesťané do čtyřicetidenního postního období, které je přípravou na...

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22.2.2017) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj...

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

(21.2.2017) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z...

Pojďte studovat na Katolickou teologickou fakultu UK

(13.2.2017) Přemýšlíte, kam se vydáte po maturitě? Nebo již od doby Vašeho maturitního plesu uplynulo již mnoho let, ale...

Týden manželství

(11.2.2017) Dobré manželství by chtěl prožívat každý. Dobré manželství ale není samozřejmost.

Světový den nemocných (11. 2.)

(5.2.2017) 11.2. se každoročně připomíná Světový den nemocných. "Nemoc dosvědčuje, že pravý život není tady..."...

Hromnice (2. 2.)

(31.1.2017) Hromnice je lidový název pro ´Svátek Uvedení Páně do chrámu´(2.2.), kterým dříve končívala doba...

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26.1.2017) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé...

Kurzy Alfa - kurzy o křesťanství ve vašem okolí
Chcete se dozvědět více o křesťanství? Navštivte kurzy Alfa ve vašem okolí.

 

Motto

Ničím se neznepokojuj,
ničím se nermuť,
všechno pomíjí,
Bůh se ale nemění.
Máš-li v srdci Boha,
nic ti nechybí,
jeho láska stačí.
(Terezie z Avily)

Viz Taizé kánon
"Nada te turbe" (Ničím se neznepokojuj)

 

Citát webu vira.cz

Člověk, který doufá v Boha
a spoléhá se na něj,
je jako strom, 
který zapustil své kořeny
u vody. (Jer 17)