Já jsem pravý vinný kmen. (J 15,1) - Citát z Bible na každý den

Sekce: Knihovna

Okamžik moudrosti

Udělali jsme z Ježíšova učení morální přikázání

z knihy Lectio Divina , vydal(o): Pastorační středisko sv. Vojtěcha při Arcibiskupství pražském

Pokračujeme-li v meditaci, začneme si u sebe i u jiných všímat jistých schémat v chování. Objevíme, že už není řeč jen o tom, co se přihodilo mně či někomu jinému, ale že se jedná o trvalé schéma v mém životě i v životě lidí, se kterými se setkávám.

Uvědomíme si, že "toto se stává vždycky", že takový je život. Všichni dobří lidé jednají jako Ježíš, všichni významní jako farizeové a všichni diktátoři jako faraón. A takhle Bůh vždycky jedná. Toto je okamžik vhledu, který v lectio divina nazýváme okamžikem moudrosti.

Aspekt moudrosti při čtení Bible často přehlížíme (a přehlíží se v naší kultuře obecně. "Kde je moudrost, kterou jsme ztratili, ač máme tolik vědomostí?" napsal T. S. Eliot). V Bibli se však moudrosti přikládá velká důležitost. Šalomoun se modlil o moudrost jako největší z darů a svatý Pavel se často modlil, aby jeho společenství byla obdařena moudrostí.

Udělali jsme z Ježíšova učení morální přikázání, ale ve skutečnosti se jedná o učení moudrosti. "S nebeským královstvím je to jako ....", "první budou posledními a poslední prvními", "kdo ztratí svůj život, nalezne ho".

Každé čtení Bible má vést k moudrosti. Nevede-li, je tomu tak ze dvou důvodů: nevěnovali jsme mu dostatek času, nebo nemáme dobrou metodu.

Neměli bychom skončit meditaci, dokud nedojdeme k tomuto okamžiku moudrosti, nerozeznáme ho a nepřijmeme. Budeme-li se držet metody, poznáme, že toto poznání má určité charakteristické znaky.

Zaprvé je vyjádřeno v určitém tvrzení, ne v takovém, které je přijatelné jen pro katolíky, jako "chodit na mši je velmi důležité", nebo "Ježíš je opravdu přítomen v eucharistii", ale v obecném, které můžeme sdílet s hinduisty, muslimy nebo i nevěřícími. Je to tedy poznání platné pro společnost.

Jedná se o moudrost srdce, o ovoce meditace, ne o rozumování, ale o nečekaný dar, který přijímáme v pokoře a chvále. Není to cosi, co je nám vnuceno, ať už naší či cizí vůlí.

Okamžik moudrosti není chvílí pro morální prohlášení a přikázání, ačkoliv morální závěry obsahuje. Nemusíme však tyto závěry hlásat (jak jsme viděli, Izaiáš to nedělal a Ježíš často také ne). Víme o nich a bez řečí je realizujeme.

Poznání nás vždy osloví svou novostí, či alespoň novým vyjasněním, takže je vnímáme jako volání k pokání a spontánně prosíme za odpuštění, že jsme toto nevnímali dříve. Protože má sociální dopad, obsahuje i kritiku společnosti, je "podvratné".

Okamžik moudrosti není statický. Spontánně se vracíme k modlitbě. Pouze v tomto čase je naše modlitba více kontemplativní.

Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Kdo se spoléhá na Boha, je jako strom u vody. (Jr 17,5)

Pálení čarodějnic aneb Jak vysvětlit dítěti některé pohanské zvyky

Pálení čarodějnic aneb Jak vysvětlit dítěti některé pohanské zvyky
(25. 4. 2024) Ráda bych se zeptala jak vysvětlit dětem některé pohanské zvyky a svátky. Konkrétně se jedná o 30. dubna, kde je na…

Den skautů - 24. duben

Den skautů - 24. duben
(23. 4. 2024) Na svátek sv. Jiří se připomíná Den skautů.

Den Země - 22. dubna

Den Země - 22. dubna
(21. 4. 2024) 22. dubna si celosvětově připomínáme Den Země. Nejde o svátek, kdy bychom se měli stát pohanskými uctívači Matky Země.…

Bůh mi nepomohl, útočiště nacházím v temnotě

(19. 4. 2024) Od mala jsem byla zneužíváná, nezažila normální rodinu, vztahy. Jen lhostejnost, neupřímnost, samý podraz....…

Papež František se setkal se zástupci dospělé větve italského skautingu

Papež František se setkal se zástupci dospělé větve italského skautingu
(15. 4. 2024) Papež František přijal zástupce italského katolické skautského hnutí dospělých (MASCI) při  příležitosti 70.…